12. 10.
2006
Not rated yet.
Na Masarykově univerzitě byl spuštěn oficiální e-learningový portál
pro autentizované uživatele
https://is.muni.cz/auth/elportal/, který slouží nejen učitelům a studentům MU, ale i široké veřejnosti. Elportál obsahuje několik logických celků: zkušenosti vyučujících, tipy, jak na studenty, novinky v IS MU, informace o projektu e-techniků a kontakty na ně, postupy Krok za krokem, nápovědy a možnosti Informačním systému MU (IS MU), principy e-learningu v IS MU, články, často pokládané dotazy, statistiky a výukové publikace.
Učitel na těchto stránkách může nalézt odpověď na mnoho otázek. Může se inspirovat, získat podněty pro svou práci nebo se dočíst zajímavosti o aktivitách kolegů.
Veřejnost se prostřednictvím Elportálu se doví, jak je rozvíjena oblast elektronické podpory výuky na MU, jaký má charakter, jaké jsou postupy v oblasti e-learningu, nebo konkrétní příklady výsledků a všeobecně užitečné informace v oblasti e-learningu.
Autentizovaný uživatel IS MU nalezne v autentizovanem Elportálu nápovědy, rady, tipy, informace, které dříve našel ve svém Záznamníku učitele.
Výukové publikace a ISSN
Součástí Elportálu jsou publikovaná výuková díla, která nově slouží veřejnosti - lze čerpat a využívat poznatků nebo znalostí v konkrétním oboru z těchto děl.
Přínosem pro autory není jen fakt, že jejich dílo slouží užitku celé společnosti, ale mají současně možnost odkazovat svá díla na zdroj s ISSN. K dispozici jsou publikace zaměřené na výuku vybraných předmětů na MU, publikování na zdroji s ISSN je motivačním faktorem pro učitele, ale zároveň přispívá ke snižování rizika porušování práv autora, který dává své kvalitní elektronické materiály k dispozici ve výuce nebo i všem v Internetu. Podmínky publikování výukových děl jsou dána edičními pravidly (na Elportálu).
Obr 1: Titulní strana Elportálu
Z dalších informací můžete nalézt:
Zkušenosti vyučujících
nabízejí informace o tom, jaké aktivity by se učiteli mohly hodit pro použití v jeho výuce nebo jaký typ elektronické podpory mu ušetří čas ve výuce, který může věnovat individuálnímu přístupu nebo výkladu problematických pasáží, anebo může zjišťovat, co používají ostatní kolegové a inspirovat se ukázkovým ztvárněním některých vybraných kurzů.
E-learningové aktivity jsou rozčleněny na samostatné aktivity, nikoli jako ucelený e-learningový kurz. Zde také zjistí, jaký postup obvykle jiní učitelé použili při vytváření svých aktivit, kolik jim aktivita zabrala času a jaká jsou ponaučení či doporučení do budoucnosti.
Tipy, jak na studenty
popisují konkrétní možnosti elektronické podpory výuky s využitím agend Informačního systému MU současně s informací, jaké možné režimy použití ve výuce lze aplikovat (například Odpovědníky lze použít v režimu ´oživených textů´, pro ´dril´, pro autotesty a testy, pro zkoušky u PC, pro zkoušení velkého množství studentů skenováním, atd.).
Novinky v IS MU
jsou aktuality, které upozorňují na dění v oblasti e-learningu, nebo na nové implementované funkce a vlastnosti IS MU, které jsou nejen užitečné, ale často požadované samotnými učiteli.
E-technici
je speciální projekt na MU, kdy tzv. e-technici umístěných na jednotlivých fakultách poskytují pomoc, rady, konzultace a školení jednotlivým učitelům při jejich práci s e-learningem v IS MU. Naleznou zde kontakty na e-techniky pro pomoc při přípravě kurzů.
Postupy Krok za krokem
jsou grafické, audio- a vizuální nápovědy odlišného typu, než jsou uživatelé zvyklí v IS MU, které jsou vhodné pro uživatele zaměřené na smyslové vnímání (hlas, vizualizace, kinetika), než je čtení textových nápověd.
Často pokládané dotazy (FAQ)
jsou zpracované dotazy a odpovědi, kde autoři kurzů naleznou cenné rady (jak začít, jaké musí mít autor předpoklady, jak dodržovat autorský zákon, apod.). Ale i student využije informací ke zjištění možností, které mu nabízí Informační systém MU při studiu v oblasti e-learningu: může využít svépomocných agend nezávisle na učiteli v předmětovém diskusním fóru nebo Poskytovně, nebo může vyvolat spolupráci s učitelem na využití elektronických aktivit ve výuce.
12. října 2006