Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
22. 12.
2007

Čepice aneb Pěkné vánoční svátky a mnoho úspěchů v roce 2008

Dosud nehodnoceno.
Novinky

V předvánočním čase se v našem informačním systému objevila docela malá, ale nepřehlédnutelná, čepička. Byla velmi podobná čepici, kterou nosí Santa Clausové. Protože se v našem studijním informačním systému taková ozvláštnění nevyskytují běžně, i když dříve je bylo možné vidět v designech, které si uživatelé sami vytvářeli, vyvolala čepička mezi uživateli diskusi. Čepice je ve všech designech a nedá se vypnout.

A diskuse, v níž nejlépe uživatel vyjádří svůj názor, se - jak jinak - odvíjely na diskusním fóru Informačního systému MU. Nejčastěji kladenými otázkami a názory byly "Kde jsou naše české Vánoce?", "Proč se do ISu vloudila součást výstroje amerického Santa Clause?", "Nejde o politickou agitaci?", "Kde je Ježíšek, který mi jako malému nosil dárky?", Proč mám mít symbol Vánoc v logu, když je neslavím?", "Proč zrovna červená čepice - já mám radši jako symbol Vánoc stromeček, kometu, hvězdičku, rybu nebo jablíčko, proč tam není?", "Hacknul nám někdo systém?", ...
Názory v diskusním fóru však současně vyvolaly opačné reakce uživatelů, kteří zakládali alternativní vlákna s pozitvními vyjádřeními typu "Když jsem čepičku uviděl, poprskal jsem si smíchy monitor...", "V předvánočním a zápočtovém stresu se nějaké nadlehčení opravdu šikne...", "Jen tak dál, na Velikonoce chceme pomlázku a v létě moře (nejlíp i šumící)...", "Jsem rád, že mám IS, a děkuji za něj", "Cítím se světoobčanem, tak proč ne Santa Claus" nebo "I vám pěkné Vánoce a všechno nejlepší v roce 2008", ...

Protože názory na změny v ISu, byť tato bude asi dočasnou, všechny velmi zajímají, byla za tímto účelem využita další agenda ISu elektronické volby (E-volby), kde uživatelé ISu mají možnost hlasovat, zda se jim čepička líbí anebo nelíbí. Mohou volit jednu z těchto odpovědí:

  • Líbí -- je to hravé a jednou do roka můžeme být méně seriózní
  • Nelíbí -- hučka je nevkusná a nepatří k tradičním symbolům Vánoc

Aktuální počet osob, které hlasovaly, je už přes tisíc sto uživatelů, což představuje asi tři procenta účasti ze všech uživatelů IS MU. Parametry e-voleb byly nastaveny na volbu tajnou (nezveřejňuje se hlasování jednotlivců) a celkový výsledek volby se zveřejňuje všem. Volit mohou všichni aktivní uživatelé MU. Protože volba dosud probíhá, nejsou ještě její výsledky známy. I Vy, jste-li uživatelem IS MU, se můžete zapojit do 24. 12. 2007 do elektronické ankety v IS MU -> Osobní administrativa -> E-volby a vyjádřit svůj názor na čepičku v ISu.

A jaký je vlastně záměr těch, kdo čepičku vytvořili? Chtěli odlehčující formou popřát pěkné svátky a vyvolat trochu dobrého pocitu nebo pobavení u uživatelů, vždyť IS pro většinu (i tvůrce) představuje více povinností než zábavy. A tak mějme z tohoto připomenutí blížících se Vánoc dobrý pocit, že nám ty, jinak občas strohé ISové formuláře, trochu rozjásá.

