Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
9. 1.
2009

Nová aplikace pro podávání žádostí o sociální stipendium

Dosud nehodnoceno.
Novinky

O půlnoci 1. října 2008 byl Informační systém Masarykovy univerzity (IS MU) rozšířen o aplikace určené pro podporu sociálních stipendií. Tyto nové aplikace byly zařazeny k již existujícím aplikacím, které už řadu let uživatelům slouží pro ostatní běžná stipendia.

Studenti mají nyní k dispozici nástroj, ve kterém se dozví, jaký sběr sociálních stipendií je aktuálně vyhlášen. Splňují-li aktuálně nutné podmínky pro nárok na sociální stipendium, mohou jedním klikem podat žádost o sociální stipendium na období, pro které je sběr vyhlašován. Aplikace před i při podávání žádosti vyhodnocuje splnění podmínek. Současně tato aplikace nabízí přehled podaných žádostí z minulých běhů a přehled potvrzených žádostí. V popisu sběru se navíc studenti dozví, jaké doklady jsou pro přiznání sociálního stipendia nezbytné a kam je mají doručit.

Studijnímu oddělení Rektorátu MU, které má agendu sociálních stipendií na starosti, nové aplikace nejen poskytují přehled o tom, kdo o sociální stipendium žádá a na jaké období, ale zároveň před potvrzením každé z žádostí automaticky kontrolují podmínky pro přiznání stipendia. Jednou z podmínek je, že student nepřekročil standardní dobu studia, přičemž musí být brána v úvahu studia i na všech ostatních školách. Aplikace využívají údaje z celostátní matriky studentů, kontrola této podmínky je tak dílem okamžiku. Údaje o přiznaných sociálních stipendiích se nyní z IS MU také snadno předávají do této matriky. Dále byla upravena již existující aplikace určená pro vytváření předpisů stipendií, díky čemuž lze snadno vytvořit předpisy pro potvrzené žádosti o sociální stipendia.

První sběr sociálních stipendií byl novým způsobem vyhlášen 1. října 2008 a bylo v něm stanoveno, že žádosti lze podávat od 1. do 20. listopadu 2008. Dvě minuty po půlnoci 1. listopadu 2008 systém zaevidoval první podanou žádost, za kterou následovaly další a během prvního dne určeného k podávání žádostí jich bylo podáno celkem 105. Téměř na závěr posledního dne byla podána žádost poslední, jejíž pořadové číslo bylo 447. Ke 12. prosinci 2008 bylo potvrzeno 352 žádostí.

Obr.: Student v aplikaci vidí údaje k podání i potvrzení jeho podané žádosti o stipendium.

9. ledna 2009

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
9. 1.
2009

Magická hranice 30 tisíc uživatelů v jeden den překročena

Dosud nehodnoceno.
Novinky

V pondělí, 5. ledna 2009, zaznamenal Informační systém Masarykovy univerzity (IS MU) nový rekord v počtu uživatelů za den. Poprvé byla překročena magická hranice 30 tisíc uživatelů, kteří pracovali s IS MU během jednoho dne. Přesný počet těchto uživatelů představuje číslo 30 761. Dalo by se spekulovat, zda zvýšený počet uživatelů lze částečně přičíst na vrub tomu, že tohle pondělí znamenalo teprve "ostrý" pracovní den v novém roce. V průběhu předešlého prvního lednového týdne mělo ještě mnoho pracovníků univerzity dovolenou a studenti, zejména ti dojíždějící, si užívali času v kruhu rodinném. Ale možná nepůjde tak úplně o jednoznačnou teorii, protože i v průběhu pracovních dní mezi vánočními svátky počet uživatelů trvale přesahoval 29 tisíc téměř každý den. Zajímavostí je, že ani dny pracovního klidu nejsou výjimkou a tak například v neděli 4. ledna jsme překročili v počtu uživatelů pracujících s IS MU v jeden den další hranici 25 tisíc.

