MKH_PODN Podnikání

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2023
Rozsah
12 hodin tutoriálů. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Ladislava Kuchynková, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Pá 3. 3. 16:00–19:50 P303, So 29. 4. 12:00–15:50 P303, Pá 12. 5. 16:00–19:50 P303
Předpoklady
FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty, jak si založit a potencionálně realizovat vlastní podnikání s porozuměním všech přínosů a ohrožení. Předmět si klade za cíl připravit účastníky na možné budoucí založení vlastního podnikání, popř. nástupnictví v již existujícím podniku. Předmět je navržen tak, aby studentům přiblížil všechny aspekty podnikání a to od samotného založení podniku popř. převzetí podniku až po výkon kontinuálně probíhající podnikatelské praxe
Výstupy z učení
Zpracování kompletní business studie pro založení malého podniku či vlastního podnikání ve formě skupinového nebo individuálního projektu
Osnova
  • Úvod - seznámení se s předmětem, způsoby a možnosti založení podniku v ČR, zadání projektů • Analýza a popis podnikatelského prostředí, vymezení ecosystému podnikání, podnikatelské orientace - vymezení poskytované hodnoty a cílů podniku vzhledem k potřebám zákazníka a trhu • Strategie podnikání, definování relevantních zájmových skupin, vymezení přednosti v podnikání se zajištěním zdrojů důležitých pro podnikání. návrh kompozice vlastnického a organizačního uspořádání v rámci zvoleného podnikatelského modelu. • Sestavení business modelu vzhledem k zjištěným skutečnostem, úprava business modelu dle míry zapojení stakeholderů • Franchising • Strategická uskupení podniků – podnikové sítě, aliance, akvizice, fúze • Finance – možnosti financování u nově vznikajícího podniku, popř. nového projektu, cash flow, rozvaha, výsledovka, odhad tržeb • Finance – úspory z rozsahu, BEP, ROI, CBA analýza • Akční opatření vzhledem ke zvolenému business modelu a finanční analýze • Analýza rizika, způsoby odklonu rizika, harmonogram, kontrola
Literatura
    povinná literatura
  • Entrepreneurship : A Contemporary & Global Approach. Edited by David Deakins - Jonathan M. Scott - Mark S. Freel. First edition. Los Angeles: Sage, 2021, xviii, 276. ISBN 9781526461148. info
  • OSTERWALDER, Alexander a Yves PIGNEUR. Tvorba business modelů : příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Edited by Alan Smith. 2. vydání. V Brně: BizBooks, 2015, 278 stran. ISBN 9788026504252. info
    doporučená literatura
  • Deakins, D., Entrepreneurship and Small Firms, McGraw-Hill Europe; 6th UK ed. Edition, ISBN: 978-0077136451
Výukové metody
přednášky, diskuze, skupinový projekt, prezentace
Metody hodnocení
Vypracování a prezentace správně vyřešeného okruhu zadané problematiky v průběhu semestru, kdy budou odevzdány průběžné zprávy k řešení a v rámci posledního soustředění na vybrané téma (účast – splněno/nesplněno) V případě nesplnění úkolu ve stanoveném termínu je předmět hodnocen známkou X. Kolokvium – obhajoba skupinového projektu či dle přání projektu jednotlivce
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.