Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Old posts
Category
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
14. 8.
2007

IS MU běží na nových počítačích

Amusing | 2 | 2
Novinky

Dne 12. srpna 2007 byl IS MU spuštěn na nových počítačích.

Během letních měsíců došlo uvnitř systému k významné změně. Hlavní databázový server, což je počítač, který se stará o ukládání všech údajů v IS MU, prošel po třech letech nepřetržitého provozu celkovou modernizací. Cílem těchto změn je jednak zvýšit rychlost stávajících aplikací a jednak navýšit potřebný výkon pro rozvoj nových služeb, které jsou nyní zaváděny. Spolu s přidáním dalších aplikačních serverů, které se naopak starají o chod jednotlivých programů, bylo dosaženo téměř pětkrát vyšší celkové propustnosti systému. Systém nyní obsluhuje více než 44.000 aktivních uživatelů.

Zajímavosti o novém systému

  • Základem nového systému je databázový server Altix 450 společnosti SGI.
  • Server byl na zakázku vyroben ve Spojených státech začátkem června 2007.
  • Pro obsluhu databáze může sloužit celkem až 52 vysoce výkonných procesorových jader typu Itanium 2 společnosti Intel.
  • Databázový server disponuje celkem 104 GB operační paměti, která je plně sdílená mezi všemi procesory.
  • Operační systém databázového serveru je Linux ve verzi pro servery.
  • Databázový systém je Oracle Database ve verzi Enterprise Edition.
  • Náklady na pořízení serveru nepřesahují 65 Kč na jednoho uživatele a rok.
  • Pro případ poruchy je každá komponenta v systému obsažena nejméně třikrát.
  • Celkem bude IS MU obsahovat přibližně 100 procesorových jader, 150 GB operační a 20 TB diskové paměti.

Fotografie nového hardware

Altix 450 - zvenku

Vnější pohled na server Altix 450


Altix 450 - celkový pohled

Pohled dovnitř serveru


Altix 450 - modul

Jeden modul serveru Altix 450


Altix 450 - chlazení

Kvůli dostatečnému chlazení má server propustnou přední stěnu.


Altix 450 - diskové pole

Diskové pole pro databázi


Altix 450 - Tux

Na tomto serveru běží operační systém Linux


Altix 450 - pohled na sál

IS MU využívá i mnoha dalších serverů


14. srpna 2007
Not read yet0 commentspermalink
13. 8.
2007

Questomat - schémata v Odpovědnících

Not rated yet.
Novinky – e-learning

K interaktivní výuce bezpochyby patří testy v jakékoliv formě. Testy doplněné o rozmanité a zábavné otázky nebo schémata s možností doplnění studentem pravděpodobněji udrží pozornost studentů a rozhodně zpestří výukové materiály učitele. Nástroj Questomat, který vznikl na podnět vyučujících cizích jazyků, umožňuje pohodlně vytvářet otázky, jejichž základem je obrázek. Takovou otázku lze použít k názornému vysvětlení podstaty, na kterou je dotazovaný tázán. Díky tomuto nástroji mohou vyučující vytvářet testy a otázky srovnatelné s těmi, které jsou oblíbené v ilustrovaných učebnicích. Studium se tím opět stává více hrou.

Quest-o-mat je nástroj umožňující zapojit obrázky do tvorby Odpovědníků a výrazně tak zatraktivnit testy a procvičovací Odpovědníky. S jeho pomocí do Odpovědníků snadno vložíte nákresky, grafy, fotografie a schémata.

Spustit ukázku (video, 5,1 MB) práce s questomatem lze zde.


Obr. 1: Ukázky vytvářených otázek

16. srpna 2007

Not read yet0 commentspermalink
20. 7.
2007

Transfer změn o závěrečné práci podle volby

Not rated yet.
Novinky

V Záznamníku učitele je k dispozici aplikace Rozpisy studentů, která umožňuje mimo jiné ´Správu balíku a témat/variant´. Správa balíku a témat/variant slouží učiteli také k vytvoření a správě balíků témat závěrečných prací.

Jakmile si student vybere závěrečnou práci pomocí aplikace Přihlašování se k tématům/variantám z balíků témat: "vybrané téma" (z Osobní administrativa -> Student) a chystá se ji zpracovávat, studijní referent použije v agendě Studijní aplikaci Převod témat závěrečných prací, a tím se přenesou údaje z Rozpisů studentů do Archivu závěrečných prací a studijní evidence. Automaticky se vybere předmět Státní závěrečné zkoušky (SZZ), ke kterému se práce přiřadí.