Pro zajímavost několik zaznamenaných starších rekordů:

  • 18. prosince 2006 ... dosažen rekord 23 630 uživatelů pracujících s IS MU v jednom dni (v té době byl IS MU ovšem na hranici možností stávajícího HW, mimo jiné také proto, že portfolio operací se výrazně posunulo směrem k elektronické podpoře výuky)
  • 12. února 2007 ... dosažen rekord 1 765 643 operací v IS MU za den (překonán předchozí počet 1 580 231 v prvním dni jarního semestru v roce 2005), na velkou zátěž měly vliv především rozpisy seminárních skupin a soutěže o rozvrh na fakultách
  • 12. února 2007 ... dosažen rekord 34 867 operací za pět minut (předchozí počet byl v únoru v den zápisu Tělesné výchovy 28 975)
  • 11. září 2007 ... dosažen rekord 44 800 operací v IS MU během pěti minut
  • 11. září 2007 ... dosažen rekord 5 184 uživatelů pracujících v IS MU během pěti minut
  • 11. září 2007 ... dosažen rekord 25 226 uživatelů pracujících s IS MU během dne
  • 11. září 2007 ... dosažen rekord 2 164 116 operací v IS MU za den
  • 14. ledna 2008 ... dosažen rekord 28 305 uživatelů pracujících s IS MU v jednom dni
  • 11. února 2008 ... dosažen rekord 2 582 949 operací v IS MU za den
  • 15. září 2008 ... dosažen rekord 48 535 operací za pět minut
  • 15. září 2008 ... dosažen rekord 29 976 uživatelů pracujících s IS MU v prvním dni semestru

Zásluhu na tom mají technologie IS MU, která tyto rekordy umožňuje dosahovat, aniž by uživatelé pocítili diskomfort i při těchto vysokých číslech. Architektura hardware i technologie software je budována vlastním originálním a jedinečným způsobem, který není použit zatím v žádném z podobných systémů. Podobné principy se využívají v systémech sportovní automobilové stáje McLaren Mercedes F1 nebo v systémech kosmického programu Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA). Tato unikátní architektura je nyní využita také v projektu Theses a při provozu informačního systému pro podporu studia jiným školám.

Obr.: Architektura Informačního systému MU.

Podrobnosti o architektuře systému se nacházejí na:

Další rekordy publikovány na:

9. ledna 2009

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
9. 1.
2009

Autorský zákon - použití děl jiných autorů ve výuce

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

E-learning je v mnoha směrech v terciálním vzdělání stále považován za novou formu učení, kde vyvstává mnoho otázek. Problematika autorských práv, užití děl ve výuce, tvoří jejich významnou část, se kterou se učitelé potýkají při přípravě svých výukových materiálů. Mezi nejčastější otázky, které pak řeší, patří: zda mohou zpřístupnit audio vizuální nahrávky svým studentům v e-learningovém kurzu, zpřístupnění studijních materiálů v digitální podobě (naskenované části knih, článků z časopisů, plné texty článků stažených z elektronických zdrojů) uvnitř Informačního systému MU. Mezi další časté dotazy se řadí, jakým způsobem lze legálně užít cizí dílo pro potřeby výuky, a s tím samozřejmě často vyvstává otázka poplatků spojených s užitím díla, či pořizováním rozmnoženin. Samostatnou kapitolou je okruh otázek souvisejících s užitím a úpravou díla pro potřeby studentů se specifickými nároky na jejich studium – nejčastěji jsou to zrakově hendikepovaní studenti.

