Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1  ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33  ... 160 »
2. 3.
2021

Konec listinným výpisům známek ze studia a sylabů absolvovaných předmětů

Informačně přínosné | 16 | 16
Novinky

Tak jako přišlo vloni na svět elektronické potvrzení o studiu, přišly právě teď na svět další pro studenty důležité e-výpisy v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU). Student, který potřebuje oficiální výpis známek ze studia nebo výpis sylabů absolvovaných předmětů, si je nyní vystaví sám v aplikaci E-výpisy, kterou má ve své agendě Student k dispozici. Tam nalezne přehledně všechna dosud vystavená e-potvrzení nebo e-výpisy nebo možnost vystavit další, které právě aktuálně potřebuje. Výpisy jsou plnohodnotnými variantami s variantami vytištěnými na papíře, orazítkovanými a podepsanými děkanem, proděkanem nebo jinou odpovědnou osobou. Autenticita, tedy kdo výpisy vystavil, a integrita, že jejich obsah nebyl pozměněn, zajišťuje elektronická pečeť uložená uvnitř PDF souboru. Zvykli jsme si, že tyto elektronické pečetě splňují legislativu Evropské unie, a proto mají e-výpisy stejnou důvěryhodnost jako jejich listinné varianty.

Ověření správnosti provádí automaticky IS MU. Automatizovaně generované výpisy známek nebo sylabů bez nutnosti dojít na studijní oddělení ocení pravděpodobně obě strany, jak studenti, tak studijní referenti, protože oběma e-výpis ušetří práci. Osobní návštěvy na studijních odděleních za tímto účelem, až na nutné výjimky, nebudou potřeba. V dnešní době, kdy čelíme pandemické situaci, je přínos takové služby ještě intenzivnější, neboť nám pomáhá se vyhnout jak dopravě, tak osobnímu kontaktu.

Obr. 1: Možnost vystavení e-výpisů studentem

Obr. 2: Možnost vystavení e-výpisů studijním referentem

Elektronická pečeť, kterou je elektronický výpis při jeho automatickém generování opatřen, je formou kvalifikovaného elektronického podpisu. Celý proces evidence vystaveného e-výpisu, jeho zapečetění a evidování vystavené pečetě určitou dobu trvá, a to i s ohledem na to, kolik dalších dokumentů musí systém v daném čase pečetit celkem. Pokud IS MU usoudí, že by vystavení dokumentu trvalo příliš dlouho, o dokončení generování dokumentu informuje uživatele e-mailem. Jakmile je e-výpis připraven, uživatel si k sobě stáhne PDF soubor a otevře jej například v aplikaci Acrobat Reader nebo prohlížeči. Pod symbolem psacího pera, nebo pod tlačítkem „Ověřit podpis“, „Vlastnosti podpisu“ či „Zobrazit certifikát autora podpisu“ najde, kdo dokument podepsal. Hledání podpisu se může lišit podle verzí a variant prohlížeče.

Obr. 3: Zobrazení kvalifikovaného elektronického podpisu

K sortimentu e-výpisů - Potvrzení o studiu, Potvrzení o délce absolvovaného studia, Výpis známek/Přehled hodnocení předmětů a Sylaby absolvovaných předmětů budou v IS MU pravděpodobně postupně přibývat další, aby tak uživatelé Masarykovy univerzity měli k dispozici stále lepší služby a mohli si tak více užívat pohodlí při vyřizování potřebných administrativních záležitostí z domova.

Elektronizace studijních záležitostí je jednou z oblastí, která si zaslouží pozornost. Těmito potvrzeními a výpisy může student prokázat své studium vůči orgánům veřejné moci i soukromoprávním subjektům. Ačkoli je ještě znát, že některé instituce si neumějí s těmito novinkami nahrazujícími listinnou podobu poradit, s jejich nárůstem a rozšiřováním se jistě postupně vyrovnají, neboť zákony jsou v tomto případě na straně žadatelů a elektronickému dokumentu nesmějí být upírány právní účinky pouze z důvodu, že má elektronickou podobu v souladu s legislativou.

Studenti aplikaci naleznou v agendě Student → Během studia → dlaždice E-výpisy (která nahradila Potvrzení o studiu)
nebo Student → Závěr studia → Známky za celé studium... → Další aplikace.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
2. 3.
2021

Zeměpisná olympiáda v IS MU pro žáky ZŠ nebo studenty SŠ

Vtipné | 2 | 2
Novinky – e-learning

Ve středu 17. února proběhla zeměpisná olympiáda v IS MU určena žákům 6. až 9. tříd základních škol a také středoškolským studentům. Jde o oborovou soutěž pro žáky a studenty zeměpisu (geografie). Od rána se do ISu přihlásilo mimořádných 5 374 osob, které nejsou běžnými uživateli informačního systému, ale využívají ho jen ke splnění účasti na olympiádě, nebo k jejímu zajištění. Olympiádu zaštiťovala Pedagogická fakulta MU a organizátoři použili pro tyto účely agendu e-kurzů s odpovědníky.