Pěkné vánoční svátky a mnoho úspěchů v roce 2008 Vývojový tým IS MU


22. prosince 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
13. 12.
2007

Vylepšení pro učitele (Záznamník učitele, Lidé)

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Záznamník učitele

K rozsáhlé nabídce služeb pro učitele (zadávání hodnocení, vypisování zkušebních termínů, zasílání hromadných emailů, používání rozpisů studentů, a v neposlední řadě e-learningové aplikace - odpovědník, interaktivní osnova, poznámkové bloky) přibyly v agendě Záznamník učitele další možnosti:

Prezenční listiny
Jednou z významných a současně velice vděčných služeb je zavedení prezenčních archů (docházky) s možností tisku. Aplikaci je možné použít jak pro celý předmět najednou, tak pro vyučované seminární skupiny.
Prezenční listina je navázána na rozvrh v IS MU, tj. tiskne taká sloupce s daty dní, kdy se výuka seminární skupiny koná. Aplikace je užitečná zejména tam, kde je velký objem povinných cvičení s evidovanou docházkou.
Aplikace je dostupná ze Záznamníku učitele (Osobní administrativa IS MU -> Učitel -> Semináře -> Tisk prezenčního archu (nebo Předměty -> Semináře -> Tisk prezenčního archu)


Obr. 1: Záznamník učitele - tisk prezenční listiny

Evidence změny jména a příjmení studentů
Byla zavedena evidence změn jmen a příjmení studentů (během studia, výuky), aby učitel mohl snadněji identifikovat studenta, u něhož ke změně jména/příjmení došlo.

Evidence stáží
Pro katedry, kde součást výuky jsou stáže, se ukázalo velmi užitečné zavést informace o stážích přímo do Záznamníku učitele.

Výběr studentů rozšířen na zaregistrované do předmětu
Někteří učitelé pracují se studenty, kteří do jejich předmětu nejsou zapsaní, ale pouze zaregistrovaní. Zaregistrovaní představují skupinu studentů, kteří se o předmět zajímají, ale zápis u nich ještě neproběhl. Tato vlastnost se využije například pro blokovou výuku v terénu, kdy je omezena kapacita účastníků.
V Záznamníku učitele je tedy navíc doplněno omezení na ´Nezapsaní, jen zaregistrovaní studenti´ (seznam lze rozšířit na zaregistrované). Po volbě tohoto omezení lze pracovate s takto vybranými studenty - poslat např. e-mail (Záznamník učitele --> Studenti --> Poslat dopis).

Přenos informací z balíků témat do archivu závěrečných prací
V záznamníku učitele je k dispozici aplikace Rozpisy studentů, která umožňuje ´Správu balíku a témat/variant´. Ta slouží k vytvoření a správě balíků témat záverečných prací. Nově vznikla aktualizační aplikace, jejímž cílem je přenos aktualizovaných údajů o závěrečné práci z balíku témat do archivu závěrečných prací. tak se aktuálně přenáší nejen běžné nformace o závěrečné práci, ael i změna anglického názvu práce, vedoucího práce nebo oponenta.
Správa balíku a témat/variant se nachází v Osobní administrativě IS MU -> Učitel (Záznamník učitele): Rozpisy studentů: Správu balíku a témat/variant


Lidé

Novinka v aplikaci Lidé:

Konzultační hodiny
Vyučující mají také nyní možnost v aplikaci Lidé zobrazovat svoje konzultační hodiny. Pomocí aplikace Editace mých osobních údajů, do níž byl doplněn html editor, může učitel (každý, kdo vyučuje nějaký předmět) vytvářet a editovat konzultační hodiny, které se pak zobrazují za výpisem přemětů učitele v aplikaci Lidé.


Obr. 2: Konzultační hodiny - tvorba v html editoru a zobrazení v Lidé

13.prosince 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
13. 12.
2007

Spolupráce BIVŠ a MU přinese prospěch dalším studentům

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Bankovní institut vysoká škola, a.s. a Fakulta informatiky Masarykovy univerzity podepsali 27. září 2007 smlouvu o poskytnutí služeb informačního systému.

Bankovní institut vysoká škola, a.s. (dále BIVŠ) a jeho studenti začali v průběhu října 2007 v plné šíři využívat všechny služby informačního systému pro podporu studia. Systém je dodáván ve třech jazycích (češtině, angličtině a slovenštině), přináší elektronickou podporu evidence a řízení studia a e-learning, který je integrovanou součástí systému (úložiště studijních materiálů, odevzdávárny úloh, diskusní fóra, elektronické testování, ...), dále nabízí každému studentovi vlastní e-mail i po ukončení studia, diskusní fóra, nástěnky, prezentační webové prostory, a další pokročilé i ojedinělé nástroje (podpora vědy a výzkumu, kontrola plagiátů apod.). BIVŠ tak zajistí svým studentům možnost řešit výraznou část svých studijních záležitostí pohodlně on-line, tedy vysoce komfortní podporu pro vyřizování jejich studijní administrativy. Fakulta informatiky Masarykovy univerzity se tak zavázala poskytovat služby informačnímu systému Bankovnímu institutu vysoká škola, a.s. Výhodou tohoto systému, kromě široké nabídky služeb a nástrojů, je také rychlá implementace. Systém byl nasazen v průběhu jednoho měsíce od zahájení prací implementační fáze a tak odpadly několikaměsíční až roční implementační období, které trápí jiné školy při zavádění nového systému.

