Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
16. 8.
2006

Informační systém MU představen na světovém fóru EISTA 06

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Po loňském mimořádném úspěchu, kdy Informační systém Masarykovy univerzity obdržel prestižní evropskou cenu EUNIS Elite Award for Excellence 2005 za výjimečnou implementaci univerzitního počítačového systému, byl systém letos prezentován také na celosvětové úrovni. V minulém měsíci byla koncepce IS MU včetně samotné implementace poprvé představena na mezinárodní konferenci EISTA'06, která je každoročně zaměřena na informační technologie a aplikace ve vzdělávání.

Během této konference, která se konala ve městě Orlando v americkém státě Florida (20.-23. července 2006), bylo vedle IS MU představeno více než sto dalších projektů ze všech pěti kontinentů. Řešení, která nabízí IS MU pro řízení a integraci různých typů univerzitní výuky zaznamenalo i zde řadu pozitivních ohlasů. Zejména ve srovnání s běžně využívanými komerčními systémy nabízí IS MU mimořádnou přidanou hodnotu uživatelům různých kategorií. Účastníci konference rovněž kladně hodnotili dosaženou stabilitu a vysokou dostupnost systému, která je pro jejich běžnou práci velmi důležitá a ne vždy se daří poskytovat služby v požadované kvalitě.

Konference otevřeně naznačila, že v oblasti integrace služeb v jednom systému patří IS MU patříme k průkopníkům v celosvětovém měřítku. Za zmínku stojí i názory
e-learningových praktiků, které zde zazněly a říkají, že významnými důvody, proč učit v běžné výuce za pomocí informačních technologií jsou pro ně ekonomické důvody (přinášejí úsporu škole i studentům) a efektivita ve výuce (soustředění se na problematické partie namísto kompletního výkladu celé semestrální látky).

Mimořádně kladně byl také hodnocen přínos nových projektů, zejména integrované softwarové služby pro odhalování plagiátů. Tyto a jiné projekty pomáhají řešit problémy, s nimiž se univerzitní učitelé setkávají na celém světě.

17. srpna 2006

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
18. 7.
2006

Vizuální kontrola proti opisování v testech

Vtipné | 2 | 2
Novinky

Zkoušení studentů v počítačové učebně upřednostňuje například skupina pedagogů, která nemá ve svých předmětech velké množství studentů, nebo chce omezit manipulaci s papírovými písemkami, nebo zavádí tuto formu z různých didaktických důvodů či budoucích záměrů, anebo ověřuje možnosti testů v předmětu, který plánuje pro distanční formu výuky.

Zkoušení tímto způsobem klade nároky na kontrolu studentů proti eventuálnímu opisování, protože pokročilí uživatelé informačních technologií znají možnosti, jak se pokusit opisovat či získat potřebné informace (ICQ, soubory uložené na lokálním nebo vzdáleném počítači, internetové vyhledávače a vyhledání informací ve webových encyklopediích - Wikipedie aj.), nezvládnou-li se naučit.

Při zkoušení studentů odpovídáním testu u počítačů v učebně mohou nyní dozorující osoby mít vizuální kontrolu, zda student má otevřené pouze to správné okno s odpovědníkem přes celou obrazovku, protože je možné zvolit v Odpovědníku na levé straně široký barevný pruh, jeho konkrétní barvu a možnost ´odpovídacího okna přes celou obrazovku´ (studentovi je dovoleno si okno zmenšit). Chování těchto nastavení je do jisté míry závislé na typu prohlížeče, v počítačových učebnách lze korektní nastavení jednoduše ověřit.


Obr 1: Možnosti nastavení

Implementována byla i další omezení pro skládání testu přímo u počítače:
Pokud student skládá jednorázový test, systém mu nedovolí otevírat druhé okno Odpovědníku (za předpokladu, že ´student smí po složení vidět výsledky´, je při pokusu otevřít další okno jednak vyzván systémem k zavření okna, a jednak smí Odpovědník pouze prohlížet).


Obr 2: Příklad Odpovědníku s pruhem

18. července 2006

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
18. 7.
2006

Tisk druhopisu Diploma Supplement

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Po dodatku k diplomu se plynule navázalo inovací aplikace tisku druhopisu k Diploma Supplement. Pro maximální zjednodušení administrativních nároků v situaci, kdy student potřebuje vystavit druhopis, došlo k vylepšení této služby, výhody jsou následující:

Při tisku Diploma Supplementu se automaticky do IS MU ukládá jeho kopie označená "COUNTERPART / DRUHOPIS" ve formě PDF souboru. Touto aplikací se získá uložený soubor k vybranému studiu pro budoucí použití v identické podobě, jak se sestavil ze skutečných dat o studiu ke konkrétnímu studentovi.
Aplikace umožnuje tisk druhopisu ve stejné podobě, v jaké byl vydán prvopis.
Na Masarykově univerzitě existuje k druhopisu také druhopisová doložka, jejímž vyplněním a potvrzením studijní referent/ka stvrdí shodu s originálem (prvopisem).

