Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1  ... 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64  ... 157 »
1. 3.
2016

Ohlédnutí za VI. Open space konferencí o e-learningu IS MU

Informačně přínosné | 1 | 1
Novinky – e-learning

Ve středu 17. února 2016 hostily prostory Fakulty informatiky Masarykovy univerzity (MU) v pořadí VI. ročník Open space konference o e-learningu IS MU, tentokráte zaměřený na užití videí v rámci výuky.

Přes 140 účastníků z řad zaměstnanců a doktorských studentů MU se na konferenci mohlo inspirovat zajímavými způsoby využívání videí ve výuce nebo se seznámit s osvědčenými postupy on-line spolupráce se studenty. Viděli širokou škálu konvenčních i nekonvenčních možností, jak kreativně a s jakými didaktickými záměry názorná videa využívat. Dověděli se, jak vyučující z mnoha oborů univerzity spolupracují s odborníky Fakulty informatiky MU na tvorbě těchto multimediálních výukových pomůcek používaných v e-learningu IS MU.

O tom, že videa jsou častým doplněním výuky na všech fakultách MU, svědčí i fakt, že v IS MU je uložených více než 70 000 výukových videí a celkový počet jejich zhlédnutí se pohybuje v řádech stovek tisíc ročně. Přednášející ukázali, že multimediální obsah splňuje předem dané cíle a účastníky konference seznámili s různými formami jeho užití ve výuce, např.:

  • propojení studentů s událostmi, kterých by se bez této pomůcky nemohli zúčastnit (vzácný operační zákrok na sále, poslech rodilého mluvčího, záznamy z návštěv cizích prostředí a pracovišť),
  • uplatnění videí v rámci zpětné vazby studentům (studenti jsou natáčeni například na praxích a jejich krátké výstupy hodnotí kromě vyučující i samotní spolužáci přes diskuzní fóra),
  • propojení videí a animací, připravovaných ve spolupráci s technickou podporou IS MU (díky názorným animacím s průhledem lidské kostry ve spojení s reálnými videoukázkami pohybu si studenti prohlubují znalosti o jednotlivých kloubech).

Prezentovaná témata zahrnovala nejen ukázky realizovaných výukových videí, ale seznámila posluchače také s technickou podporou a zabezpečením videa v IS MU. Představila videotutoriály, coby základ e-learningového kurzu, a podrobně rozebrala otázky autorskoprávní problematiky ve vztahu ke studijním materiálům a užití videa jakožto výukové pomůcky.

V závěru konference proběhlo malé překvapení - losování z přítomných účastníků, kteří byli odměněni drobnými dárky od IS MU.

Obr. 1: Úvodní slovo Mgr. Michala Bulanta, Ph.D., prorektora pro studium a informační technologie.

Obr. 2: Panelová diskuse.

Více na: http://elportal.cz/osk2016/
100 nejlepších z katalogu e-learningu na MU: http://elportal.cz/pdf/katalog_100nej.pdf

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
1. 3.
2016

Zadání písemky s krátkým odpovědním archem

Informačně přínosné | 1 | 1
Novinky – e-learning

Skenování písemek je v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) již samozřejmostí. Učitel připraví odpovědník, vytiskne zadání a odpovědní archy. Studenti vyplní odpovědní archy, které se naskenují a automaticky informačním systémem vyhodnotí.

Tento systém se osvědčil u klasických zápočtových písemek nebo zkoušek. Jsou však případy, kdy učitel zadává krátké písemky obsahující pouze několik otázek, např. pravidelné procvičování na začátku každé hodiny. List se zadáním tak bývá zbytečně poloprázdný. Pro úsporu času, a samozřejmě i z ekologických důvodů, jsme vytvořili nový typ zadání, který přímo obsahuje krátký odpovědní formulář. Jedná se o kombinaci zadání a odpovědního archu na jednom papíře. Lze jej využít na otázky typu r i c (tedy pro otázky s jednou nebo více správnými odpovědmi).

