FI:VV030 Filosofie a teorie mysli - Informace o předmětu
VV030 Filosofie a teorie mysli
Fakulta informatikyjaro 2007
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc. (přednášející)
- Garance
- prof. Ing. Václav Přenosil, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc. - Rozvrh
- St 14:00–15:50 B007
- Předpoklady
- ! V030 Filosofie a teorie mysli
Je účelné navázat na kursy BV007-BV008 (nebo aspoň BV008); leč není to podmínkou. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program FI, B-AP)
- Aplikovaná informatika (program FI, N-AP)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-BI)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-FY)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-GE)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-GK)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-CH)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-IO)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-MA)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-SO)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-TV)
- Informatika (program FI, B-IN)
- Informatika (program FI, M-IN)
- Informatika (program FI, N-IN)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-SS)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-TV)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-SS)
- Cíle předmětu
- Východiskem tu je sice odkaz Descartův, ale těžiště výkladu je v problematice vzájemného vztahu těla-mysli v té podobě, v jaké to exponuje posledních zhruba dvacet pět let vývoje.
- Osnova
- Předehra problému: metafyzický dualismus (Descartes). Je člověk bez "duše" pouhý stroj? (La Mettrie.) Reakce na pozitivistickou skepsi vůči ozvláštnění lidského života mezi jinými živými organismy (vitalismus, teleologie). Funkcionalismus jako "moderní" řešení statutu mysli jako média zpracovávajícího informace. (Fodor aj.)
- Jak komunikují neurony. Také o tom, že člověk je možná jenom pouhým "vehiklem" pro přenos genové informace (Dawkins).
- Máme nárok překonat solipsismus? (Berkeley.) Není veškeré myšlení jen poněkud "komplikovanější" reakce na vnější stimuly? (Od Pavlova ke Skinnnerovi.)
- Intencionalita (její Dennettova varianta).
- Můžeme mluvit o "specifice" lidské mysli? (Je dána "vědomím"?) Searlovo řešení problému. Chalmersův pokus o "fundamentální teorii". Calvinova "cerebrální symfonie" a jeho "mozkový kód".) Je vůbec něco na člověku výjimečného? (Popperův "svět 3". Crickova zpráva o hledání duše. Churchlandova neuronová komputerizace jako reprezentace sociálního světa. Penroseova metafora o "císařových nových šatech".) Také o memetice.
- Literatura
- Texty zadané během přednášek.
- Metody hodnocení
- Nabízí se ukončit zápočtem (s 1 esejem), anebo kolokviem (spolu se 2 eseji).
- Informace učitele
- Předmět chce naznačit některé problémy, jež tématika má; spolu s poukazem na meze, jež jednotlivé přístupy mají.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2007/VV030