Bankovní institut vysoká škola, a.s.
je soukromou vysokou školou, která se řadí mezi školy s dlouholetou tradicí v oblasti bankovnictví a finanční sféry aktuálně vzdělávající téměř 5000 studentů. Studium je zaměřeno na vzdělávání pracovníků bankovního a finančního sektoru, manažerů, pracovníků státní i veřejné správy, podnikatelského sektoru a jejich seznámení s novými odbornými poznatky, metodami a formami práce. Absolvent studiem získává potřebnou kvalifikaci pro uplatnění ve středních a vyšších funkcích v oblasti bankovnictví, financí, informačních technologií a managementu napříč všemi oblastmi hospodářské činnosti. Přístup ke kvalitnímu vzdělání mimo Prahu umožňuje BIVŠ prostřednictvím svých regionálních středisek v Česku a na Slovensku.

Informační systém Masarykovy univerzity
Pro zvýšení dostupnosti informací a zkvalitnění studia vyvinula MU vlastní intranetový systém s řadou nástrojů, které slouží k zpracování desítek tisíc přihlášek ke studiu, realizaci e-learningu, zápisu studentů ke zkouškám, usnadňuje také práci zaměstnancům a podporuje rychlou komunikaci mezi jednotlivými pracovišti. Služby systému využívají více než šest let i další soukromé a veřejné vysoké školy. Informační systém Masarykovy univerzity obdržel prestižní ocenění EUNIS ELITE AWARD 2005, které univerzita získala jako uznání vedoucího postavení v používání informačních technologií v rámci vysokého školství. V tomto směru je první vysokou školou v České republice a první z deseti nových členských zemí Evropské unie. Letos získal také prestižní cenu Inforum za elektronický archiv závěrečných prací MU.


13. prosince 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
13. 12.
2007

Obchodní centrum - on-line prodej produktů souvisejících se vzděláváním

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Masarykova univerzita spustila do provozu internetové Obchodní centrum MU (http://is.muni.cz/obchod/), které nabízí možnost zakoupení jednotlivých předmětů i celých programů celoživotního vzdělávání, přípravné kurzy k přijímacím zkouškám, víkendové, neakreditované kurzy například pro právníky, informatiky a další, e-learningové kurzy, elektronické studijní materiály, ale i konferenční služby (účastnický poplatek, ubytování, služby). Mezi nabízené vzdělávací aktivity patří prodej programů nebo kurzů celoživotního vzdělávání bez ohledu na akreditovaný nebo neakreditovaný typ studia. Dále také přípravných kurzů k přijímacím řízením a studia v tzv. „nultých“ ročnících, e-learningových kurzů pro vzdělávání zaměstnanců nebo pro veřejnost a dalších speciálních kurzů, například praktických výcvikových kurzů nebo exkurzí, jazykových kurzů apod.

Originální je právě propojení se systémem pro podporu studia a výuky (e-learningu) a díky tomu vyhovuje specifikám univerzity. Integrace do IS MU umožňuje převzít a seskupovat předměty přímo z evidence předmětů v IS MU, určit k nim parametry prodeje (cenu, propagační informace), kritéria prodeje (nakoupit smí kdokoliv nebo jen studenti MU, zaměstnanci MU, účastníci splňující definované podmínky), je propojeno s ekonomickým systémem MU (poskytuje informace o stavu plateb k jednotlivým osobám, individuální variabilní symboly, výběry, sestavy), nabízí garantované metody on-line placení (převodem, kartou) a zejména automatické zprovoznění studia a bezprostřední přístupy k různým službám (ke kurzu, ke studijním materiálům).

