Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1  ... 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112  ... 157 »
21. 8.
2010

Využití čárových kódů při správě poplatků za studium

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Veškerá správa studia na vysokých školách představuje náročnou administrativu a mnoho povinností pro referenty studijních oddělení a další zaměstnance školy. Ať už jde například o vyměření poplatku za studium nebo jakékoliv vyřízení přijatého dopisu. A proto přichází Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) s novinkou, která významným způsobem usnadňuje evidenci a zpracování „papírových“ dokumentů v rámci správy elektronických spisů v IS MU.

1. června 2010 došlo ke spuštění testovacího provozu systému evidence zmíněných dokumentů pomocí čárových kódů, které umožní automatické přiřazení dokumentu ke spisu pomocí hromadného naskenování a rozpoznání dokumentu přímo v IS MU. Agenda správy poplatků za studium, která byla spuštěna v loňském roce a v současné době je v plném provozu na všech fakultách MU, se tak stává výrazně méně pracnou.

Obvykle se postupuje tak, že pracovník podatelny přijme dokument a opatří jej samolepkou s čárovým kódem, kterou si vytiskne z IS MU. Kódem je jednoznačně určeno identifikační číslo dokumentu. Pracovník poznačí datum, kdy byl dokument doručen, a pracoviště, kam dokument prostřednictvím Úřadovny IS MU (aplikace správy elektronických spisů) předává. Takto zpracované dokumenty hromadně naskenuje a elektronicky předá k dalšímu zpracování do IS MU. Fyzicky zanese dokumenty referentovi studijního oddělení, který má správu poplatků na starosti. Ten dokumenty pomocí čtečky čárových kódů (případně zadáním jeho alfanumerické podoby) jednoznačně identifikuje a zařadí. Buď do existujícího spisu, nebo vytvoří spis nový, je-li to potřeba.

Nově spuštěná aplikace nejenže ulehčí práci podatelně i studijnímu oddělení, ale také eviduje, kde se v dané chvíli dokument nachází, čímž jednoznačně zamezí tomu, aby se lidským pochybením z evidence ztratil. Student si pak může být jist, že jakákoliv písemná žádost, kterou podá, jakékoliv písemné odvolání, je na MU vždy evidováno a tím pádem je i zpětně dohledatelné.

21. srpna 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
21. 8.
2010

Jak vyhledávaná je výuková publikace na Elportálu?

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Odpověď na otázku „Jak vyhledávaná je moje publikace na Elportálu?“ jistě zajímá každého autora, který zde publikuje své dílo.

Elportál je informační web o e-learningu na Masarykově univerzitě, který je integrován do Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) a plošně využíván k prezentaci inovace výuky. Vedle zkušeností z e-learningu, tipů a nástrojů pro vytváření elektronických podpor výuky zde pedagogičtí pracovníci MU najdou prostor, kde mohou veřejně publikovat své autorské elektronické výukové publikace využívané při výuce na MU. Tyto publikace mohou následně citovat s ISSN. Odborná hodnota některých vystavených publikací je potvrzena recenzním řízením a dlouhodobé uchování publikací pojištěno uložením v digitálním archivu WebArchiv.

Důkazem toho, že výukové publikace na Elportálu jsou hojně navštěvované, je nově zpřístupněná statistika přístupů. U každého vydání publikace může čtenář vidět počet přístupů k publikaci za rok, měsíc a den a dále nejčastější domény, z nichž uživatelé k publikaci přistupovali. Dalšími statistickými údaji jsou maximální a průměrný počet přístupů (za rok, měsíc nebo den). Kromě data vydání publikace zde čtenář nalezne také datum prvního a posledního přístupu, nebo počet autentizovaných přístupů, tj. počet přístupů z Informačního systému MU. Uživatel Internetu k 21. srpnu 2010 na Elportálu nalezne více než 100 publikací v plné verzi (vč. self-testů, animací, obrázkových galerií apod.) spadajících do 28 oborů.

Obr. 1: Publikace Badminton – interaktivní průvodce zaznamenala od svého vydání 7513 přístupů.

Elektronické výukové publikace najde čtenář na Elportálu v sekci e-PUBLIKACE.

Více o Elportálu jsme psali v novince z roku 2007 a z roku 2006, o recenzním řízení a výukových publikacích na Elportále v novince z roku 2008 .

21. srpna 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
21. 8.
2010

Anketa k e-learningu mezi studenty Fakulty informatiky MU

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Po jarním semestru 2010 byla mezi studenty Fakulty informatiky MU (dále jen FI) vyhlášena anketa, která se zajímala mimo jiné i o spokojenost studentů s využíváním e-learningových aplikací v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU). Anketu vytvořila ve spolupráci s proděkanem pro studium na FI e-technička fakulty a prosbu o vyplnění anonymní ankety zveřejnila na Vývěsce IS MU. Anketa probíhala ve zkouškovém období a na začátku prázdnin a celkově jí vyplnilo 110 studentů různých programů na FI. (Pozn.: anketa k e-learningu probíhá nebo probíhala i na jiných fakultách a z některých se FI částečně inspirovala.)

