Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1  ... 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108  ... 157 »
7. 1.
2011

Barevné ikonky oživují Interaktivní osnovy

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Agenda Interaktivních osnov je pro vyučující k dispozici již pět let a za tu dobu se osnovy staly hlavním informačním materiálem velkého množství předmětů. Vyučující do svých osnov předmětu často vkládají zadání úkolů, prezentace z přednášek a odkazy na procvičovací testy. Kreativita učitelů ruku v ruce s širokými možnostmi agendy umožnila i vznik osnov plných videí z YouTube, zvukových nahrávek, fotografií i vtipů nebo odkazů pro zpestření výuky.

Žádaným doplňkem osnov se postupně staly také ikonky. Jejich funkce je významná – umožňují studentům lepší orientaci v delších textech a přehledně člení podosnovy na tematické celky, jako je například zadání úkolu, otázky k zamyšlení či seznam studijní literatury na daný týden. Doposud vyučující využívali ikonky stažené z internetu, které ne vždy vhodně ilustrovaly dané téma a ne vždy vypadaly pěkně a líbivě. Nově však ve spolupráci s e-technikyServisním střediskem pro podporu e-learningu na MU vznikla sada ikonek pro použití ve výuce a spolu s dalšími informacemi jsou umístěny na informačním webu.

Obr. 1: Jednotná sada ikonek.

Témata a celky, které nové ikonky ilustrují, stejně jako samotná grafická podoba, byly vybrány ve spolupráci s vyučujícími Pedagogické fakulty, neboť právě oni využívají ikonky v osnovách velmi často. Zda budou ikonky dostatečně názorné i pro studenty, se ukáže v následujících semestrech, ve kterých budou ikonky do osnov zařazeny. Pro vyučující znamená připravená sada ikonek také úlevu od starostí s autorským zákonem, u ikonek z internetu bylo nutné nastudovat licenční podmínky využití, nové ikonky lze využívat ve výuce bez obav.

Informační web o ikonkách obsahuje sadu 18 ikonek, většina vyučujících si vystačí s hlavním odkazem ke stažení balíčku ve formátu ZIP. Pro pokročilé uživatele jsou připraveny sady v různých grafických formátech a velikostech, i jednotlivé ikonky samostatně ke stažení. Nedílnou součástí informačního webu jsou návody, jak mají vyučující ikonky do osnov začlenit, nechybí také vzorová interaktivní osnova s ukázkami použití. Využití ikonek není omezeno jen na osnovy, připravena je také sada pro dokumenty v MS Wordu, neboť vyučující chtějí využívat stejnou sadu ikonek i pro skripta a studijní texty.

Předpokládáme, že sada ikonek bude postupně doplňována dalšími dle přání vyučujících.

Obr. 2: Náhled informačního webu s ikonkami ke stažení.

Obr. 3: Náhled vzorové osnovy.

Zájemci mohou navštívit informační web, kde najdou nejen seznam ikonek, ale i odkaz na jejich stažení nebo návod na použití. Najdou zde i odkaz na vzorovou osnovu.

O interaktivních osnovách jsme dříve psali v novinkách Nová verze e-learningových Interaktivních osnovInteraktivní osnova - osnova v e-learningovém kurzu.

7. ledna 2011

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
20. 12.
2010

Dárky, i vánoční, lze zakoupit v Obchodním centru MU

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Čas vánočních svátků se nezadržitelně blíží a řada z nás hledá na poslední chvíli ten pravý dárek, který by potěšil někoho blízkého. Každoročně narůstají nákupy v internetových obchodech, a tak není divu, že lze originální a zajímavé dárky (nejen vánoční) vybrat i z nabídky Obchodního centra MU. Velkou výhodou nákupu je možnost nakupovat odkudkoliv, stačí se připojit k internetu. Vybírat lze v klidu a pohodlí domova. Zaplatit je možné obvykle převodem z účtu, u některých nabídek dokonce přímo kartou online.

Několik tipů pro inspiraci:

Klasickým a velmi oblíbeným dárkem jsou knihy. Nakladatelství MU nabízí jak publikace odborné, tak řadu populárně-naučných. Vhodným dárkem nejen pro absolventa může být kupříkladu publikace Masarykova univerzita v Brně: Příběh vzdělání a vědy ve střední Evropě.