Student má druhopis Diploma Supplement k dispozici v agendě Přijímárna.

Studijní referenti naleznou aplikaci v IS MU -> Osobní administrativa: Studijní -> Tisk Diploma Supplement (druhopis, doložka).

18. července 2006

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
18. 7.
2006

Časové omezení elektronického zkoušení

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Elektronické zkoušení prostřednictvím IS MU nabízí od června režim nastavení časového omezení zkoušení. Proti předchozí možnosti nastavení absolutního času - data a doby, kdy lze s odpovědníkem pracovat, resp. po kterou je test (v aplikaci Odpovědník) přístupný studentovi, má nyní možnost další - stanovení relativního času (max minut) pro složení testu.

Při nastavení relativního času smí student odpovídat maximálně po dobu zadaného počtu minut (maximum je nastaveno na 480 minut, tj. 8 hodin). Ubíhající čas se při skládání zobrazuje a bliká, odečítá se k nule. Není-li nastaven relativní čas, student smí odpovídat neomezeně dlouho. Je-li nastaven současně absolutní čas "od-do" i relativní čas "max minut", pak se pro ukončení odpovídání uplatní ten čas, který vyprší dříve.


Obr 1: Ilustrativní příklad časového omezení skládání testu a stránkování otázek

Při skládání testu je nyní možné také stránkovat testy po otázkách otázky v režimu testování u PC (není určeno pro skládání testu "skenováním").
Pedagogové vidí smysl zadání počtu otázek na stránku v tom, že se student může soustředit pouze na danou otázku a teprve po jejím zodpovězení se si zobrazí další otázku, nebo také v tom, že zobrazené otázky nezabírají více místa než umožnuje zobrazit standardní velikost monitoru a student nemusi rolovat webovou stránku.


Agenda Odpovědníky prochází dalšími změnami, například:

  • možnost průběžného ukládání testu (výhodné, když test má časové omezení pro skládání a složení je jednorázové - průběžné ukládání umožňuje ukládat ty odpovědi, které do jisté doby student zvládl odpovědět)
  • možnost změnit meziuložení na uložení (pokud student nestihnul uložit před termínem vypršení testu a současně je skládání testu jednorázové, lze "vzít" poslední meziuložení za uložení)
  • manipulace s Popisem odpovědníku a pod/naduzlovými složkami/soubory
  • změny v evidenci odpovědí v Obtížnosti


    O Odpovědníku navíc

    Odpovědník je e-learningovou agendou, která nabízí pedagogovi možnost vnést do výuky prvky pro zkvalitnění nebo zpestření výuky, procvičování znalostí studentů či zkoušení velkého množství studentů.
    Pedagog volí režim Oživený test, Průzkum, Vyzkoušejte se, Test nebo Procvičování a přitom pracuje nejčastěji s:
    Sadou otázek - pro tvorbu a úpravu (editaci) sad/y otázek:
    Otázky mohou být typu radiobutton (zaškrtnutí právě jedné správné odpovědi), checkbox (zaškrtnutí všech správných odpovědí), textové pole (doplnění textu), výběr (z nabídky odpovědí), vepsání čísla, seřazení-vytvoření dvojic (matching), klíč (zobrazení odpovědi) nebo upravení slovosledu (zpřeházení slov).
    Popisem odpovědníku - pro nastavení atributů: Volí se složky pro umístění popisu Odpovědníku, odkazu na Odpovědník, vybírá se režim Odpovědníku (Oživený test, Průzkum, Vyzkoušejte se, Test nebo Procvičování), sada otázek, zadává se počet použití otázek v testu, pořadí otázek, možnosti návratu a změny odpovědí testovanému, a odpovědí, pokyny pro studenty, bodování, způsob ukládání výsledků (bodů), vybírají se varianty (ne)zobrazení správných odpovědí testovanému a zveřejňování odpovědi ostatních, stránkování po vybraném počtu otázek nebo se nastavuje, kdo (například studenti přihlášení ke konkrétnímu zkušebnímu termínu) a z jakých počítačů může s Odpovědníkem pracovat a další atributy. Jde-li o test pro hodnocenou zkoušku probíhající např. v konkrétní učebně, lze vymezit oblast počítačové sítě - IP adresy nebo rozsahy IP adres počítačů, ze kterých lze k testu přistupovat pro skládání, zamezuje se tím podvádění odjinud z počítačové sítě. (Toto opatření je s ohledem na více pokročilé IT uživatele vhodné kombinovat s běžnými síťovými a počítačovými bezpečnostními opatřeními).
    Zodpovězením Odpovědníku - pro odpovídání jednotlivých testovaných/respondentů
    Odpověďmi - seznam všech jednotlivých odpovědí
    Obtížností - evidence odpovědí testovaných/respondentů Dále existuje kompletní nabídka služeb pro zkoušení skenováním písemek a jiné možnosti.

    18. července 2006

Dosud nečteno0 komentářůpermalink