Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
27. 5.
2009

Pořadí v registraci předmětů a změna v zadávání hodnocení

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Pořadí studentů v registraci předmětů

Vyhodnocování pořadí studentů v registraci předmětů bylo v nedávné době rozšířeno o funkci, kterou pozitivně pocítí především studenti, kteří studují více studií a registrují si do nich stejné předměty. Ocení ji jistě i vyučující, kterým tato změna ušetří množství administrativy.

V minulosti získal student u každého z registrovaných předmětů pořadí podle času, kdy si předmět zaregistroval. Tedy i v případě, že si registroval tentýž předmět, pouze do různých studií. Protože zápis předmětů probíhá dle stanoveného pořadí, hrozilo v případě stejných předmětů riziko, že se v některém ze studií student dostane až za maximální limit a předmět mu zapsán nebude. V takovýchto případech pak musel student žádat o výjimku v zápisu nebo si předmět nechat později do dalších studií uznat na studijním oddělení.

Nová funkce zajistí studentům vždy nejlepší pořadí v registraci, kterého u daného u předmětu dosáhli. Má-li student zaregistrován tentýž předmět ve třech studiích vždy s různým pořadím, systém vyhodnotí nejlepší pořadí a nahradí jím všechna pořadí horší.

Obr. 1: Učitel se dozví, kolik studentů skutečně bude mít možnost chodit na přednášky.

Samozřejmostí také je, že student, mající stejný předmět zaregistrovaný ve více svých studiích současně, se započítává do kapacity předmětu fyzicky jen jednou. Tímto je zabezpečena naplněnost učeben, protože se předpokládá, že limit učebny je dán typicky maximálním počtem osob a nikoli studií.

Zadávání hodnocení studentům

Pro učitele tato změna přinese úlevu v podobě menšího počtu žádostí o výjimku v zápisu z důvodu překročení kapacity předmětu a také další usnadnění v podobě zadávání hodnocení stejných předmětů v různých studiích.

Vyučující již nemusí zadávat hodnocení násobně - student se zobrazí pouze jednou a zadané hodnocení se projeví v příslušném předmětu ve všech jeho studiích. Jedinou výjimku tvoří studenti, kteří si např. v jednom studiu zapíší předmět s ukončením zkouškou a ve druhém studiu se zápočtem. Tito se pak učiteli zobrazí dvakrát.

27. května 2009
Dosud nečteno0 komentářůpermalink
27. 5.
2009

Evidence a kontrola závěrečných prací

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Do Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) byla zavedena úprava týkající se odevzdávání závěrečných prací. Jejím cílem je zjednodušení administrativních úkonů tím, že jsou rozděleny mezi všechny účastníky procesu odevzdávání závěrečných prací.

Studenti odevzdávají závěrečnou práci v elektronické a tištěné podobě. Nově mají navíc povinnost u elektronické verze potvrdit, že obě verze práce jsou totožné.

Obr. 1: Potvrzení shodnosti všech verzí závěrečné práce studentem.

Potvrzením tohoto prohlášení na sebe student bere zodpovědnost, která dříve ležela na administrativních pracovnících. Ti museli sami kontrolovat, zda je práce v obou odevzdaných exemplářích totožná. Úprava tak vede k výraznému zrychlení procesu fyzického odevzdávání prací.

Zjednodušení přineslo i samotné předání tištěné verze závěrečné práce administrativním pracovníkům, kteří v IS MU nyní vidí, zda student splnil všechny náležitosti spojené s vložením elektronické podoby práce a jediným kliknutím práci převezmou a zároveň zveřejní celému světu.

Obr. 2: Převzetí a zveřejnění závěrečné práce administrativním pracovníkem.

Systém dále zavádí možnost skrytí některých částí závěrečné práce. Této možnosti lze využít v případech, kdy závěrečná práce obsahuje informace, na něž se vztahuje ochrana obchodního tajemství, ochrana informací chráněných zvláštním zákonem či ochrana oprávněných zájmů třetích osob hodných zvláštního zřetele. O skrytí takovýchto částí práce rozhoduje vedoucí práce se souhlasem příslušného proděkana v souladu s Opatřením rektora č. 3/2009 (vyžaduje autentizaci). Poté, co je skrytí částí závěrečné práce nastaveno, systém nedovolí zobrazit tyto skryté části po předem zadanou dobu.

Obr. 3: V aplikaci lze nastavit skrytí části závěrečné práce a dobu, po jakou má být tato část práce nezveřejněna.

Po uplynutí nastavené doby se celá závěrečná práce automaticky zpřístupní celému světu.

Poslední úpravou je nová povinnost každého vedoucího závěrečné práce práci zkontrolovat. IS MU zavádí rozšíření aplikace pro vedoucí závěrečných prací, aby tuto kontrolu mohli provést. Jedná se zejména o kontrolu práce na plagiáty pomocí známé aplikace IS MU "Jako vejce, vejci" ve Správci souborů. Dále se zjišťuje čitelnost práce a rozsah skrytých částí. Provedení kontroly lze potvrdit jediným kliknutím.

Obr. 4: Kontrola závěrečné práce vedoucím práce.