Obr. 1: Náhled e-kurzu k zeměpisné olympiádě

Je to během posledních čtyř let již sedmá olympiáda, po geologické a biologické. Historie olympiád v IS MU sahá do doby předcovidové, kdy se poprvé realizovala geologická olympiáda. Ta se v IS MU koná každoročně, a to od roku 2017. Díky pozitivním ohlasům – protože si práci v prostředí informačního systému pochvalovali jak učitelé, kteří své žáky přihlašovali, tak samotní soutěžící – přibyla na jaře loňského roku také biologická olympiáda, která se bude v podobě e-kurzu konat i letos.

Zeměpisná olympiáda je organizována poprvé, a to ve čtyřech kategoriích A až D. Pro kategorie A a B probíhá v kolech školním, okresním a krajském; pro kategorie C a D je organizováno i kolo celostátní. V tomto případě šlo o kolo okresní. Aby účastníci nebyli stresovaní, dostali možnost vyzkoušet si testy z předchozích ročníků. Vyplňování ostrých testů okresního kola odstartovalo v 8 hodin ráno a poslední kategorie finišovala před 18. hodinou večer.

Soutěžící i jejich učitelé si museli nejprve vytvořit účet v IS MU a registrací na stránkách e-kurzu se do soutěže přihlásit. S občasnými technickými problémy se zástupci škol museli vyrovnat například při registraci více žáků najednou, neměli-li dostatečně silný internet, ale byli okamžitě přesměrováni na organizátory nebo na pokyny, které organizátoři ve spolupráci s e-techniky připravili právě pro tyto situace. Nebo se například uživatel uklikl při registraci ve své e-mailové adrese, udělal chybu z nepozornosti, možná z nervozity, ale i ten dostal ihned radu pro nápravu. IS MU umožňuje v některých agendách přihlašování pomocí facebookového nebo Google účtu a toho řada lidí využila i při této příležitosti. Kolem 11. hodiny se přihlásilo 2 984 osob během pouhých 60 minut a v průměru provedly tyto osoby 100 kliknutí. IS, jako už tradičně, tento nápor zvládl, aniž by to jeho uživatele jakkoliv omezilo.

Prostředí IS MU, ve kterém soutěž probíhala, překvapilo i některé rodiče mladých soutěžících, a to zejména ty, co pracují na Masarykově univerzitě. Jejich dítko skládalo olympiádu v univerzitním systému a ještě na univerzitě ani nestuduje. Inu, IS MU dnes zajišťuje hodně událostí, a to nejen pro své uživatele na akademické půdě. A kromě toho, když orientaci v ISu zvládne žák základní školy, není třeba, aby se práce s ním kdokoli bál. Za pár let se mu navíc může seznámení s informačním systémem MU hodit, až na tuto univerzitu řádně nastoupí.

Obr. 2: Zobrazení soutěže v interaktivní osnově

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
2. 3.
2021

Podpora a plánování online synchronní výuky

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Pro nadcházející semestr, který pravděpodobně bude do velké míry opět v režimu bezkontaktní výuky, byla vyvinuta možnost naplánování a založení setkání ve výuce, například přednášky, cvičení či konzultace, pomocí videokonference v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) prostřednictvím Microsoft Teams. Tato služba umožní učitelům založit přímo v Záznamníku učitele ke konkrétnímu předmětu, případně e-kurzu, termín videokonferenčního hovoru s automaticky generovaným odkazem do MS Teams.

Vyučující naleznou aplikaci Online výuka přímo u vybraného předmětu v Záznamníku učitele. Zde mohou zvolit, zda si přejí k jednotlivým termínům přednášek či seminářů přímo vytvořit schůzku v externí aplikaci MS Teams nebo jen přidat odkaz na schůzku do kteréhokoli videokonferenčního nástroje, ve kterém se výuka bude konat.

Pokud vyučující zvolí možnost vytvořit samostatné schůzky v externí aplikaci MS Teams, bude mít pro vybrané termíny připravenou schůzku s implicitním nastavením. Založená schůzka bude připravená pro studenty i vyučující předmětu či semináře, aniž by kvůli ní bylo potřeba zakládat tým. Vyučující si tedy může schůzky připravit na několik málo kliknutí na celý semestr dopředu přímo v IS MU.

