Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1  ... 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96  ... 108 »
21. 4.
2008

Proč nepodceňovat bezpečnost

Dosud nehodnoceno.
Novinky
Na stránkách IS MU byly zřízeny stránky, které se věnují osvětě uživatelů. Vzniká tak postupně seznam bezpečnostních rizik číhajících na uživatele ve světě Internetu, někdy ilustrované skutečnými příběhy, které se staly. V nich jsou uživatelé nabádáni k větší opatrnosti při nakládání s přihlašovacími údaji do ISu. Přestože se mnoho osob domnívá, že nakládá s přihlašovacím jménem a heslem opatrně, ne vždy tomu tak je. Následuje pak rozčarování a vzniklé problémy berou čas nejenom uživateli, ale i správcům systému.

Heslo zapamatované v cizím počítači

Příkladem neuváženého (a často bezmyšlenkovitého) jednání je zapamatování hesla v prohlížeči. Stává se pak, že uživatele někdo díky tomu odhlásí z lukrativní seminární skupiny nebo změní číslo bankovního účtu pro výplatu stipendií! Zapamatování hesla v prohlížeči je sice pohodlné, ale za toto pohodlí se platí snížením bezpečnosti přihlašovacích údajů na minimum. Zejména, pokud se to děje na počítači, ke kterému má přístup více osob.


Obr. 1: Ukázka povolení zapamatování hesla v prohlížeči Internet Explorer.

Je vhodné si zapamatovat, že:

  • kdokoliv se dostane k prohlížeči, který si pamatuje Vaše heslo, po Vás, může získat přístup do ISu pod Vaší identitou i bez znalosti Vašeho hesla;
  • pokud se někdo přihlásí pod Vaší identitou, může Vás odhlašovat ze zkoušek, odhlašovat ze seminárních skupin, měnit číslo bankovního účtu pro výplatu stipendií a provádět jiné operace;
  • v případě napadení (zavirování) počítače s uloženým heslem se může Vaše heslo stát veřejným;
  • uložené heslo snáze zapomenete a po přeinstalaci počítače o něj přijdete;
  • pokud jste heslo uložili v prohlížeči, můžete jej odstranit pomocí funkcí prohlížeče;
  • pokud jste heslo uložili na cizím počítači, změňte si co nejdříve své heslo.

21. dubna 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
21. 4.
2008

Aplikace Poplatky za studium bez kalkulačky

Dosud nehodnoceno.
Novinky
Podle zákona o vysokých školách studenti, kteří překročili standardní dobu studia nebo získávají další akademický titul, platí univerzitě poplatek za studium. Na Masarykově univerzitě je celý proces posouzení a vyměřování poplatku algoritmizován a uskutečňován plně elektronicky v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) již od roku 2000. V prosinci 2007 schválil akademický senát novelu Statutu MU včetně nové Přílohy č. 6 (Poplatky za studium)

Do výpočtu poplatků vstupují informace ze dvou zdrojů: z Informačního systému MU a z tzv. Sdružených informací matrik studentů (SIMS). Z Informačního systému MU se berou informace o osobě a o studiích osoby na MU. Z matriky studentů se přebírají údaje o studiích osoby na ostatních vysokých školách v ČR.

Typy poplatků stanovené na základě těchto informací jsou:

  • poplatek za prodlouženou dobu studia;
  • poplatek za další studium;
  • poplatek za prodlouženou dobu studia v dalším studiu;
  • poplatek za studium ve studijním programu uskutečňovaném v cizím jazyce.

Studijní oddělení na fakultě vždy pracuje a také tedy vyměřuje poplatky studentům své fakulty. Aplikace najde všechny studenty, kteří v daném období mají platit některý z typů poplatků.

Vyměřování probíhá vždy jednou za měsíc a poplatky jsou vyměřeny typicky vždy na 6 měsíců. Aplikace "Studia mající platit, ale nemající rozhodnutí" nabídne vybraná studia v přehledném seznamu s možností zkontrolovat údaje každého studenta individuálně. Kontrola jednotlivých studentů je usnadněna grafickým znázorněním průběhu všech studií (časovou osou) daného studenta, následuje podrobný konkretizovaný výpis jejich průběhu a statutu. K dispozici je také historie všech poplatků, které byly studentovi vyměřeny v minulosti (Obr.1). Zkontrolovaná rozhodnutí studií si studijní oddělení uloží, a tímto přesunou do další aplikace, která exportuje data platících studentů, včetně typu poplatku, variabilního symbolu platby apod. pro rozeslání tištěného Rozhodnutí o vyměření poplatku za studium.


Obr. 1: Studia mající platit, ale nemající rozhodnutí


Obr. 2: Poplatky za studium a studia na vysokých školách


Student má úplný přehled o informacích použitých pro stanovení jeho poplatku na stránce "Průběh mého studia a stanovení poplatku". Může si nechat přepočítat poplatkovou povinnost k libovolnému datu a podobně jako studijní oddělení vidí všechna svá studia, jak graficky (časovou osu) tak i textově s podrobnostmi.