27. května 2009

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
29. 4.
2009

Podpora nových formátů při rozpoznávání dokumentů

Dosud nehodnoceno.
Novinky

V nedávné době byla v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) rozšířena služba na rozpoznávání naskenovaných dokumentů (o této službě více v novince Rozpoznávání naskenovaných dokumentů integrováno do IS MU). Nyní je možné rozpoznávat nejen soubory ve formátu PDF, ale také obrázky např. ve formátu BMP, JPG, PNG, GIF, TIF. Rozpoznáváním pomocí OCR metody (OCR - Optical Character Recognition - optické rozpoznávání znaků) se z naskenovaného dokumentu získá text, který lze zkopírovat např. do Wordu či jiné podobné aplikace a ten následně dále upravovat, lze v něm vyhledávat, označit jej myší apod. Výstupem jednak může být textový dokument TXT, případně soubor DOC programu Word, nebo nakonec dvouvrstvé PDF, které obsahuje jak rozpoznaný text, tak i nerozpoznaný originál.

Chce-li uživatel rozpoznat soubor v ISu, zařadí si soubor do fronty na rozpoznávání tak, že u daného typu souboru (obrázek či PDF) rozklikne montážní klíček a ve vlastnostech souboru klikne na "Zařadit do fronty na rozpoznání".

Zařadit do fronty na rozpoznání.

Obr. 1: Zařadit do fronty na rozpoznání.

Druhou z možností, jak nechat soubor rozpoznat, je po přihlášení do IS MU použít (kliknout) na "rozpoznávání (OCR)" na konci hlavní stránky.

Pomocí 
"Vyhledat" najdeme požadovaný dokument Výběr jazyků je 
bohatý Soubory 
nachystané k rozpoznání

Obr. 2: Vyhledání požadovaného dokumentu pro rozpoznání.
Obr. 3: Bohatý výběr jazyků.
Obr. 4: Soubory připravené k rozpoznání.

Jazyková podpora rozpoznávání v Informačním systému Masarykovy univerzity je široká. Systém nyní obsahuje 31 jazyků, mezi něž mj. patří čeština, angličtina, němčina, slovenština, ale i méně obvyklé jazyky, kterými jsou bulharština, estonština, finština, litevština, rumunština, švédština, turečtina a mnoho dalších. Systém je schopen rozpoznávat v jakékoliv agendě IS MU, tj. ve Studijních materiálech, Poskytovnách, Dokumentovém serveru, Úschovnách, Mém webu, Závěrečných pracích či v Přijímárně. Velkou výhodou je, že uživatel nemusí mít na svém počítači nainstalováno žádné speciální programové vybavení pro rozpoznání, o vše se nyní postará sám Informační systém Masarykovy univerzity.

Vzhledem k tomu, že se žádosti o rozpoznání řadí do fronty chronologicky podle času přidání souboru, a není tedy dopředu jisté, za jak dlouho bude rozpoznání hotové. Proto je uživatel o dokončení rozpoznávání informován automaticky generovaným e-mailem a nemusí tak sám průběžně kontrolovat, v jaké fázi rozpoznávání jeho souborů se nachází.

29. dubna 2009

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
29. 4.
2009

Obchodní centrum MU umožňuje přijímat dary zaslané univerzitě a další novinky

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Jedním ze způsobů, jakým může být podpořeno financování provozu veřejné vysoké školy, jsou finanční dary. Veřejnost z řad odborných firem či nadšených příznivců univerzity tak může přispět na konkrétní činnost, která by jinak nemohla být na univerzitě provozována. V případě většího počtu dárců, kteří si mohou dovolit darovat třeba jen malý obnos, se celková vybraná častka může významně projevit v rozpočtu dané výuky nebo výzkumu. S rostoucím počtem dárců však také rostou nároky na administrativu ohledně zajištění převzetí darů, od správného zaúčtování až po vydání potvrzení pro dárce, například za účelem odpočtu darované částky od daně z příjmu.

I v této oblasti může nově všem aktivitám univerzity pomoci Obchodní centrum MU. Podobně, jako zajišťuje nabídku ostatních druhů služeb (vzdělávací akce, semináře, konference) a zboží (zejména knihy a výukové materiály), umožňuje Obchodní centrum také přijmout dar na konkrétní účel, který si zvolí sama fakulta nebo odborné pracoviště fakulty. Dárce tak může jednoduše z pohodlí svého domova či kanceláře zjistit číslo účtu a variabilní symbol, kam svůj dar zaslat, a dostane také elektronické potvrzení o tom, na jaký konkrétní účel bude dar využit. V případě zájmu pak může dárce využít také on-line platby pomocí běžné platební karty přímo na internetových stránkách Obchodního centra.

V rámci pilotního provozu mohou již nyní zájemci podpořit svými dary Den absolventů Masarykovy univerzity, který se koná 30. května 2009 u příležitosti devadesátého výročí založení univerzity. Více informací vč. možnosti poskytnutí daru naleznete na stránkách Obchodního centra.

Nejen dary...

V průběhu jara letošního roku rozšířilo Obchodní centrum svoje možnosti také pro handicapované studenty a nabízí jim nově možnost přihlásit se a zaplatit letní výcvikový kurz, který pořádá Fakulta sportovních studií ve spolupráci se Střediskem Teiresiás. Pro zájemce se zrakovým postižením navíc Obchodní centrum nabízí zvláštní režim, který je uzpůsoben speciálním čtecím zařízením.

Obr.: V nabídce letních sportovních kurzů lze nalézt i kurz Střediska Teiresiás.

V současné době začíná také období přihlášek na letní konference. Nově Obchodní centrum umožňuje kromě platby kartou a podpory zahraničních účastníků (příjem plateb ze zahraničí a anglická lokalizace stránek pro zákazníky) objednat si ke konferenčnímu poplatku také ubytování, které zajišťuje Správa kolejí a menz MU ve svých hotelech.

Ke konci dubna již Obchodní centrum eviduje asi 73 000 objednávek od 52 000 zákazníků.

29. dubna 2009

Dosud nečteno0 komentářůpermalink