CZS32 Czech Cinema I

Celouniverzitní studia
podzim 2012
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martin Vašek
Celouniverzitní studia
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Vašek
Dodavatelské pracoviště: Celouniverzitní studia
Rozvrh
Čt 11:40–14:05 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course is concerned with selected periods, genres and themes of the history of Czech cinema.
Osnova
  • 20. 9. Introduction. A general view to the history of Czech cinema, periodization. The silent era. Gustav Machatý: Erotikon (1929), Extase (1933)
  • 27. 9. The sound era 1930–1945. Martin Frič: Kristian (1939)
  • 4. 10. The holocaust theme in Czech cinema I. Alfred Radok: Distant Journey (1949)
  • 11. 10. The post-war era, socialist realism and historical movies. Martin Frič: The Emperor's Baker – The Baker's Emperor (1951); Otakar Vávra: The Hussite Trilogy (1954–1956)
  • 18. 10. The beginning of the „thaw“. Vojtěch Jasný: When the Cat Comes (Až přijde kocour, 1963)
  • 25. 10. The holocaust theme in Czech cinema II. Ján Kadár & Elmar Klos: The Shop on Main Street (Obchod na korze, 1965)
  • 1. 11. An introduction to Czech New Wave. Věra Chytilová: Daisies (Sedmikrásky, 1966)
  • 8. 11. Czech New Wave – Miloš Forman: Firemen‘s Ball (Hoří, má panenko, 1967)
  • 15. 11. František Vláčil: Marketa Lazarová (1967)
  • 22. 11. The genre movies – musicals, comedies, fairy tales, detective stories
  • 29. 11. A time of servants: the normalization period
  • 6. 12. The velvet revolution and after, contemporary Czech documentary
Literatura
  • HAMES, Peter. Czech and Slovak cinema : theme and tradition. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010, vii, 264. ISBN 9780748620821. info
  • Visegrad cinema : points of contact from the new waves to the present. Edited by Petra Hanáková - K. B. Johnson. 1st pub. Praha: Casablanca, 2010, 196 s. ISBN 9788087292044. info
  • HAMES, Peter. The czechoslovak new wave. 2. ed. London: Wallflower Press, 2005, xi, 323. ISBN 1904764436. info
  • BUCHAR, Robert. Czech new wave filmmakers in interviews. Edited by A. J. Liehm. Jefferson, N.C.: McFarland & Company, 2004, v, 215. ISBN 078641720X. info
  • The cinema of Central Europe. Edited by Peter Hames. 1st pub. London: Wallflower Press, 2004, xv, 291. ISBN 1904764215. info
  • Dark alchemy : the films of Jan Švankmajer. Edited by Peter Hames. Westport: Praeger, 1995, 202 s. ISBN 0275952991. info
  • LIEHM, Mira a A. J. LIEHM. The most important art : eastern European film after 1945. 1s paperback print. Berkeley: University of California Press, 1980, 467 s. ISBN 0520041283. info
Výukové metody
Lectures, film screenings, reading, homework.
Metody hodnocení
The assessment is based on two essays: the first one (of 1000-1200 words) will be inspired by the topic: The history of Central Europe in the mirror of Czech films. This text should be handed in or sent by email until 1 November. The second essay (of 1500-2000 words) will be inspired by the topic: Czech cinema between tradition and modernism, genre and auteurism, conformity and subversion. This text should be handed in or sent by email until 13 December.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.rect.muni.cz/ois/students/special_programs%2C_individual_courses/cesp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, jaro 2019, podzim 2019.