Protože i v období po zahájení zpracování práce mohou nastat změny, které se jí týkají, vznikla aktualizační aplikace, která umožňuje přenos změněných údajů z Rozpisu studentů do studijní evidence. Tak se automaticky převádí informace o vedoucím práce a/nebo oponentovi, informace o literatuře nebo se aktualizuje anglický název práce nebo název zapsaný v TeXu. Aktualizovat se mohou společně, nebo každá informace zvlášť. Nejde však jen o přenos informací, ale současně vznikají potřebné návaznosti na další aplikace studijní evidenci, například oponent získává právo vkládat posudek do IS MU apod.


Obr. 1: Studium -> Rozpisy studentů: Přehled balíků s tématy/variantami -> Balík témat ... učitel manipuluje s balíkem témat


Obr. 2: Studijní -> Převod témat z Rozpisu studentů do Závěrečných prací ... studijní referent převádí/aktualizuje témata

Další novinkou je služba automatického zasílání e-mailu vedoucímu práce, jakmile se student přihlásí k tématu zadanému vedoucím práce.

Pro rigorózní řízení je k dispozici také možnost evidovat závěrečnou práci, čemuž předchází celý proces od přihlašování se k rigoróznímu řízení pomocí e-přihlášky až po vložení závěrečné práce. Účastník rigorózního řízení však má možnost za určitých podmínek přerušit. Poté (po nějaké době) odevzdává novou rigorózní práci a přistupuje ke zkoušce. To celé je stále v rámci jednoho rigorózního řízení, které se tím přerušilo. Proto aplikace musí umožňovat vložení nové práce (nový obsah i název) do Archivu závěrečných prací při současném uchování předchozí verze práce (přesto, že z ní nemá hodnocení F).

20. července 2007

Not read yet0 commentspermalink
4. 7.
2007

Volba identity v e-learningu

Not rated yet.
Novinky – e-learning
V průběhu posledních týdnů došlo k řadě vylepšení agendy Učitel. Nejvýznamnější z nich je zcela originální možnost ´Volby cizí identity´, která má využití především v e-learningových agendách.

V aplikacích spojených s e-learningem v IS MU má nyní učitel možnost podívat se na vybrané stránky ISu pohledem konkrétního studenta. Tím může ověřit výsledek svých nastavení nebo operace, které provedl. Například, zda se údaje z Poznámkového bloku dostaly správně ke studentovi, zda správně nastavil interaktivní osnovu předmětu nebo parametry odpovídání odpovědníku atp. včetně designu, který má student zvolen.

Volba cizí identity je funkce určená pro učitele. Ten si smí změnit identitu na libovolného ze studentů, kteří v posledních třech letech měli zaregistrovaný učitelův předmět. Avšak učitel "vidí" očima studenta pouze do vybraných aplikací, které související s e-learningem, například vidí studentovy Studijní materiály, Odpovědníky, informace z Poznámkových bloků, statistiku bodů z Poznámkových bloků, Interaktivní osnovu, Správce souborů.

Osobní složky a osobní informace studenta zůstávají nepřístupné, a tak učitel nemá přístup ke studentově poště, soukromým záložkám, známkám z jiných předmětů, do Úschovny atp. Navíc učitel může pod zvolenou identitou pouze prohlížet a číst, a nemůže provádět žádnou operaci měnící data. Proto student nemusí mít obavy, že by učitel za něj skládal test či prováděl jiné úkony.

Na Masarykově univerzitě se používají e-learningové agendy ve výuce jednak pro podporu výuky studijními materiály, samostudium a podobně, ale současně jsou velice rozšířené pro přímé zkoušení u PC, zkoušení skenováním písemek, pro státnicové zkoušky, pro odevzdávání úloh nebo zpracování textu přímo u PC při zkoušce (referátu, práce, úlohy) aj. Proto je potřebné dbát například na správné nastavení režimů zkoušení (jednorázové, od-do, ...) nebo přístupových práv (pro studenty přihlášené na zkoušku). Díky funkci ´Volby cizí identity´ se učitel cítí jistěji a není závislý na kontrole nastavení další osobou, například e-technikem.


Obr. 1: Zvolená cizí identita

Na použití identity upozorňuje na stránce v IS MU výrazný červený pruh se symbolem otisku prstu v záhlaví stránky. Funkce je učitelům k dispozici v IS MU: Osobní administrativa -> Učitel (Záznamník učitele) -> Odpovědníky - Volba cizí identity.

4. července 2007

Not read yet0 commentspermalink