Na základě podnětů učitelů a e-techniků vznikla iniciativa, aby se tato problematika uceleněji zpracovala a byla včleněna na Elportál, který je univerzitním prostorem pro inspiraci učitelům, zpřístupnění informací a podporuje rozvoj e-learningu na univerzitě. Proto zde byl následně umístěn dokument „Autorský zákon – použití děl jiných autorů ve výuce“. Dokument objasňující užití tzv. „autorského zákona“ vznikl ve spolupráci s Právním odborem RMU a je v souladu se Zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

„Autorský zákon – použití děl jiných autorů ve výuce“ se zabývá převážně těmi pasážemi zákona, které bezprostředně souvisí s přípravou a zveřejňování výukových materiálů. Definuje „dílo“, obecně platné zásady užití děl a řeší problematiku volného užití díla nebo bezúplatných zákonných licencí. Součástí je i tzv. FAQ (často kladené dotazy), kde mohou zájemci o tuto problematiku najít odpovědi na nejčastěji kladené otázky spojené s užitím díla ve výuce, a video záznam semináře o autorském právu s JUDr. Radimem Polčákem, Ph.D. z PrF MU.

Obr. 1: Na Elportálu lze nalézt odpovědi na nejčastější otázky.

Obr. 2: Seminář o autorském právu byl rozdělen do několika kapitol, které lze shlédnout jako jednotlivé video záznamy.

9. ledna 2009

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
20. 12.
2008

Ohlédnutí za sérií fakultních prezentací o e-learningu a Obchodním centru

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

V době od 22. září do 29. října 2008 probíhala série prezentací o e-learningu, multimédiích a Obchodním centru MU, na níž jsme zvali již v této novince Fakultní prezentace pro vyučující o e-learningu a Obchodním centru. Prezentace byly cíleně pořádané na jednotlivých fakultách nejen proto, aby k nim posluchači měli blízko, co se týče místa konání, ale také tematicky, neboť prezentované ukázky byly vybírány pečlivě a na míru požadavkům vyučujících dané fakulty.

Posluchači se nejprve dozvěděli o možnostech e-learningu a tvorby multimediálních pomůcek s pomocí týmu e-techniků a s-techniků, ale především se mohli nechat inspirovat ukázkami děl svých kolegů přímo z fakulty nebo vyučujících z jiných fakult. Ukázky byly velmi pestré - od animací, rozsáhlých webů, videozáznamů až po interaktivní tutoriály, multimediální odpovědníky či možnosti digitalizace a úpravy dokumentů. Příklady hotových zakázek Servisního střediska můžete také vidět na stránce Zakázky střediska v praxi.

Obr. 1: Ne všichni Servisní středisko znali, proto na úvod nechybělo jeho stručné představení. Obr. 2: S-technici ukazovali možnosti e-learningu a multimédií přímo na zpracovaných dílech.

Následující prezentace změřená na Obchodní centrum MU vyučujícím ukázala možnosti jeho využití, zazněly i informace o chystaných novinkách a nabídkách dané fakulty. Posluchači zjistili, že prodávat kurzy nebo knihy přes Obchodní centrum není těžké, zmíněna byla i možnost vybíraní poplatků z konferencí či poplatků spojených se studiem.

Prezentace se nesly ve velmi příjemné a přátelské atmosféře, někde vyučující kladli otázky ihned v průběhu jednotlivých výstupů, jinde si počkali na konec prezentace, kde byl vyčleněn dostatečný prostor právě pro dotazy a podněty. Přítomnost členů týmu e-techniků a s-techniků mnozí využili i k domluvě spolupráce na konkrétních zakázkách či pomoci při rozjezdu vlastních e-learningových aktivit.

Obr. 3: Posluchači zjistili více podrobností o Obchodním centru MU.

Obr. 4: Prostor pro dotazy nikdy nezůstal nevyužitý.

Protože termíny prezentací vybírali zástupci jednotlivých fakult, účast na prezentacích byla mnohem větší než na stejně tematicky zaměřené prezentaci v dubnu 2008, která byla ovšem společná pro všechny fakulty.

Obr. 5: Celkově se na fakultní prezentace přišlo podívat 133 osob. Obr. 6: Celkově celouniverzitní prezentaci navštívilo 44 osob.

20. prosince 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink