ESF:KHMAKVA Management kvality - Informace o předmětu
KHMAKVA Management kvality
Ekonomicko-správní fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Dana Krejčí - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Základním cílem předmětu je přiblížení fungování managementu kvality v podnikové a organizační praxi a osvojení si pojmů, metod a technik, které management kvality nabízí. Cílem je také zvýšit porozumění studentů pro komplexnost fungování podniku/organizace z úhlu pohledu managementu kvality, tj. poukázat na význam pojmu podnik/organizace jako systém a podnik/organizace jako součást vnějšího prostředí prostřednictvím poznatků z managementu kvality. V rámci kurzu získají studenti rámcový přehled poznatků z různých oblastí řízení kvality od historického vývoje názorů vnímání kvality, přes vybrané okruhy managementu kvality v podnicích týkajících se předvýrobních, výrobních i povýrobních etap, základy zbožíznalectví na příkladu vybraných sortimentních skupin až po oblast ochrany spotřebitele v ČR a ve světě včetně legislativy zaměřené na kvalitu zboží. Absolvent kurzu by měl být schopen orientovat se v mikro i makropodnikových či organizačních aspektech a vzájemných souvislostech řízení kvality, vědět, které instituce a kterými otázkami managementu kvality se zabývají. Vedle výrobních podniků bude pozornost věnována také otázkám řízení kvality, se kterými se setkávají i obchodní podniky včetně podniků služeb i organizací neziskového charakteru.
- Osnova
- 1. Produkt jako předmět směny a management kvality 2. Management kvality – základní pojmy a historický vývoj 3. Procesní přístup v managementu kvality 4. Řízení procesů a ekonomické souvislosti v managementu kvality 5. ISO 9000:2000 jako systém managementu kvality 6. Odvětvové systémy a přístupy managementu kvality 7. Total Quality Management, Model EFQM Excellence, Malcolm Baldrige a metoda Balanced ScoreCard v managementu kvality 8. Metody a techniky používané v managementu kvality 9. Metody měření spokojenosti zákazníka 10. Institucionální rámec managementu kvality 11. Systém ochrany zákazníka a spotřebitele v EU a ve světě 12. Systém ochrany zákazníka a spotřebitele v ČR 13. Legislativa a management kvality
- Literatura
- KLAPALOVÁ, Alena. Kvalita zboží. první. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 119 s. ISBN 80-210-3458-0. info
- Metody hodnocení
- Studium je založeno na několika málo hodinách přednášek, které jsou spolu s tutoriály zaměřené na doplnění nejnovějších poznatků z daného okruhu témat a aktivní práci studentů, týkající se jednak prezentace práce a jednak vybraného problému. Příprava na tutoriály vyžaduje předchozí nastudování vstupních informací k tématu formou samostudia. V průběhu semestru budou na webových stránkách kurzu na on-line studiu CDCV uveřejněny autokorekční cvičení, které slouží jako příprava ke zkoušce. Zkouška probíhá formou testu s kombinací 20 otázek jednak s nabídnutými variantami odpovědí (jedna odpověď správná) a otázek, kde odpověď vyžaduje doplnění v textu. Součásti celkového hodnocení je zpracování dvou prací opravovaných tutorem (POT) na vybrané téma.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 20 hodin.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2007/KHMAKVA