BPJ_JI1N Jazyk I/1 - Němčina

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/4/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Helena Hušková (přednášející)
PhDr. Zdena Kuchařová Kalná (přednášející)
Mgr. Petra Sojková (přednášející)
Garance
PhDr. Helena Hušková
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Ekonomicko-správní fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: Mgr. Lenka Skoupá
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BPJ_JI1N/01: Út 10:15–11:50 S306, Čt 10:15–11:50 S306, H. Hušková
BPJ_JI1N/02: Út 8:30–10:05 VT314, Čt 8:30–10:05 VT314, P. Sojková
BPJ_JI1N/03: Út 12:00–13:35 S306, Čt 12:00–13:35 S306, H. Hušková
BPJ_JI1N/04: Út 12:00–13:35 VT314, Čt 12:00–13:35 VT314, P. Sojková
Předpoklady
(! PJI1N Jazyk I/1 - N )
Znalost obecného jazyka na maturitní úrovni.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Němčinu jako Jazyk I (PJI) si zvolí student, který v ní dosáhl pokročilosti na maturitní úrovni. V první etapě čtyřsemestrového kurzu budou studenti uvedeni do odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech, což představuje: - rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby (asi o 500 lexikálních jednotek),
- aktivování gramatických struktur typických pro odborný jazyk,
- aplikaci zásad cizojazyčné obchodní korespondence,
to vše při respektování specifických rysů různých jazyků. Důraz je kladen nejen na rozvíjení komunikačních dovedností a studium jazykových struktur, ale také na seznamování se s reáliemi zemí, v nichž se příslušným jazykem hovoří. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět obecnému ekonomickému textu střední obtížnosti,
- hovořit o probraných ekonomických tématech a
- zorientovat se v německé ekonomické terminologii vztahující se k probraným tématům.
Osnova
  • Němčina pro komerční praxi, Kettnerová,D., Tesařová, L.
  • 1. Abwicklung eines vereinbarten Geschäfts und Anbahnung eines weiteren Geschäfts
  • 2. Lieferung
  • 3. Liefertermine
  • 4. Die Frist/ Der Termin
  • 5. Ein Kompensationsgeschäft
  • 6. Das Geschäft
  • 7. Preis- un Absatzsituation auf dem Markt
  • 8. Der Markt
  • 9. Sonderausstellungen
  • 10. Werbung
  • Wirtschaftskommunikation Deutsch, V.Eismann
  • Kapitel 1: Auskünfte zur Person, Übungen 1,2,3
  • Zuständigkeits- und Aufgabenbereiche im Unternehmen, Übungen 4,5,6
  • Kapitel 2: Ausbildung und berufliche Qualifikation beschreiben, Übung 1
  • Einen Stellenwechsel erwägen, Übungen 2,3
  • Kapitel 2: Einen Stellenwechsel erwägen, Übungen 4,5,7
  • Bewerbung, Schlüsselqualifikationen
  • Kapitel 3: Unternehmenspräsentation, Übungen 1,2,3,4
  • Standortfaktoren
  • Kapitel 3: Aufbauorganisationen von Unternehmen, Übungen 5,6
  • Rechtsformen der Unternehmen, Übungen 8,9
  • Kapitel 4: Attraktivität eines Standortes werten, Übungen 2,3
  • Unternehmenspräsentation: Strategien und Instrumente erörtern,Übung 9
  • Kapitel 5: Messe- und Ausstellungstypen, Übung 4
  • Kenndaten von Messen, Messen in Deutschland, Übungen 6,7
  • Messeziele für Besucher, Übung 8
  • Messestandort, Übung 9
  • Kapitel 6: Einen Messebesuch vorbereiten, Übungen 3,4,5
  • Kapitel 7: Messegespräche führen, Übungen 1,2,3,6
  • Nachmessekontakte aufnehmen, Übung 12
  • Kapitel 8: Eine Anfrage, Übungen 2,3
  • Ein Angebot, Übung 4
  • Lieferbedingungen: Übung 5
  • Kapitel 8: Zahlungsbedingungen und Lieferfristen, Übungen 6,7
  • Besonderheiten im Außenhandel, Übungen 8,9,10,11
  • Störungen bei der Erfüllung eines Kaufvertrags, Übung 12
  • Allgemeine Verkaufs- und Lieferbedingungen, Übung 13
  • Darstellung einer Auftragsabwicklung, Übungen 14,15
Literatura
    povinná literatura
  • EISMANN, Volker. Wirtschaftskommunikation Deutsch. Berlin: Langenscheidt, 2008, 223 s. ISBN 9783468904653. info
  • KETTNEROVÁ, Drahomíra a Lea TESAŘOVÁ. Němčina pro komerční praxi. 1. vyd. Praha: Economia, 1991, 255 s. ISBN 80-85378-05-1. info
    doporučená literatura
  • HUŠKOVÁ, Helena. Německá čítanka ekonomických textů a cvičeními. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 73 s. ISBN 9788021045712. info
  • GRABMÜLLER, Marek, Jaroslav BŘEZINA a Jan VÁPENÍK. Firma :němčina pro podnikový management. Vyd. 1. Praha: Informatorium, 1997, 159 s. ISBN 80-85427-97-4. info
Výukové metody
Předmět je vyučován formou semináře.
Metody hodnocení
Tento předmět je ukončen zápočtem. Předpoklady pro zápočet jsou následující:
- 80% aktivní účast v seminářích (soustavná průběžná příprava a plnění zadaných úkolů),
- 60% úspěšnost u zápočtového testu,
- vypracování seminární práce (překlad odborného textu z němčiny do češtiny v rozsahu 1 normostrany dle instrukcí vyučujícího a s datem odevzdání stanoveným vyučujícím).
Dopustí-li se student u zápočtového testu nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh závěrečného testu, přeruší učitel test a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu (seminární práce).
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PJI1N.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.