Obr. 1: Zadání písemky s krátkým odpovědním archem.

Protože student vyplňuje pouze jeden papír, odpadá nutnost tisknout více různých dokumentů a následně třídit odevzdané spárované písemky. Je ale důležité si uvědomit, že naskenované odpovědní listy se implicitně ukládají do přijímárny studenta. Doteď viděl pouze své odpovědi, ale nově se s odpověďmi naskenuje i zadání. Pokud není žádoucí, aby studenti otázky viděli (obavy z případného šíření zadání), je nutné v popisu odpovědníku explicitně nastavit, aby se naskenované listy do přijímárny neukládaly.

Inspiraci pro použití e-learningových nástrojů ve výuce nebo zajímavě zpracované materiály lze najít na Elportálu, o kterém jsme psali v novince Elportál – e-learningový portál Masarykovy univerzity v novém.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
1. 3.
2016

Vkládání obsahu PDF dokumentů do interaktivních osnov

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Po barevných ikonkách, které oživí interaktivní osnovu, vyslyšeli vývojáři další uživatelský podnět vedoucí k všestranné použitelnosti této aplikace. Kromě vkládání ikonek, obrázků a videí mohou uživatelé do interaktivní osnovy nově vložit také mnohostránkové PDF dokumenty a listovat jimi přímo v osnově. Díky liště operací, která se v osnově zobrazí a která je většině uživatelů známá ze standardních prohlížečů PDF souborů, je možné zobrazení PDF dokumentu upravit dle individuálních potřeb (zvětšit/zmenšit text, otočit text, vytisknout či stáhnout).

Možnost vkládání PDFka do osnovy ocení uživatelé v případě, když mají hezky zpracované a vysázené PDF dokumenty, jejichž obsah není možné nebo jednoduché předělat do textových oblastí interaktivní osnovy. Přímé vložení obsahu do osnovy v porovnání s pouhým odkazováním na dokumenty působí ve výsledné osnově mnohem kompaktněji a jsou eliminovány rušivé vlivy neustálého přecházení mezi osnovou a odkazovaným dokumentem.

Obr. 1: PDF dokument v interaktivní osnově.

Vložení PDFka do osnovy od uživatele nevyžaduje žádné pokročilé dovednosti. Stačí PDFko nahrát do IS MU, např. do studijních materiálů, upravit dle potřeby přístupová práva, a pak už jen v editačním režimu interaktivní osnovy - podobně jako ikonky - vložit.

Obr. 2: Vkládání PDF dokumentu do interaktivní osnovy.

PDFka v osnovách měla premiéru v přípravných on-line kurzech pro přijímací řízení na Lékařskou fakultu MU nabízených uchazečům z celého světa.

Související novinky:
Na studium medicíny se lze připravit on-line
Barevné ikonky oživují Interaktivní osnovy

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
1. 3.
2016

Právní publikace jako pocta profesoru Valentinu Urfusovi

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Oficiální e-learningový portál Masarykovy univerzity (MU) Elportál představuje publikaci Vliv římského práva na evropské právní myšlení – pocta Valentinu Urfusovi, která je primárně určena studentům stejnojmenného volitelného předmětu (PrF:MV402K). Zabývá se zkoumáním tématu tzv. "veřejnoprávní recepce" římského práva, umožňuje pochopení základního proudu evropského právního vývoje, jehož vyvrcholením je podoba současného právního státu. Výukový text má přiblížit zájemcům historické procesy, které profesor Valentin Urfus vědecky analyzoval, popsal a uvedl do souvislostí na úrovni vysoce vědecké a filosofické, přičemž Urfusův výzkum je zde uzpůsoben pedagogickým účelům. Výuková pomůcka je také dostupná ve verzi pro mobilní zařízení (ePub).

Obr. 1: Profesor Valentin Urfus.
(zdroj: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/praf/js16/urfus/web/index.html)

Z oblasti práva je na Elportálu nyní dostupných celkem 17 publikací.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1  ... 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64  ... 157 »