Zajímavou informací z průzkumu může být fakt, že 90 % studentů FI se považuje za velmi zkušené uživatele IS MU a nemá s jeho používáním sebemenší problémy (v anketě ohodnotili svoji schopnost pracovat v prostředí IS MU hodnotou 4 nebo 5, přičemž 5 znamená, že "IS dobře znám a ovládám bez problémů").

Obr. 1: Odpovědi studentů na otázku "Jak byste ohodnotili svou schopnost pracovat v prostředí IS MUNI?".

Na otázku "Myslíte si, že je přínosné mít studijní materiály přístupné elektronicky?" odpověděli všichni odpovídající studenti shodně, že ano. O tištěné materiály mezi nimi není zájem a preferují elektronickou formu, nejlépe jednotně vystavenou v IS MU přímo ve složce Studijních materiálů daného předmětu.

I na Fakultě informatiky MU se přechází ze zažitého odevzdávání domácích úkolů a dalších prací e-mailem nebo přes FTP apod. k využívání IS MU a jeho Odevzdáváren. 91 % studentů se již setkalo s tímto způsobem odevzdávání domácích úkolů nebo jiných prací.

Obr. 2: Odpovědi studentů na otázku "Odevzdávali jste v některém z předmětů práce elektronicky?".

Další otázka ankety se snažila zjistit, zda a případně jak využívají studenti diskusní fóra. Z výsledků vyplynulo, že 96 % studentů diskusní fóra čte a celých 35 % je aktivně využívá a diskutuje se svými spolužáky nebo učiteli.

Obr. 3: Odpovědi studentů na otázku "Využíváte předmětová diskusní fóra?".

Více informací lze nalézt také v podrobné statistice.

21. srpna 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
1. 8.
2010

Výhody Obchodního centra MU v externích konferenčních systémech

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Obchodní centrum MU funguje na Masarykově univerzitě jako internetový obchod pro on-line prodej různých produktů souvisejících se vzděláváním a dalšími službami již od roku 2007. Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) nyní přichází v Obchodním centrum MU s novinkou ve formě standardního postupu pro napojení externích nákupních systémů. V současné době je tato funkcionalita nejvíce využívána při organizování konferencí.

Již nějakou dobu mohli organizátoři konferencí využít k platbě konferenčních poplatků Obchodní centrum MU. Pokud však registrace na konferenci probíhala na jejich vlastních webových stránkách, museli se sami vypořádat s párováním registrací účastníků a jejich plateb. V případě, kdy Obchodní centrum MU sloužilo k registraci a platbě zároveň, nebylo možné naplno uspokojit individuální potřeby organizátorů, co se týče sběru informací o účastnících nebo vizuální prezentace dané konference. Tyto obtíže je nyní možné řešit napojením externího konferenčního systému na Obchodní centrum MU.

Jak celý proces funguje? Účastník konference vstupuje pouze do jednoho systému, někdy i jediného formuláře, jehož prostřednictvím vyřídí jak svou registraci na konferenci, tak platbu případných poplatků. Následuje zcela automatický a rychlý postup: konferenční systém odešle údaje nutné pro fakturaci do Obchodního centra MU, to zaeviduje objednávku a vrátí buď unikátní variabilní symbol anebo jedinečnou URL adresu sloužící k platbě kartou. Účastník provede platbu, Obchodní centrum MU ji spojí s objednávkou a informuje konferenční systém o zaplacení.

Propojování konferenčního systému a Obchodního centra MU leží zejména na správcích externího systému. Toto úsilí je však vyváženo tím, že přihlašovací systém funguje a vypadá zcela dle jejich představ, zatímco správu plateb za ně odvede Obchodní centrum MU a to včetně automatického generování faktur (lze je vytvářet jak v češtině, tak v angličtině). Kromě organizátorů z takového propojení plynou výhody i pro účastníky konference a pracovníky ekonomických oddělení. Účastníci ocení, že veškeré administrativní úkony spojené s konferencí vyřídí na jednom místě a v krátkém čase, jelikož platební údaje jsou jim díky Obchodnímu centru MU dodány téměř okamžitě. Ekonomické oddělení zase přivítá zjednodušení účtování.

V tuto chvíli existuje již několik fungujících napojení externích konferenčních systémů na Obchodní centrum MU a očekává se, že jejich počet bude stoupat.

1. srpna 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1  ... 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112  ... 157 »