FI:PA167 Rozvrhování - Informace o předmětu
PA167 Rozvrhování
Fakulta informatikyjaro 2018
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Hana Rudová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Eva Hladká, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Út 12:00–13:50 A319
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program FI, N-AP)
- Bezpečnost informačních technologií (angl.) (program FI, N-IN)
- Bezpečnost informačních technologií (program FI, N-IN)
- Bioinformatika (program FI, N-AP)
- Informační systémy (program FI, N-IN)
- Informatika (program FI, D-IN)
- Informatika (program FI, M-IN)
- Informatika (program FI, N-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, N-IN)
- Počítačová grafika (program FI, N-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-IN)
- Počítačové systémy (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (angl.) (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, N-IN)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (angl.) (program FI, N-AP)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (program FI, N-AP)
- Sociální informatika (program FI, B-AP)
- Teoretická informatika (program FI, N-IN)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-SS)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-TV)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-SS) (2)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-IN)
- Zpracování obrazu (program FI, N-AP)
- Cíle předmětu
- Předmět zpřístupní znalosti o různých typech rozvrhovacích problémů z pohledu teoretického a zejména praktického, ukáže obecné řešící metody používané pro rozvrhovací problémy i nejvýznamnější specifické přístupy využívané pro konkrétní praktické rozvrhovací problémy.
- Výstupy z učení
- Absolvent bude seznámen z problematikou rozvrhování z teoretického i praktického pohledu.
Absolvent bude umět identifikovat a popsat různé rozvrhovací problémy, které se vyskytují v praxi.
Absolvent bude znát obecně použitelné metody pro řešení rozvrhovacích problémů v průmyslu a ve službách.
Absolvent bude znát algoritmy a řešící metody pro konkrétní rozvrhovací problémy jako je plánování projektu, rozvrhování provozu na montážní lince nebo rozvrhování výuky.
Absolvent bude schopen s pomocí nastudovaných algoritmů a metod rozvrhovací problémy vyřešit. - Osnova
- Příklady a popis problému rozvrhování, Grahamova klasifikace rozvrhovacích problémů.
- Obecné řešící metody: řídící pravidla, matematické programování, lokální prohledávání, programování s omezujícími podmínkami.
- Plánování projektu: reprezentace projektu, kritická cesta, kompromis mezi časem a cenou, pracovní síla.
- Plánování úloh: řídící pravidla, metoda větví a mezí, matematické programování, posunování kritického místa.
- Rozvrhování montážních systémů: montážní linka s flexibilním časem, s fixním časem, s paralelními pracovními stanicemi.
- Rezervace: intervalové rozvrhování, rezervace s rezervou.
- Timetabling: identické vs. specifické zdroje, vazba na rezervační systémy. Rozvrhování výuky a univerzitní rozvrhování předmětů.
- Rozvrhování zaměstnanců.
- Literatura
- PINEDO, Michael. Planning and Scheduling in Manufacturing and Services. Springer, 2005. Springer Series in Operations Research. info
- Výukové metody
- Předmět je vyučován ve formě standardní přednášky. Přednáška je zejména orientována na výuku metod řešení a algoritmů pro různé typy rozvrhovacích problémů. Přednášky zahrnují i příklady na procvičení studovaných metod. Rozsáhlá sbírka příkladů pokrývající celé učivo umožňuje samostatné procvičení probírané látky.
- Metody hodnocení
- Celkový počet bodů za domácí úkoly a za závěrečnou písemku určuje hodnocení, které je předpokládáno následující: A 100 a více, B 90-99, C 80-89, D 70-79, E 60-69.
V průběhu semestru budou zadány dvě domácí úlohy. Za jednu domácí úlohu lze získat až 10 bodů. Každý student je povinen získat za domácí úlohy alespoň 8 bodů z celkového počtu 20 bodů.
Závěrečná písemná zkouška se skládá z cca 9 příkladů a je možné za ni získat až 100 bodů. Typy otázek: příklad na výpočet konkrétního rozvrhu (zadán problém, případně i metoda); srovnávací; algoritmy; pojmy. K dispozici je sbírka cca 240 vzorových příkladů, na jejichž základě budou sestavovány písemné práce. - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/~hanka/rozvrhovani
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2018/PA167