Obr. 3: Informace o poplatcích pro studenta

21. dubna 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
12. 3.
2008

Barevné skenování ručně psaných písemek

Dosud nehodnoceno.
Novinky
Testování, resp. zkoušení, neodmyslitelně patří k vysokoškolskému studiu. Informační systém MU již delší dobu široce podporuje automatické zpracování písemek ve formě testů - a to jak testů s otázkami s právě jednou správnou odpovědí, tak testů s otázkami s více správnými odpověďmi. Takto zkoušení studenti vyplní formuláře, tzv. odpovědní listy, ty jsou pak oskenovány, rozpoznány a vyhodnoceny. Tento postup přináší obrovskou úsporu času na straně vyučujících, o čemž svědčí stále větší zájem o tento typ zkoušení. O tom, jak skenování zjednodušuje zkoušení, jsme psali již v roce 2006 zde a v novince o ručně psaných písemkách.

Informační systém podporuje také ručně psané písemky, kdy student přímo na papír odpovídá na "otevřenou" otázku nebo řeší zadaný problém. Nově je však možné u tohoto typu písemek zachovat barevné opravení učitelem (např. červenou propiskou nebo pastelkou) i ve fázi po naskenování, rozpoznání a následného vystavení v barevné verzi studenům. Tím se podstatně zpřehledňuje opravená písemka a studenti si díky tomu nemohou splést své odpovědi s opravou a komentářem vyučujícího.



Obr. 1: Ilustrační příklad - Naskenovaný formulář
[12] Studentova odpověď
[13] Učitelův komentář
[14] Počet dosažených bodů, zapsané učitelem

Jak se postupuje při tomto typu písemek?

Postup pro barevné skenování je stejný, jako u dosavadního skenování černobílého.

Student vyplní na odpovědní list dle vzoru, který zná. Do předem určeného pole, který je strojově rozpoznávatelný, zadá svoji identifikaci (učo - univerzitní číslo osoby) a číslo listu, má-li písemka více listů. Pak postupuje dle zadání zkoušky - provede výpočet, rozbor, napíše text, definice apod. Učitel studentovo řešení opraví, barevnou fixou vepíše svoje poznámky či komentáře přímo do listu s řešením a do strojově rozpoznávatelného pole vyznačí počet získaných bodů. Učitel nebo e-technik stoh písemek barevně oskenuje (doposud se užívalo skenování v odstínech šedi) a pomocí aplikace pro skenování v IS MU se automaticky na základě průvodky (nesoucí informace o předmětu, učiteli aj.) ho přenese do Úschovny učitele. Aplikace pro skenování a rozpoznávání skeny automaticky zařadí do Přijímáren jednotlivých studentů, aby si mohli prohlédnout hodnocení učitele. Každý student vidí pouze svou písemku. Odpadají tedy pro studenta i učitele časově náročné konzultace a vyhledávání konkrétní písemky, což přináší zejména při počtu stovek studentů v předmětu velké úspory času oběma stranám.

Bodové hodnocení ze strojově zpracovatelných polí jsou převedeny do evidence studia v konkrétním předmětu, do tzv. Poznámkového bloku. S nimi lze dále provádět běžné operace týkající se průběžného hodnocení - např. vytvořit anonymní statistiku a graf úspěšnosti v dané písemce a zveřejnit ji studentům. Pokud má učitel zájem, může si i nadále odpovědní list pro ručně psanou písemku stáhnout ve formátu LaTeX a upravit si jej dle potřeb - např. doplnit text zadání či pokyny pro studenty. Důležité je pouze zachovat kalibrační značky, podle kterých se následně orientuje rozpoznávací software.

První učitelé, kteří tento způsob zkoušení využívají, projevují značné nadšení z nové funkce, protože počet studentů, kteří přicházejí na konzultaci kvůli nejasně opravené písemce, klesá. Opravující zase mohou použít na opravování cokoli, co se od písma studenta liší barvou, ne nutně tloušťkou čáry, jak tomu bylo doposud.

10. února 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
29. 2.
2008

Vylepšené Rozpisy studentů - studenti tvůrci témat

Dosud nehodnoceno.
Novinky
Předmětová agenda Rozpisy studentů, kterou uživatelé najdou v Záznamníku učitele, ulehčuje práci učitelům, kteří nechávají studenty zpracovávat seminární práce, referáty nebo skupinové projekty. Učiteli agenda doposud nabízela možnost založit "balík" a v jeho rámci specifikovat "témata/varianty" referátů, seminárních prací apod. Studenti si mohli tato témata v definované době registrovat. Vkládání vlastních návrhů témat agenda studentům nepovolovala.

Proto byla do agendy přidána volba "student má právo vložit téma". Bude-li učitel nyní chtít, mohou se studenti podílet na tvorbě témat a sami si témata, která chtějí zpracovávat, vymýšlet a učiteli navrhovat. Vyučující má samozřejmě právo studentem navržené téma potvrdit nebo zamítnout. Informovanost studenta i učitele o založení a schválení tématu zajistí automaticky odeslaný e-mail.



Obr. 1: Ilustrační příklad - Vyučující studentům v balíku povolí témata vytvářet (očima učitele)



Obr. 2: Ilustrační příklad - Student zvolené téma uloží a zaregistruje si ho (očima studenta)



Obr. 3: Ilustrační příklad - Vyučující má přehled o tématech a je na něm, zda je studentům schválí (očima učitele)

Kompletní nápovědu k agendě nalezne uživatel v autentizované části IS MU: Osobní administrativa -> Nápověda -> Rozpisy studentů.

29. února 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1  ... 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96  ... 108 »