T041 Pedagogy

Faculty of Sports Studies
Autumn 2002
Extent and Intensity
1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Faculty of Sports Studies
Timetable of Seminar Groups
T041/10: Tue 7:30–9:00 učebna 2 Vinařská, V. Jůva
T041/9: Tue 7:30–9:00 učebna 2 Vinařská, V. Jůva
Prerequisites (in Czech)
Společensko-vědní rozhled na úrovni gymnázia.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pojetí výchovy (edukace). Výchova a socializace; hodnotová orientace výchovy (antika, středověk, novověk); vztah výchovy, dědičnosti a prostředí. 2. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, heteroedukace a autoedukace, rysy edukace v demokratické společnosti. 3. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. 4. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. 5. Metody pedagogiky. Druhy a význam pedagogického výzkumu, metody pedagogického výzkumu. 6. Klasické koncepce výchovy I. Demokratická výchova J. A. Komenského, výchova gentlemana J. Locka. 7. Klasické koncepce výchovy II. Svobodná výchova J. J. Rousseaua, pedocentrická škola J. Deweye. 8. Konstituování výchovně-vzdělávací soustavy. Počátky institucionalizované výchovy, první školy v historii, řecká koncepce výchovy, středověké školství a jeho renesanční a novověká kritika. 9. Vývoj české výchovně-vzdělávací soustavy. Jan Amos Komenský a jeho pojetí školy, vývoj novodobého českého školství, soudobá česká škola a její sociální dimenze. 10. Alternativní školy. Rysy alternativních pedagogických koncepcí. škola montessoriovská, daltonská, waldorfská, jenská, francouzská moderní ad. Inovativní školy. 11. Srovnání základních edukačních systémů ve světě a u nás. Význam komparativní pedagogiky. Školství v USA, SRN a Švédsku. Evropská dimenze ve vzdělávání. 12. Výchovné cíle. Historičnost cílů výchovy - antika, středověk, Komenský, novověk. Aktuální cíle soudobé edukace. 13. Příprava jedince pro sociální role. Vývoj sociálních rolí, výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti. 14. Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Výchova a kultura. 15. Pedagog (edukátor) - jeho vzdělání a osobnostní charakteristiky. 16. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, ...). Některé výzkumy učitelů a žáků. 17. Výchovné prostředky (např. vyučování, umění, sport ad.). 18. Základní formy edukačního procesu. Výchova školní a mimoškolní, rodinná výchova a sebevýchova. 19. Základní pedagogické principy. Vývoj, charakteristika a uplatnění pedagogických principů ve výchovně-vzdělávacím procesu. 20. Základní rysy české Bílé knihy.
Literature
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium (Principles pedagogy). 1st ed. Brno: Paido, 2001, 118 pp. DPS, svazek 1. ISBN 80-85931-95-8. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
  • JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. info
  • JŮVA, Vladimír and Jarmila SVOBODOVÁ. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1996, 112 pp. ISBN 80-85931-19-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. ISBN 80-7178-072-3. info
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2002, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2002/T041