ESF:C_KVMAVS Marketing ve VS - Informace o předmětu
C_KVMAVS Marketing ve veřejném sektoru
Ekonomicko-správní fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Marketing ve veřejném sektoru (SDMK) Kurs klade důraz na vystihnutí specifik marketingu veřejného, resp. neziskového sektoru. Pozornost se kromě analýzy jednotlivých marketingových kroků, které se doporučují při práci ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, věnuje také aktuálnímu "marketing - managementu" v pojetí Fribourské školy managementu pro neziskové organizace, který je předmětem studií na partnerské univerzitě ve Švýcarsku. Dále budou posluchači krátce seznámeni s teorií i praxí komunikace, PR, reklamy, public affairs, fundraisingu (získávání peněz pro neziskové organice) a new public managementu, zabývajícího se aktuálními trendy efektivního řízení veřejné správy. Celý předmět je pojímán tak, aby naučil studenty uplatňovat marketingové myšlení a marketingové postupy ve všech oblastech veřejného sektoru. Požadavky ke zkoušce: zvládnutí přednášené látky. Forma zkoušky: písemná.
- Osnova
- Tématický plán přednášek: 1Základy marketingu, historie marketingu, obsah marketingu, orientace marketingu. Oprávněnost marketingu ve veřejném sektoru. Marketing veřejných služeb. Specifika marketingu veřejného (neziskového) sektoru. Zadání projektu marketingové studie. 2Marketingový mix v ziskovém marketingu – produkt, price, place, promotion a jejich charakteristika. Rozšíření marketingového mixu ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, pohled různých teoretických škol. Marketingový postup pro neziskové organizace a jeho jednotlivé kroky. 3Tržní segmentace. SWOT analýza a marketingový výzkum. 4Marketing nehmotného produktu. Vlastnosti služeb. Životní cyklus produktu. Strategie produktu služby, matice šíře sortimentu. Význam značky. 5Marketingové strategické plánování. Jednotlivé marketingové strategie. Bonstonský diagram, Ansoffova matice, ABC model. Positioning a Repositioning. 6Komunikace v marketingu – interní, externí a interaktivní marketing. Informační šumy a marketing. Veřejnost a veřejné mínění. Veřejné mínění a komunikace jako východisko úspěšných PR. Prostředky práce s veřejností. Zvláštní prostředky komunikace. Lobbing. 7Public Relation a jejich okolí. Hlavní cíle v práci s veřejností. Postavení organizace na veřejnosti. Public Relations a reklama. Perspektivy Public Relations ve veřejném sektoru. Public affairs – nová reklamní strategie. Zavedení systematické práce s veřejností. Kampaně v Public Relations – analýza, tvorba projektu, realizace kampaní, plán komunikace a komunikačních prostředků. + Půlsemestrální písemný test. 8Marketingová komunikace: Krizová komunikace- Přednáška externisty: RNDr. Daniela Kolejková, CSc. – tisková mluvčí České zemědělské a potravinářské inspekce 9Nástroj marketingové komunikace - Reklama: Druhy reklamy. Stadia tvorby reklamní kampaně. Kreativní strategie. Mediální plánování. Psychologie reklamy. 10Nástroje marketingové komunikace - Sponzorství: Sponzorství versus dárcovství. Trendy ve sponzorství. Plánování sponzorství. Typy sponzorství. 11Fundraising: definice, podstata fundraisingu, fundraisingové portfolio, medoty fundraisingu. Firemní a individuální dárcovství, práce s dárci. Společenská zodpovědnost firem a sociální marketing. Zdroje Evropské unie – Strukturální fondy. 12Strategické plánování – jeho podstata, přínosy, obavy a omezení. Příprava procesu. Možné analýzy. Tvorba strategie. Naplňování strategie. New Public Management – alternativní řízení institucí veřejného sektoru. Teoretické zdroje NPM. Trendy, prostředky a cíle New Public Managementu. 13Marketing a internet. Závěrečný písemný test. Tutoriály jsou rozvrhově organizovány do dvou dvouhodinových bloků. V prvním bloku je studentům představena struktura kurzu, požadavky na absolvování a způsob vzájemné komunikace během semestru. Je představen modelový POT-projekt marketingové studie, s vysvětlením správného postupu a podrobně je rozebrán soubor povinné a doporučené literatury, včetně elektronických zdrojů. Druhý tutoriál má konzultační charakter a je zaměřen na řešení konkrétních problémů v POTech jednotlivých studentů. Harmonogram pro distanční formu studia: 1.týden 1. tutoriál – základní informace 2.týden samostudium (kapitola 1) 3.týden samostudium (kapitola 2) 4.týden samostudium (kapitola 3) 5.týden samostudium (kapitola 4) + autokorekční test 6.týden samostudium (kapitola 5) 7.týden samostudium (kapitola 6) 8.týden 2. tutoriál - práce na POTu, procvičení probírané látky 9.týden samostudium (kapitola 7) + autokorekční test 10.týden samostudium (kapitola 8) 11.týden samostudium (kapitola 9) 12.týden samostudium (kapitola 10) 13.týden odevzdání POTu, procvičení probírané látky + autokorekční test
- Literatura
- Hannagan, Tim, J. Marketing pro neziskový sektor.Management Press, Praha 1996. ISBN 80-85943-07-7
- Janečková, L. - Vaštíková, M. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada 2000, ISBN 80-7169-995-0
- Metody hodnocení
- Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je absolvování tří autokorekčních testů s minimální úspěšností 40%. Student má během semestru třikrát možnost vstoupit přes studium on-line do souboru otázek pokrývajících celé učivo kurzu, přičemž vždy odpovídá na 10 náhodně vybraných otázek. Studenti vypracovávají semestrální POT. Ten představuje vypracování projektu marketingové studie. Vodítkem je studentovi osnova obsažená v DSO. Hodnocení je v rozmezí A-F. Zkouška: Závěrečná písemná zkouška probíhá formou testování pomocí aplikace studia on-line. Závěrečná ústní zkouška probíhá formou obhajoby POTu. Výsledná známka je pak součtem obou částí zkoušky. Hodnocení je v rozmezí A-F. POT představuje 50% váhy celkové známky a závěrečná písemná zkouška taktéž 50%. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).
- Informace učitele
- doporučená literatura: 1Bárta, J.: Strategické plánován pro neziskové organizace. Praha : NROS, 1997. ISBN 80-902302-0-2. 2Janečková, Lidmila - Vaštíková, Miroslava: Marketing služeb. 1. vyd. Praha : Grada, 2000. s. 179. ISBN 80-7169-995-0. 3Kotler, Philip: Marketing management. 10. rozšířené vydání. Praha : Grada Publishing, 2001. 720 s. ISBN 80-247-0016-6. 4Ledvinová, J.- Pešta, K.: Základy fundraisingu aneb jak získat peníze na prospěšnou činnost. Praha : ICN, 1996. 5Pelsmacker, Patric de - Geuens, Maggie - Bergh, Joeri Van den: Marketingová komunikace. Praha : Grada, 2003. 581 s. ISBN 80-247-0254-1. 6Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. Praha: Nadace Via, 2003. podle publikace Michaela Nortona: The Worldwide Fundraiser s Handbook 7Škarabelová, S.: Komunikace a Public Relations. 1 vydání. Brno : MU, 2005. ISBN 80-210-3745. 8Vysekalová, J. – Komárková, R.: Psychologie reklamy. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-9067-X.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: do 15.12. 2006
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 4 hodiny.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2008/C_KVMAVS