Vyučující v aplikaci Online výuka vidí seznam všech evidovaných online schůzek bez ohledu na zvolený videokonferenční nástroj, v němž se budou konat. Schůzky může dále upravovat, poslat odkaz na ně externím přednášejícím nebo k nim nahrát videozáznam. Ten se vloží do složky Učební materiály ve studijních materiálech předmětu. U vkládaného videa se rovnou nastaví jeho zabezpečení proti stažení, převedení do formátu vhodného pro online přehrávání, který lze přehrát přímo v prohlížeči, a právo přehrávat video se nastaví na studenty předmětu, kteří jej mají zapsaný v daném období. Stejným způsobem je možné vložit video i k setkáním, která proběhla například někdy v minulosti a v aplikaci na ně nebyl vložen odkaz. Takto se vyučující nemusí obávat, že záznamy z přednášek omylem zveřejní někomu mimo předmět.

Obr. 1: Naplánování online výuky v předmětu

Kromě samotné aplikace se vyučujícím odkazy na naplánovaná setkání zobrazí i v Kalendáři v IS MU, odkud se k nim mohou připojit na jedno kliknutí. Právě v Kalendáři naleznou odkazy na naplánované schůzky také studenti, kteří navíc veškerá tato setkání z aplikace Online výuka vidí ve svém Rozvrhu a na kartě příslušného předmětu v rozcestníku Student. Zde je jim k dispozici i přehled se seznamem všech naplánovaných schůzek v semestru včetně odkazů na ně. Nahrávky z výuky pak naleznou ve studijních materiálech předmětu. Velkou výhodou pro vyučujícího je, že i pokud by bylo potřeba změnit odkaz na schůzku, lze tak učinit i bez nutnosti informovat studenty, protože ti odkaz naleznou stále na stejném místě v aplikaci Online výuka či Kalendáři v IS MU a není nutné jim jej rozesílat e-mailem.

Obr. 2: Zobrazení naplánované online výuky v Kalendáři studenta

Obr. 3: Zobrazení naplánované online výuky v agendě Student

Vyučující, který při výuce využívá týmy v externí aplikaci MS Teams, je také může jednoduše založit přímo v IS MU, a to pro celý předmět nebo třeba jen pro vybrané seminární skupiny. Je k tomu určena aplikace Založit tým v MS Teams, kterou vyučující nalezne v Záznamníku učitele, v části Online výuka. Požadované týmy se vytvoří nejpozději během 24 hodin a jejich moderátory jsou vyučující předmětu či semináře. Studenti jsou do týmu přidáni automaticky a jejich seznam je pravidelně aktualizován podle platného stavu zápisu. Odkaz na zde naplánované schůzky je samozřejmě možné snadno vložit k příslušným termínům výuky v aplikaci Online výuka. Tímto vyučujícímu odpadá značná část administrativy, kterou by jinak musel kvůli organizaci online výuky absolvovat.

Aplikace Online výuka je vyučujícím dostupná v autentizované části IS MU -> Záznamník učitele -> Online výuka.

Další podrobnosti je možné se dočíst v Nápovědě nebo na stránce Možnosti distanční výuky.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
22. 2.
2021

Správa prohlídek v novém designu

Dosud nehodnoceno.

V návaznosti na zveřejnění aktualizované aplikace pro objednávání pracovnělékařské prohlídky vytvořil Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) novou aplikaci pro správu termínů pracovnělékařských prohlídek. Kromě nového designu aplikace nabízí pohodlnější úpravu termínů, možnost přihlášení třetí osoby na prohlídku a výpis historie proběhlých vyšetření. Velkou předností je aplikace k exportu dat pracovnělékařských služeb. Aplikace je dostupná pouze oprávněným uživatelům, univerzitní lékařce a personalistům.

Na úvodní stránce aplikace se nachází rozcestník pro přístup k dalším možnostem aplikace a přehled všech termínů. Zde lze vyšetření snadno zrušit, potvrdit účast nebo osobu jednoduše z termínu odhlásit.

Vyšetření je možné založit prostřednictvím odkazu Založit nový termín. Po otevření modální okna lze zvolit datum, dobu i typ vyšetření.

Samozřejmostí je i detailní editace nabízených očkování a také úprava termínů těchto vyšetření.

V rámci zjednodušeného přehledu byla vytvořena aplikace, která nabízí možnost exportu dat za určité období. Lze zvolit hospodářské středisko, typ vyšetření i způsob řazení dat.

Aplikace je oprávněným uživatelům dostupná v autentizované části IS MU → Personální → Manipulace s termíny pracovnělékařských prohlídek.

O nové verzi aplikace pro objednávání pracovnělékařských prohlídek a očkování jsme informovali v novince Přihlašování na lékařské prohlídky v novém kabátku.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1  ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33  ... 160 »