Všechny, kteří se rádi vzdělávají, může potěšit zakoupení jazykového kurzu. Velký výběr kurzů pro různě pokročilé nabízí Jazyková škola při Filozofické fakultě MU. Kdo už běžnými cizími jazyky vládne, mohl by ocenit lekce jazyků méně tradičních, kupříkladu norštiny – Norština pro začátečníky a mírně pokročilé. Milovníci sportu si jistě vyberou z pravidelných hodin pohybových aktivit, které pořádá Fakulta sportovních studií. Jde například o pilates, spinning, bodystyling a spoustu dalších.

Znalci vína mohou ochutnat Svatovavřinecké, ročník 2007, kterým se prezentuje Ekonomicko-správní fakulta (další předměty). Vhodným doplňkem k láhvi dobrého vína bude zcela jistě chladič na víno, taktéž s logem fakulty.


20. prosince 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
18. 12.
2010

Odpovědníky obohacené o další funkce pro učitele

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Aplikace Odpovědníky v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) je komplexní nástroj určený především pro procvičování a zkoušení studentů, ale i pro ankety a průzkumy. Protože jsou Odpovědníky mezi uživateli IS MU často využívanou možností pro prověřování znalostí, vývoj aplikace se nikdy nezastavil a aplikace je stále vylepšována. Cílem inovací jsou nové funkcionality poptávané uživateli a zjednodušování práce s aplikací. O novinkách v Odpovědnících jsme již tento rok informovali v novince Novinky v Odpovědnících - realizujeme podněty z Podnětoven. Dnes představujeme další realizované podněty.

Červená, oranžová a zelená barva v prohlídce uložených odpovědí

Všichni zkoušení studenti bezesporu oceňují díky Odpovědníkům, jak rychle znají výsledek testu v IS MU poté, co své odpovědi uloží. Povolí-li autor testu prohlídku odpovědí, mají i odpovídající možnost vidět, které otázky odpověděli správně, které špatně a které nechali bez odpovědi. V prohlídce odpovědí je jednoduché se zorientovat i díky barvám. Dosud zelená značila správnou odpověď, červená chybu. Nově byla doplněna oranžová barva označující otázky nezodpovězené nebo částečně zodpovězené správně.

Obr. 1: Červená, oranžová a zelená barva v prohlídce uložených odpovědí.

Správné odpovědi se nezveřejňují a student má omezený počet pokusů odpovídat

Praktické zkušenosti učitelů reflektují další funkce. V prohlídce odpovědí se nově může nastavit, že správné odpovědi student uvidí pouze u těch otázek, které zodpověděl správně. Ke správné odpovědi u nezodpovězených nebo špatně zodpovězených otázek se studenti už nedostanou tak lehce a jsou nuceni se nad chybami znovu zamyslet. S touto možností souvisí i omezení počtu znovuotevření Odpovědníků. Učitel tohoto chování testu dosáhne jediným kliknutím v nastavení (v popisu Odpovědníku) a student bude muset vynaložit více úsilí k úspěšnému splnění testu.

Kontrola databáze otázek na duplicity

Učitelé, kteří používají pro zkoušení více sad otázek, ocení možnost porovnat sady vzájemně mezi sebou a odstranit duplicitní otázky. Je důležité eliminovat možnost, aby student při zkoušce odpovídal na dvě stejné otázky. Inovace zjednodušuje odstranění shodných otázek v sadách, což je vhodné hlavně pro pedagogy, kteří mají v sadách velké množství otázek a nelze vyloučit, že se jim tam některá otázka vloudila vícekrát.

Obr. 2: Porovnání sad otázek na duplicity.

Hodnocení otázek v Odpovědníku do poznámkového bloku

Častým podnětem učitelů k vyhodnocování elektronických testů, v nichž jsou vedle testových otázek (tyto vyhodnocuje IS automaticky) i otázky, které musí vyhodnotit učitel (student odpovídá volně do textového pole), byl snadnější zápis hodnocení do poznámkového bloku. Učitel mohl takové testy opravovat a své hodnocení okamžitě zapisovat do poznámkového bloku v aplikaci Obtížnost, ale neviděl přitom hodnocenou odpověď v kontextu celého testu. Nově učitel najde možnost zapisovat hodnocení do poznámkového bloku (odkaz „Chci hodnotit do poznámkového bloku“) přímo v Odpovědníku, kde vidí uložené odpovědi studentů.