Veřejnost na stránkách Obchodního centra MU získává přehled o nabídce všech vzdělávacích aktivit na Masarykově univerzitě. Obchodní centrum ocení kromě uchazečů o běžné studium také široká veřejnost. Masarykova univerzita se zahájením provozu Obchodního centra stala průkopníkem, který díky webové technologii zpřístupňuje veřejnosti komplexní nabídku svých vzdělávacích aktivit i běžné výuky dle možností fakult. Pro mimobrněnské uchazeče je zajímavá nabídka e-learningových kurzů, např. on-line kurz angličtiny.


Obr. 1: Ukázka titulní strany Obchodního centra

Struktura Obchodního centra

Nabídka Obchodního centra je organizována podobně, jako v běžném kamenném obchodě a tak zde najdeme oddělení, regál (např. podle fakulty nebo typu studia), balení (jedna nebo více položek spojených ke vložení do košíku), košík (místo pro nákup, kam se vkládá balení před objednáním) a objednávku (závazné potvrzení zájmu o zboží v košíku, struktura objednávky je přizpůsobena dle povahy produktu a podle toho se pak sbírají položky, např. kód předmětu, adresa zaměstnavatele…).

Obchodní centrum je provázáno s ekonomickým informačním systémem, generují se individuální variabilní symboly objednávek, k dispozici jsou informace o stavu plateb k jednotlivým osobám, výběry, sestavy aj. Díky integraci do informačního systému pro podporu studia navazuje na evidenci studia osob a studijních programů, oborů, předmětů, na výběry, sestavy, řízení přístupu (např. registrace kurzů). Obchodní centrum tedy spolupracuje s elektronickou podporou studia a studium může být na základě uskutečněné platby automaticky zaktivněno - po spárování platby má zákazník bezprostřední přístup k různým zakoupeným službám (kurzu/ům nebo studijním materiálům apod.). Údaje jsou v Obchodním centru evidovány strukturovaně, takže tyto operace lze provést hromadně, jednoduše a pohodlně. Uchazeč si placenou vzdělávací aktivitu MU vybírá přímo z nabídky Obchodního centra MU nebo se o vzdělávací aktivitě dozví z Internetu a na Obchodní centrum MU je odkazován jen pro uskutečnění nákupu, platby a následné zpřístupnění služeb.


Obr. 2: Regál v nabídce Obchodního centra

Výhody

Nejvýznamnějším přínosem Obchodního centra MU je úspora evidenční administrativy a platební styk. Na elektronickou platformu pro propagaci a prodej vzdělávání lze však pohlížet i v širším kontextu (marketingovém, rozvojovém, …). Důležitá je v tomto ohledu zvláště elektronická evidence osob (kontakty na osoby se zájmem o vzdělávání, možnost komunikace dalších nabídek, možnost dolování dat), dále podpora marketingu (zákazníci mohou být ochotni sdělit cennou zpětnou vazbu) a v neposlední řadě propagace vzdělávacích služeb MU.
Pro uchazeče má Obchodní centrum MU především výhodu v ucelené nabídce vzdělávacích aktivit na MU, snadném získání informací, úspoře administrativy spojené se zakoupením kurzů (výběr, informovanost v průběhu procesu nákupu, platba,...). Uchazeč je následně zapsán do kurzu a stává se studentem MU a současně i uživatelem IS MU. Pak už může začít studovat, a to s veškerou podporou studia, komunikace a administrativy, kterou IS MU poskytuje, včetně vlastního e-mailu, přístupu do běžných agend a ke službám spojených s kurzem - studijním materiálům, kontaktům, informační zdrojům (vývěska, dokumenty), diskusím se spolužáky a dalším.


Obr. 3: Nákupní košík v Obchodním centru

První testovací akcí, která proběhla přes aplikaci Obchodní centrum je platba přelepek na kartu ISIC na Fakultě informatiky. Studenti i administrativní pracovníci, kteří se podílejí na vydávání přelepek, byli spokojeni s efektivnějším a rychlejším způsobem práce.

Tiskovou zprávu o Obchodním centru najdete zde.


13. prosince 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink