Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
17. 10.
2024

Vystavování mikrocertifikátů z Informačního systému MU

Informačně přínosné | 4 | 4
Novinky

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) rozšířil možnosti IS MU o vystavování mikrocertifikátů, které probíhá ve spolupráci se systém Mikrocertifikat.cz. O tomto systému jsme informovali v novince Systém pro ověření pravosti mikrocertifikátů Mikrocertifikat.cz.

V programech celoživotního vzdělávání (CŽV) může fakulta nebo jiná součást školy založit plán CŽV, který označí jako ukončený mikrocertfikátem. Tento plán popisuje zpravidla kratší kurz(y), jejichž zátěž odpovídá několika ECTS kreditům, ale mohou být i rozsáhlejší, s několika předměty, případně vícesemestrální.

Evidence takového plánu v IS MU dovoluje uložit všechny údaje nutné pro vystavení mirkocertifikátů a pro vznikající Společný online katalog kurzů, kde budou prezentovat nabídku kurzů všechny zapojené instituce. Údaje pro mikrocertifikáty mohou být v několika jazycích.

Obr. 1: Zadání údajů k mikrocertifikátům v plánu CŽV

Samotné vystavování a následná správa vydaných mikrocerifikátů probíhá ve studijní evidenci a pověřené osoby ji mohou provádět jak jednotlivě, tak hromadně pro všechny účastníky CŽV, kteří splnili stanovené podmínky. Při vystavování mikrocertifikátů konkrétním absolventům se doplňují jejich individuální a osobní údaje ze studijní evidence.

Obr. 2: Vystavení mikrocertifikátu

Prodej kurzů CŽV je možné realizovat v Obchodním centru IS MU. Po zaplacení objednávky může systém založit studium v daném plánu a zapsat jednotlivé předměty, což znamená další usnadnění administrativy zaměstnancům školy.

Vydané mikrocertifikáty je možné zneplatnit a bude řešeno také jejich přepečetění, pokud vyprší jejich časové razítko. Aby byla práce s novou agendou pohodlnější, IS MU podporuje testovací mikrocertifikáty, které mohou být použity ke kontrole údajů před vydáním ostrých verzí.

Vystavený mikrocertifikát se vloží do přijímárny absolventa jako dvojice souborů. Prvním je datový soubor ve formátu JSON-LD a druhým soubor ve formátu PDF, který reprezentuje vizuální podobu vydaného osvědčení. Soubory jsou zapečetěné a opatřené časovým razítkem, aby bylo možné ověřit jejich pravost. Online je možné ověřit originalitu v systému Mikrocertifikat.cz a to zadáním kódu pro ověření, nebo vložením souboru JSON-LD. Tento datový soubor je kompatibilní a použitelný také v rámci služby EU Europass.

Aktuální verzi mikrocertifikátu může absolvent získat z aplikace IS MU E-výpisy, která zařídí i aktualizaci zapečetění s časovým razítkem.

Obr. 3: Stažení mikrocertifikátu z aplikace E-výpisy

Masarykova univerzita touto cestou vydala již přes dvě stovky mikrocertifikátů v několika různých kurzech CŽV.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
17. 10.
2024

Ohlédnutí za 14. ročníkem Open space konference o e-learningu IS MU

Zajímavé | 1 | 1
Novinky

Dne 11. září 2024 se v prostorách Fakulty informatiky Masarykovy univerzity konal již 14. ročník tradiční Open space konference (OSK), věnované aktuálním trendům v oblasti e-learningu, tentokrát se zvláštním zaměřením na roli umělé inteligence (AI) ve vzdělávání. Konference nabídla bohatý program s řadou praktických ukázek a diskusí, které se soustředily nejen na přínosy, ale také na výzvy, které AI ve výuce přináší.

Obr. 1: Prezentace k Novinkám v IS MU

První prezentace konference byla zaměřena na využití umělé inteligence ve výuce. Přednášející ukázal, jak AI nástroje, které jeho studenti používali, mohou oživit tradiční výuku. Představil také bakalářskou práci věnovanou tomuto tématu. Diskuse se dotkla výzev spojených s kontrolou originality prací a s využitím AI v závěrečných pracích. Následující příspěvek se zaměřil na efektivní metody plánování a vedení hybridní výuky, kdy důležitým aspektem bylo budování vztahu mezi studentem a vyučujícím a motivace studentů k aktivnímu zapojení do výuky.

Druhý blok zahájila přednáška o inovativním způsobu hodnocení pomocí tzv. únikových her, které jsou využívány ve výuce právnické angličtiny. Publikum mělo možnost si interaktivní únikovou hru také vyzkoušet. Diskuse se točila kolem vyvážení serióznosti a hravosti této metody a možnosti offline verze těchto her. Následující příspěvek se věnoval využití imerzivní virtuální reality ve výuce. Přednášející s účastníky sdílela také výsledky výzkumu, který se zabýval využitím této technologie ve výuce zeměpisu či jazyků.

Obr. 2: Konzultace na informačním stánku

Ve třetím bloku konference navázala příspěvkem zaměřeným na generativní umělou inteligenci v kontextu autorského práva. Přednášející odpovídal na otázky ohledně ochrany AI generovaných výstupů a diskutoval i právní aspekty používání populárních AI nástrojů. Následně byly představeny novinky v aplikaci Odpovědníky, které umožňují lepší vyhodnocování a správu studentských odpovědí. Na závěr příspěvku byly zmíněny budoucí změny v aplikaci. Konferenci uzavřel příspěvek s přehledem novinek v IS MU. Byly představeny nové funkce v aplikaci Tudle a KvIS, včetně možnosti verzování interaktivních osnov či nového mobilního notifikačního systému.

Obr. 3: Přestávka na dvorku FI MU

Letošní ročník OSK opět přinesl praktické ukázky využití technologií ve výuce a inspirativní diskuse o jejich dalším vývoji. Tradičně byl součástí konference také bohatý doprovodný program. Účastníci si mohli zasoutěžit o tekuté ceny v oblíbené soutěži nebo navštívit některý z konzultačních stánků.

Prezentace s anotacemi, fotogalerie z letošní Open space konference i informace z předchozích ročníků jsou k dispozici na webových stránkách konference:
http://elportal.cz/osk2024/

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
17. 10.
2024

Nové Odpovědníky – milník na cestě k responzivnímu vzhledu i dalším možnostem vývoje

Informačně přínosné | 3 | 3
Novinky – e-learning

Se začátkem nového semestru Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) zveřejnil svým uživatelům novou verzi agendy Odpovědníky, která rozšiřuje předchozí změny v agendě, například již dříve začaly být odpovědníky při vyplňování zobrazovány v responzivním vzhledu. Motivací pro vznik nové verze bylo vytvořit vhodnější podmínky pro budoucí rozvoj celé agendy. Zároveň jde o další krok na cestě k převedení všech e-learningových aplikací do responzivního vzhledu.

První významnou změnou v agendě Odpovědníky na cestě k responzivnímu vzhledu bylo zavedení formátu sad otázek ve struktuře XML, který se následně začal využívat pro zobrazení stránky při vyplňování odpovědníku, v navazující prohlídce odpovědí a také v přepracované aplikaci Odpovědi, o níž jsme informovali v novince Aplikace Odpovědi v novém kabátě. Potenciál nově zavedeného formátu sad otázek je nicméně větší než jen umožnit responzivní vzhled. Aby jej bylo možné plně využít, bylo potřeba upravit také vyhodnocovací algoritmus, který byl na začátku vzniku nové verze.

Nová verze agendy Odpovědníky je určená především vyučujícím a jejich studentům. Nově mají studenti již během vyplňování odpovědníku informace, jakým způsobem je otázka hodnocena. Studenti tedy ví, zda například otázku tvořenou z několika roletek musí zodpovědět celou správně, nebo budou mít nějaké body i za správné zodpovězení jen některých z nich. Při odpovídání jsou odpovědi studentů při výpadcích internetu chráněny před ztrátou nejen pravidelným automatickým průběžným ukládáním, které je přístupné už ve staré verzi, ale také ukládáním vyplněných odpovědí do paměti prohlížeče. Při návratu do testu na stejném zařízení a ve stejném prohlížeči tedy studenti vidí své vyplněné odpovědi, i když ještě nebyly průběžně uloženy.

V prohlídce odpovědí mohou studenti přecházet mezi variantami odpovědí, je-li jich více označených jako zcela správné nebo třeba pokud otázku zodpověděli částečně správně. V orientaci jim pomůže vylepšené barevné podbarvení jimi zvolených možností i celé otázky podle toho, zda byla otázka i její části zodpovězeny zcela správně, částečně správně, chybně nebo zda byla odpověď vynechána.

Obr. 1: Prohlídka odpovědí z pohledu studenta

Vyučujícím jsou možnosti nové verze přístupné již v náhledu sady otázek, kde mají k dispozici možnost vylepšené vizuální kontroly toho, jaké varianty odpovědí jsou označeny jako správné a jaké body jsou za ně u otázky případně stanoveny. Zároveň již zde mohou vyučující zkontrolovat, kolik bodů lze obdržet za otázku, i když u ní nejsou v sadě explicitně stanoveny body. Vyučující v náhledu sady také vidí, podobně jako studenti v prohlídce, jakým způsobem je otázka vyhodnocena při různých variantách jejího zodpovězení a mohou procházet mezi jednotlivými variantami řešení otázky. Rozšířené informace o otázce mají vyučující k dispozici také při odpovídání a v prohlídce odpovědí.

Obr. 2: Náhled sady učitele

Novou verzi mohou vyučující zapnout v nastavení odpovědníku, kde rovnou mají k dispozici rozšířené možnosti ukládání výsledků do poznámkových bloků. Nově lze zvolit, zda má být uložen počet získaných bodů, počet procent nebo oboje a který z těchto údajů má být použit pro další operace, například pro přepočet na výslednou známku nebo jako podmínka k přihlášení na zkoušku. Podobné možnosti lze zvolit, i pokud je u odpovědníku vyhodnocováno, zda jej student splnil, tedy zda dosáhl určité hranice bodů či procent.

Dále mohou vyučující kromě limitu na celý test v nové verzi zvolit, jak dlouho smí student vyplňovat jednotlivé otázky, případně stanovit limit pro vyplňování jednotlivých otázek z určité sady. Vyučující tedy může například nastavit jeden test tvořený z otevřených a uzavřených otázek s  tím, že na otázky, kdy studenti volí z nabízených odpovědí, budou mít jiný limit než na otázky, u kterých studenti odpovídají volným textem. Stejně tak vyučující může vytvořit test, kdy má student například 10 otázek a zároveň vyplňováním jedné otázky smí student strávit nanejvýš 30 vteřin. Vyučující takto získávají další možnost, jak řídit průchod studentů testem.

Obr. 3: Nastavení testu s limitem na otázku

Bližší informace o provedených změnách v agendě Odpovědníky se vyučující mohou dočíst v materiálu zde (je vyžadováno přihlášení do IS MU).

Již dříve jsme informovali o nových možnostech odpovědníků v novince Odpovědníky – elektronizace ručního opravování rukou psaných písemek a také v novince Odpovědníky – nastavení termínu testů bez hledání v kalendáři.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink