Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Old posts
Category
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 109 »
4. 12.
2024

Aplikace E-volby přichází s novými funkcemi

Not rated yet.
Novinky

Aplikace E-volby je v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) velmi využívaná, a to nejen pro volby do akademických senátů a různých komisí, ale také pro hlasování jak samotného senátu nebo pro hlasování ustavených pracovních skupin a jiná hlasování. Vývojový tým IS MU nyní přináší několik změn pro pohodlnější a přehlednější hlasování, ale také pro usnadnění práce vyhlašovatelům voleb a kandidátům.

Nový design umožňuje přehledné a snadné filtrování seznamu voleb i rychlé zobrazení jejich detailů.

Obr. 1: Nový design aplikace E-volby

Pro hlasující je nyní dostupný inovovaný seznam, který umožňuje přehlednější výběr a snadnější volbu vybraného kandidáta/možnosti. Programy kandidátů si lze zobrazit na kliknutí a přepínat mezi nimi.

Obr. 2: Přehledný seznam kandidátů

Sdílení informací o zajímavých volbách usnadní ikona, prostřednictvím které lze získat krátký odkaz na konkrétní e-volbu.

Obr. 3: Odkaz pro sdílení volby

Celá část aplikace určená pro hlasování byla také převedena do responzivního designu. Tím je zaručeno optimalizované zobrazení stránky na libovolném zařízení (chytrý telefon, tablet). Pro vyhlašovatele voleb je dostupné snadnější manuální zahájení hlasování. Nově je tato možnost přístupnější díky tlačítku „Zahájit hlasování“ přímo v aplikaci.

Kandidátům pak přibyla možnost podat kandidaturu jednoduše pomocí tlačítka přímo u volby.

Obr. 4: Tlačítko pro podání kandidatury

O aplikaci E-volby jsme již dříve informovali v novince Inovace v aplikaci E-volby.

Not read yet0 commentspermalink
12. 11.
2024

Změny v IS MU v souladu s novým Studijním a zkušebním řádem MU

Informative | 3 | 3
Novinky
Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) reaguje na nový Studijní a zkušební řád Masarykovy univerzity (SZŘ), platný od 1. 9. 2024, úpravami existujících nástrojů i vytvářením nových. Zejména pro studijní oddělení připravuje nástroje, které umožní provádět kontroly i další úkony tak, jak je nový SZŘ vyžaduje. Novinky se týkají především následujících bodů:
Omezení pro zápis předmětů v kreditové hodnotě nejvýše 60 kreditů pro každé studium v jednom semestru (čl. 11 odst. 3).
Tato změna se týká studujících, nevyžaduje od nich však žádnou aktivitu. Systém bude pouze nově hlídat hranici 60 kreditů nejen pro registrace, ale i pro zápis předmětů. Nad tuto hranici neumožní předměty ani zapsat, ani zaregistrovat. To zjednoduší a zpřehlední situaci při tvorbě rozvrhu. Změna se bude týkat poprvé období jaro 2025.
Ukončení studia v souvislosti s neplacením poplatku za studium (čl. 12 odst. 1) a v situaci, kdy už student nemůže splnit podmínky postupu do dalšího semestru (čl. 12 odst. 7).
Pro potřeby studijních oddělení vznikají hromadné výběry, které umožní provádět relevantní kontroly. Také jsou upravovány existující a připravovány nové agendy v Úřadovně tak, aby reflektovaly aktuální SZŘ. Jedná se především o agendy vztahující se k ukončování studia.
Ústní zkoušení bez přítomnosti třetí osoby a jeho administrace (čl. 16 odst. 2).
Připravena je nová aplikace v Záznamníku učitele, určená pro ukládání záznamu ze zkoušení bez přítomnosti třetí osoby. K dispozici tak bude již pro ukončování předmětů v semestru podzim 2024.
Hodnocení státní závěrečné zkoušky (SZZ) a řádně ukončeného studia, tzv. červený diplom (čl. 26).
Systém automaticky vyhodnocuje, jaký studijní průměr je pro daný akademický rok potřeba na tzv. červený diplom (nově Summa cum laude). Studenti tuto informaci naleznou v aplikaci Student. Studijní oddělení pak mají k dispozici novou značku pro hromadné výběry těchto studentů.