Obr. 3: Hodnocení otázek v Odpovědníku do poznámkového bloku.

Tisk obrázků v zadáních ve skenovacích testech

O zjednodušení práce s Odpovědníky i při složitějších úkonech jako je vkládání obrázků, již v minulosti pojednávala novinka Jak oživit Odpovědníky pomocí obrázků, zvuků či videa. Nyní byla vylepšena i aplikace podporující tisk obrázků ve skenovací písemce, jejíž výstupem jsou zadání písemek v PDF formátu. Před inovací bylo možné vygenerovaná zadání obsahující obrázky tisknout pouze přímo z prohlížeče, což znemožňovalo tisknout oboustranná zadání, příp. více stránek na jeden list.

Obr. 4: Tisk obrázků v zadáních ve skenovacích testech.

18. prosince 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
18. 12.
2010

Nová generace Záznamníku učitele

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) nedávno zveřejnil novou, podstatně modernizovanou verzi agendy Záznamník učitele. Tato sada aplikací zajišťuje pedagogům evidenci studentů zapsaných do předmětu, umožňuje jim vystavovat studijní materiály a doplňující informace o předmětu, vyhlašovat zkušební termíny nebo zadávat hodnocení. Jejich prostřednictvím mohou vyučující také pracovat s e-learningovými nástroji a dalšími pomůckami pro organizaci výuky. Tyto hlavní funkce Záznamníku učitele zůstávají samozřejmě zachovány, ale podstatně se rozšířily o další možnosti s cílem co nejvíce usnadnit učitelům práci zvláště v oblasti administrativy. Aplikace se neustále vyvíjejí (i na základě podnětů od vyučujících), modernizuje se design a implementované úpravy zlepšují mj. přehlednost údajů nebo usnadňují navigaci při používání velkého množství agend.

Obr. 1: Nový Záznamník učitele.

Zejména učitelé s vysokým počtem studentů ve svém předmětu ocení možnost pokročilých výběrů, tj. postupné filtrace a nastavování nejrůznějších kritérií výběru (nově např. studenti podle formy studia, studenti omluveni k datu, studenti dle státní příslušnosti apod.). Dalším praktickým prvkem je rovněž funkce archivace pěti dříve použitých výběrů s možností je okamžitě znovu použít.

Obr. 2: Volba dříve vytvořeného seznamu studentů.

Poté, co si uživatel vybere předměty, resp. studenty předmětu, s nimiž bude dále pracovat, zobrazí se mu kritéria výběru a počet vybraných studentů v přehledném panelu. Tento panel pak provází učitele po celou dobu jeho práce s konkrétním výběrem, a to takřka ve všech aplikacích Záznamníku. Ve spodní části panelu se navíc mohou zobrazovat nejběžněji využívané aplikace. Je tedy možno se kdykoliv v průběhu práce jedním kliknutím dostat na seznam studentů či do studijních materiálů předmětu.

Obr. 3: Panel s přehledem vybraných předmětů a odkazy na nejpoužívanější aplikace.

Nově je možno využívat série termínů, tedy nejen vyhlašovat zkušební termíny vztahující se k ukončení předmětu, ale i termíny konzultací, vnitrosemestrálních a zápočtových písemek apod. Tyto termíny lze vyhlásit i pro omezený okruh studentů, kteří splňují určitou prerekvizitu (požadavek), např. úspěšně ukončený související předmět. Přihlašování k termínům je také možné omezit na studenty, kteří např. dosáhli určitého počtu bodů v Poznámkovém bloku, navštěvují určitou seminární skupinu apod. Novinkou je i možnost vypsání jednoho zkušebního termínu pro studenty více předmětů.

Obr. 4: Rozcestník pro práci s termíny.

Protože Záznamník učitele prošel opravdu rozsáhlou proměnou, připravil Vývojový tým IS MU přehledného průvodce.

Uživatelům je samozřejmě dispozici také podrobná Nápověda (Osobní administrativa → Nápověda → Učitel).

Své podněty a připomínky mohou uživatelé psát do tematického diskusního fóra (autentizováno).

18. prosince 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1  ... 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108  ... 157 »