FI:VV028 Psychologie v informatice - Informace o předmětu
VV028 Psychologie v informatice
Fakulta informatikypodzim 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky - Rozvrh
- St 18:00–19:50 D1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 116/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- Analýza a zpracování obrazu (program FI, N-VIZ)
- Aplikovaná informatika (program FI, B-AP)
- Aplikovaná informatika (program FI, N-AP)
- Bezpečnost informačních technologií (angl.) (program FI, N-IN)
- Bezpečnost informačních technologií (program FI, N-IN)
- Bioinformatika a systémová biologie (program FI, N-UIZD)
- Bioinformatika (program FI, B-AP)
- Bioinformatika (program FI, N-AP)
- Computer Games Development (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Graphics and Visualisation (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Networks and Communications (program FI, N-PSKB_A)
- Computing Technology and Methodology (program FI, D-INF_A)
- Cybersecurity Management (program FI, N-RSSS_A)
- Digitální lingvistika (program FI, N-DL)
- Diskrétní algoritmy a modely (program FI, N-TEI)
- Formální analýza počítačových systémů (program FI, N-TEI)
- Fundamentals of Computer Science (program FI, D-INF_A)
- Fundamenty informatiky (program FI, D-INF)
- Grafický design (program FI, N-VIZ)
- Graphic Design (program FI, N-VIZ_A)
- Hardware Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Hardwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Image Processing and Analysis (program FI, N-VIZ_A)
- Informační bezpečnost (program FI, N-PSKB)
- Informační systémy (program FI, N-IN)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-EB)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-FY)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-GE)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-GK)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-CH)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-IO)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-MA)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-TV)
- Informatika (angl.) (program FI, D-IN4)
- Informatika (program FI, B-INF) (3)
- Informatika (program FI, D-IN4)
- Informatika ve veřejné správě (program FI, B-AP)
- Informatika ve vzdělávání (program FI, B-IVV) (2)
- Information Security (program FI, N-PSKB_A)
- Interakce člověka s počítačem (program FI, N-IZU)
- Kvantové a jiné neklasické výpočetní modely (program FI, N-TEI)
- Kyberbezpečnost (program FI, B-CS)
- Matematická informatika (program FI, B-IN)
- Nasazení a provoz softwarových systémů (program FI, N-SWE)
- Návrh a vývoj softwarových systémů (program FI, N-SWE)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, B-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, N-IN)
- Počítačová grafika a vizualizace (program FI, N-VIZ)
- Počítačová grafika a zpracování obrazu (program FI, B-IN)
- Počítačová grafika (program FI, N-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, B-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-PSKB)
- Počítačové systémy a technologie (angl.) (program FI, D-IN4)
- Počítačové systémy a technologie (program FI, D-IN4)
- Počítačové systémy a zpracování dat (program FI, B-IN)
- Počítačové systémy (program FI, N-IN)
- Použitelná bezpečnost (program FI, N-IZU)
- Principy programovacích jazyků (program FI, N-TEI)
- Programování a vývoj aplikací (program FI, B-PVA)
- Programovatelné technické struktury (angl.) (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, B-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, N-IN)
- Řízení kyberbezpečnosti (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje služeb (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje softwarových systémů (program FI, N-RSSS)
- Services Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (angl.) (program FI, N-AP)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (program FI, N-AP)
- Sociální informatika (program FI, B-AP)
- Software Systems Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Software Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Softwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Strojové učení a umělá inteligence (program FI, N-UIZD)
- Technologie a metodologie počítačových systémů (program FI, D-INF)
- Teoretická informatika (program FI, N-IN)
- Učitel informatiky a správce sítě (program FI, N-UCI)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-EB)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-FY)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-GK)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-MA)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-SS)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-TV)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-UCI) (2)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-FY)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-GK)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-MA)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-SS) (2)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-TV)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, B-IN)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-IN)
- Uživatelská rozhraní ve vizuální informatice (program FI, N-IZU)
- Vývoj počítačových her (program FI, N-VIZ)
- Zpracování a analýza rozsáhlých dat (program FI, N-UIZD)
- Zpracování obrazu (program FI, N-AP)
- Zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-UIZD)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: základní znalosti v oblasti psychologických aspektů vlivu nových informačních technologií na osobnost člověka; psychologie elektronické komunikace; problematika psychologických aspektů počítačových her; osobnost profesionálů komunikačních technologií; vliv počítačů na edukaci v nové informační době. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit psychologické aspekty vlivu informačních technologií na psychiku člověka; na základě nabytých znalostí pochopit i nové psychologické problémy, které vyvstanou s nástupem nových technologií.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
vlastními slovy objasnit počítačový pohled na svět;
analyzovat fenomén elektronické komunikace a její vliv na psychologii komunikace;
prokázat praktické dovednosti v psychologii mezilidské komunikace;
uvést klady a zápory počítačových her z hlediska psychologie. - Osnova
- Třetí civilizační vlna a její důsledky
- Mýtus počítače, počítačový pohled na svět
- Psychologie mezilidské komunikace
- Fenomén elektronické komunikace a její vliv na psychologii komunikace
- Počítačové hry z hlediska psychologie
- Počítačoví hackeři
- Televize a počítače versus škola
- Transakční analýza
- Teorie rolí
- Vědomí a stavy změněného vědomí
- Imaginativní myšlení, myšlení v činnosti -- řešení problému
- Agrese jako emoční reakce
- Osobnost a individualita, měření duševních schopností
- Stres a jeho zvládání
- Psychopatologie a metody terapie
- Možnosti využití počítačových her k rehabilitaci
- Péče o duševní zdraví
- Sociální interakce a vliv -- přítomnost druhých, interpersonální vliv, skupinové rozhodování
- Vztah mezi lidmi a stroji
- Sociální vztahy v pracovním týmu, komunikační dovednosti
- Verbální a nonverbální komunikace na pracovišti
- Asertivita, třídění informací, obrana proti manipulaci, asertivní kritika, podvody a komunikace
- Řešení konfliktů a problémových situací
- Taktika vedení konkursů na vedoucí místa
- Aktivní sociální učení
- Literatura
- povinná literatura
- PROKEŠ, Josef. Člověk a počítač aneb svítání digitální kultury. Brno: Sursum, 2000, 88 s. ISBN 80-85799-82-0. URL info
- doporučená literatura
- Šmahel, David. Psychologie a internet. Triton, Praha 2003, 158 s.
- WEIZENBAUM, Joseph. Mýtus počítače :počítačový pohled na svět. Edited by Jiří Fiala. Břeclav: Moravia-Press, 2002, 182 s. ISBN 80-86181-55-3. info
- neurčeno
- Suler, J.: The Psychology of Cyberspace.
http://www.reider.edu/Suler/psycyber/psycyber.html - ATKINSONOVÁ, Rita L. Psychologie [Atkinsonová]. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 862 s. : o. ISBN 80-85605-35-X. info
- Výukové metody
- přednáška, výklad, diskuse, seminární práce, referát, projekt a jeho obhajoba, simulace, dialogická metoda, hraní rolí, řízené objevování, exkurze, brainstorming, týmová práce uvnitř skupiny
- Metody hodnocení
- závěrečný projekt, písemná zkouška, ústní zkouška
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/usr/prokes
Studijní text včetně kontrolních otázek je v elektronické formě na webové stránce předmětu. K absolvování předmětu však nestačí pouze nastudovat učební text, je bezpodmínečně nutná přímá účast studentů na výuce. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2023/VV028