Obr. 1: Nový údaj v aplikaci Student

Změnila se rovněž také hodnotící škála pro státní závěrečné a doktorské zkoušky. Aplikace Termíny SZZ automaticky vybere pro konkrétního studenta, kterou škálu hodnocení má použít.

V souvislosti s novým studijním a zkušebním řádem byla rozšířena a aktualizována nápověda – nyní obsahuje komplexní výklad nového SZŘ i v angličtině. Výklad SZŘ je k dispozici na adrese https://is.muni.cz/napoveda/szr.

Not read yet0 commentspermalink
12. 11.
2024

Ohlédnutí za projektem NPO C3 zaměřeným na digitalizaci činností spojených se studijní agendou

Not rated yet.
Novinky

V letech 2022 – 2024 se pracovníci Vývojového týmu Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) zapojili do projektu Národního plánu obnovy (NPO). Masarykově univerzitě (MU) byla svěřena role koordinující školy ve specifickém cíli C3 Digitalizace činností přímo souvisejících se zajištěním vzdělávací činnosti a administrativních úkonů spojených se studijní agendou.

Společný projekt C3 se pod vedením Vývojového týmu IS MU zaměřoval na dosažení cílů stanovených ve Výzvě NPO a byly do něj zapojeny všechny veřejné vysoké školy v ČR. V rámci projektu byly řešeny požadavky týkající se studijní agendy a obsluhy studentů během celého studia, od zápisu až po ukončení. Dalším cílem byla digitalizace agend pro zjednodušení činností spojených se studiem, včetně automatizace výměny dokumentů a informací. Projekt se rovněž zaměřil na úpravy informačních systémů tak, aby byly minimalizovány požadavky na fyzickou přítomnost na univerzitě a zvýšila se uživatelská přívětivost pro všechny zúčastněné. Výsledky projektu vedly ke snížení administrativní zátěže ve studijní agendě, zlepšení kvalifikace zaměstnanců a případné aktualizaci vnitřních předpisů a metodik. Součástí bylo také naplňování legislativních podmínek v oblasti digitalizace a administrativy spojené se vzdělávací činností.

MU plnila jako koordinátor důležitou roli v realizaci projektu, a to nejen tím, že řídila jeho průběh a administraci, ale také organizovala společné semináře, které pomohly sdílet praktické zkušenosti mezi všemi zapojenými školami.

Obr. 1: Prezentace na projektovém semináři

Veřejné vysoké školy jsou rozdílné z hlediska stavu rozvoje informačních technologií a poskytování IT služeb svým cílovým skupinám. Školy také využívají různé informační systémy, na něž je navázána další infrastruktura, nejsou tedy shodné ani studijní agendy, informační systémy a procesy na vysokých školách. Z toho důvodu se projekt nezaměřoval na jedno konkrétní řešení, ale na individuální potřeby jednotlivých škol, které se však mohly navzájem inspirovat.

Na MU bylo realizováno několik výstupů, které přinesly zlepšení služeb pro prakticky všechny skupiny uživatelů na univerzitě. Jako první realizovaný výstup zavedla MU řešení pro autorizovanou konverzi dokumentů, které nyní umožňuje elektronickou transformaci právně závazných dokumentů do digitální i tištěné podoby. Dále MU realizovala rozšíření funkcionalit pro elektronickou správu dokumentů, včetně automatizace procesů a zvýšení uživatelské přívětivosti. Systém nyní umožňuje provádět operace na jedno kliknutí, což značně usnadňuje správu dokumentů. Pokračovalo se v rozvoji antiplagiátorského systému. Systém pro detekci plagiátorství byl vylepšen tak, aby výsledky kontrol byly automaticky archivovány a dostupné oprávněným osobám (podrobně v novince Automatické ukládání protokolů o kontrole závěrečné práce). Dále MU implementovala technické opatření pro ochranu oznamovatelů v souladu s legislativními požadavky. Proběhla náročná příprava na atestaci elektronického systému spisové služby a akreditaci digitálního archivu. Vznikla zbrusu nová aplikace pro podporu elektronického jednání (více v novince Jednání snadno a přehledně přímo v IS MU), která zahrnuje nahrávání videohovorů, sdílení dokumentů a kontrolu spojení. V neposlední řadě byl IS MU propojen se základními registry veřejné správy, což umožňuje efektivnější výměnu dat mezi univerzitou a státními orgány (více v novince Napojení IS MU na základní registry).

