Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
17. 10.
2024

Nové Odpovědníky – milník na cestě k responzivnímu vzhledu i dalším možnostem vývoje

Informačně přínosné | 3 | 3
Novinky – e-learning

Se začátkem nového semestru Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) zveřejnil svým uživatelům novou verzi agendy Odpovědníky, která rozšiřuje předchozí změny v agendě, například již dříve začaly být odpovědníky při vyplňování zobrazovány v responzivním vzhledu. Motivací pro vznik nové verze bylo vytvořit vhodnější podmínky pro budoucí rozvoj celé agendy. Zároveň jde o další krok na cestě k převedení všech e-learningových aplikací do responzivního vzhledu.

První významnou změnou v agendě Odpovědníky na cestě k responzivnímu vzhledu bylo zavedení formátu sad otázek ve struktuře XML, který se následně začal využívat pro zobrazení stránky při vyplňování odpovědníku, v navazující prohlídce odpovědí a také v přepracované aplikaci Odpovědi, o níž jsme informovali v novince Aplikace Odpovědi v novém kabátě. Potenciál nově zavedeného formátu sad otázek je nicméně větší než jen umožnit responzivní vzhled. Aby jej bylo možné plně využít, bylo potřeba upravit také vyhodnocovací algoritmus, který byl na začátku vzniku nové verze.

Nová verze agendy Odpovědníky je určená především vyučujícím a jejich studentům. Nově mají studenti již během vyplňování odpovědníku informace, jakým způsobem je otázka hodnocena. Studenti tedy ví, zda například otázku tvořenou z několika roletek musí zodpovědět celou správně, nebo budou mít nějaké body i za správné zodpovězení jen některých z nich. Při odpovídání jsou odpovědi studentů při výpadcích internetu chráněny před ztrátou nejen pravidelným automatickým průběžným ukládáním, které je přístupné už ve staré verzi, ale také ukládáním vyplněných odpovědí do paměti prohlížeče. Při návratu do testu na stejném zařízení a ve stejném prohlížeči tedy studenti vidí své vyplněné odpovědi, i když ještě nebyly průběžně uloženy.

V prohlídce odpovědí mohou studenti přecházet mezi variantami odpovědí, je-li jich více označených jako zcela správné nebo třeba pokud otázku zodpověděli částečně správně. V orientaci jim pomůže vylepšené barevné podbarvení jimi zvolených možností i celé otázky podle toho, zda byla otázka i její části zodpovězeny zcela správně, částečně správně, chybně nebo zda byla odpověď vynechána.

Obr. 1: Prohlídka odpovědí z pohledu studenta

Vyučujícím jsou možnosti nové verze přístupné již v náhledu sady otázek, kde mají k dispozici možnost vylepšené vizuální kontroly toho, jaké varianty odpovědí jsou označeny jako správné a jaké body jsou za ně u otázky případně stanoveny. Zároveň již zde mohou vyučující zkontrolovat, kolik bodů lze obdržet za otázku, i když u ní nejsou v sadě explicitně stanoveny body. Vyučující v náhledu sady také vidí, podobně jako studenti v prohlídce, jakým způsobem je otázka vyhodnocena při různých variantách jejího zodpovězení a mohou procházet mezi jednotlivými variantami řešení otázky. Rozšířené informace o otázce mají vyučující k dispozici také při odpovídání a v prohlídce odpovědí.

Obr. 2: Náhled sady učitele

Novou verzi mohou vyučující zapnout v nastavení odpovědníku, kde rovnou mají k dispozici rozšířené možnosti ukládání výsledků do poznámkových bloků. Nově lze zvolit, zda má být uložen počet získaných bodů, počet procent nebo oboje a který z těchto údajů má být použit pro další operace, například pro přepočet na výslednou známku nebo jako podmínka k přihlášení na zkoušku. Podobné možnosti lze zvolit, i pokud je u odpovědníku vyhodnocováno, zda jej student splnil, tedy zda dosáhl určité hranice bodů či procent.

Dále mohou vyučující kromě limitu na celý test v nové verzi zvolit, jak dlouho smí student vyplňovat jednotlivé otázky, případně stanovit limit pro vyplňování jednotlivých otázek z určité sady. Vyučující tedy může například nastavit jeden test tvořený z otevřených a uzavřených otázek s  tím, že na otázky, kdy studenti volí z nabízených odpovědí, budou mít jiný limit než na otázky, u kterých studenti odpovídají volným textem. Stejně tak vyučující může vytvořit test, kdy má student například 10 otázek a zároveň vyplňováním jedné otázky smí student strávit nanejvýš 30 vteřin. Vyučující takto získávají další možnost, jak řídit průchod studentů testem.

Obr. 3: Nastavení testu s limitem na otázku

Bližší informace o provedených změnách v agendě Odpovědníky se vyučující mohou dočíst v materiálu zde (je vyžadováno přihlášení do IS MU).

Již dříve jsme informovali o nových možnostech odpovědníků v novince Odpovědníky – elektronizace ručního opravování rukou psaných písemek a také v novince Odpovědníky – nastavení termínu testů bez hledání v kalendáři.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« Systém pro ověření pravosti mikrocertifikátů Mikrocertifikat.cz (27. 8. 2024 11:21) | Ohlédnutí za 14. ročníkem Open space konference o e-learningu IS MU » (17. 10. 2024 11:52)

Zatím žádné komentáře.