12. 3.
2008
Not rated yet.
Testování, resp. zkoušení, neodmyslitelně patří k vysokoškolskému
studiu. Informační systém MU již delší dobu široce podporuje
automatické zpracování písemek ve formě testů - a to jak testů
s otázkami s právě jednou správnou odpovědí, tak testů s otázkami
s více správnými odpověďmi. Takto zkoušení studenti vyplní formuláře,
tzv. odpovědní listy, ty jsou pak oskenovány, rozpoznány a vyhodnoceny.
Tento postup přináší obrovskou úsporu času na straně vyučujících,
o čemž svědčí stále větší zájem o tento typ zkoušení.
O tom, jak skenování zjednodušuje zkoušení, jsme psali již v roce 2006
zde
a v
novince o ručně psaných písemkách.
Informační systém podporuje také ručně psané písemky,
kdy student přímo na papír odpovídá na "otevřenou" otázku
nebo řeší zadaný problém. Nově je však možné u tohoto typu písemek
zachovat barevné opravení učitelem (např. červenou propiskou
nebo pastelkou) i ve fázi po naskenování, rozpoznání a následného
vystavení v barevné verzi studenům. Tím se podstatně zpřehledňuje
opravená písemka a studenti si díky tomu nemohou splést
své odpovědi s opravou a komentářem vyučujícího.
Obr. 1: Ilustrační příklad - Naskenovaný formulář
[12] Studentova odpověď
[13] Učitelův komentář
[14] Počet dosažených bodů, zapsané učitelem
Jak se postupuje při tomto typu písemek?
Postup pro barevné skenování je stejný, jako u dosavadního
skenování černobílého.
Student vyplní na odpovědní list dle vzoru, který zná. Do předem
určeného pole, který je strojově rozpoznávatelný, zadá svoji identifikaci
(učo - univerzitní číslo osoby) a číslo listu, má-li písemka více listů.
Pak postupuje dle zadání zkoušky - provede výpočet, rozbor, napíše text,
definice apod. Učitel studentovo řešení opraví, barevnou fixou
vepíše svoje poznámky či komentáře přímo do listu s řešením
a do strojově rozpoznávatelného pole vyznačí počet získaných bodů.
Učitel nebo e-technik stoh písemek barevně oskenuje (doposud
se užívalo skenování v odstínech šedi) a pomocí aplikace pro
skenování v IS MU se automaticky na základě průvodky (nesoucí
informace o předmětu, učiteli aj.) ho přenese do Úschovny
učitele. Aplikace pro skenování a rozpoznávání skeny
automaticky zařadí do Přijímáren jednotlivých studentů, aby si
mohli prohlédnout hodnocení učitele. Každý student vidí pouze
svou písemku. Odpadají tedy pro studenta i učitele časově náročné
konzultace a vyhledávání konkrétní písemky, což přináší zejména při počtu
stovek studentů v předmětu velké úspory času oběma stranám.
Bodové hodnocení ze strojově zpracovatelných polí jsou převedeny do evidence
studia v konkrétním předmětu, do tzv. Poznámkového bloku. S nimi lze dále
provádět běžné operace týkající se průběžného hodnocení - např.
vytvořit anonymní statistiku a graf úspěšnosti v dané písemce
a zveřejnit ji studentům.
Pokud má učitel zájem, může si i nadále odpovědní list pro ručně
psanou písemku stáhnout ve formátu LaTeX a upravit si jej dle
potřeb - např. doplnit text zadání či pokyny pro studenty.
Důležité je pouze zachovat kalibrační značky, podle kterých
se následně orientuje rozpoznávací software.
První učitelé, kteří tento způsob zkoušení využívají, projevují značné
nadšení z nové funkce, protože počet studentů, kteří přicházejí
na konzultaci kvůli nejasně opravené písemce, klesá. Opravující
zase mohou použít na opravování cokoli, co se od písma studenta
liší barvou, ne nutně tloušťkou čáry, jak tomu bylo doposud.
10. února 2008