Rozvoj probíhal nejen na MU, ale i na dalších partnerských vysokých školách, které využívají náš Informační systém. Projekt NPO SC C3 tedy přispěl k modernizaci vysokoškolského sektoru v České republice, posílil digitalizaci procesů a podpořil efektivnější správu dat a dokumentů. Tyto změny nejen zlepšují administrativní služby na vysokých školách, ale také přinášejí konkrétní výhody pro studenty a akademické pracovníky.

Pracovníci IS MU se podíleli taktéž na realizaci dalších specifických dílů, např. cíle C1, v rámci kterého vznikl nový systém Mikroceritfikát.cz (podrobně v novince Systém pro ověření pravosti mikrocertifikátů Mikrocertifikat.cz)



Not read yet0 commentspermalink
17. 10.
2024

Vystavování mikrocertifikátů z Informačního systému MU

Informative | 3 | 3
Novinky

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) rozšířil možnosti IS MU o vystavování mikrocertifikátů, které probíhá ve spolupráci se systém Mikrocertifikat.cz. O tomto systému jsme informovali v novince Systém pro ověření pravosti mikrocertifikátů Mikrocertifikat.cz.

V programech celoživotního vzdělávání (CŽV) může fakulta nebo jiná součást školy založit plán CŽV, který označí jako ukončený mikrocertfikátem. Tento plán popisuje zpravidla kratší kurz(y), jejichž zátěž odpovídá několika ECTS kreditům, ale mohou být i rozsáhlejší, s několika předměty, případně vícesemestrální.

Evidence takového plánu v IS MU dovoluje uložit všechny údaje nutné pro vystavení mirkocertifikátů a pro vznikající Společný online katalog kurzů, kde budou prezentovat nabídku kurzů všechny zapojené instituce. Údaje pro mikrocertifikáty mohou být v několika jazycích.

Obr. 1: Zadání údajů k mikrocertifikátům v plánu CŽV

Samotné vystavování a následná správa vydaných mikrocerifikátů probíhá ve studijní evidenci a pověřené osoby ji mohou provádět jak jednotlivě, tak hromadně pro všechny účastníky CŽV, kteří splnili stanovené podmínky. Při vystavování mikrocertifikátů konkrétním absolventům se doplňují jejich individuální a osobní údaje ze studijní evidence.

Obr. 2: Vystavení mikrocertifikátu

Prodej kurzů CŽV je možné realizovat v Obchodním centru IS MU. Po zaplacení objednávky může systém založit studium v daném plánu a zapsat jednotlivé předměty, což znamená další usnadnění administrativy zaměstnancům školy.

Vydané mikrocertifikáty je možné zneplatnit a bude řešeno také jejich přepečetění, pokud vyprší jejich časové razítko. Aby byla práce s novou agendou pohodlnější, IS MU podporuje testovací mikrocertifikáty, které mohou být použity ke kontrole údajů před vydáním ostrých verzí.

Vystavený mikrocertifikát se vloží do přijímárny absolventa jako dvojice souborů. Prvním je datový soubor ve formátu JSON-LD a druhým soubor ve formátu PDF, který reprezentuje vizuální podobu vydaného osvědčení. Soubory jsou zapečetěné a opatřené časovým razítkem, aby bylo možné ověřit jejich pravost. Online je možné ověřit originalitu v systému Mikrocertifikat.cz a to zadáním kódu pro ověření, nebo vložením souboru JSON-LD. Tento datový soubor je kompatibilní a použitelný také v rámci služby EU Europass.

Aktuální verzi mikrocertifikátu může absolvent získat z aplikace IS MU E-výpisy, která zařídí i aktualizaci zapečetění s časovým razítkem.

Obr. 3: Stažení mikrocertifikátu z aplikace E-výpisy

Masarykova univerzita touto cestou vydala již přes dvě stovky mikrocertifikátů v několika různých kurzech CŽV.

Not read yet0 commentspermalink
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 109 »