FSpS:nk017 Sportovní edukace I - Informace o předmětu
nk017 Sportovní edukace I
Fakulta sportovních studiípodzim 2007
- Rozsah
- 0/56. 5 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Hedbávný, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Josef Michálek, CSc. (přednášející)
PaedDr. Dagmar Šimberová (přednášející)
Mgr. Pavel Vacenovský, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Karel Večeřa (přednášející)
Mgr. Petr Žůrek (přednášející) - Garance
- PaedDr. Josef Michálek, CSc.
Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- Předpokladem k získání kreditů je absolvování všech subpředmětů (Atletika, gymnastika sportovní, gymnastika všeobecná, fotbal, softbal, ).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, N-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Atletika: Cílem tohoto semestru atletiky je osvojení didaktiky vybraných atletických disciplín a jejich praktické zvládnutí. Fotbal: Rozvoj a osvojení základních fotbalových herních dovedností,herních činností jednotlivce a herních kombinací. V teoretické části seznámení s pravidly fotbalu a s jejich změnami , s rozborem hry herní výkon jednotlivce, herní výkon družstva Softball: Zvládnutí jednotlivých herních činností a dovedností, znalost pravidel a pochopení základních herních variant. Gymnastika: Studenti mají prokázat na základě svých teoretických znalostí a praktických dovedností schopnost samostatně vést studenty v hodinách TV se zaměřením na sportovní gymnastiku. Všeobecná gymnastika: Pojmy a charakteristika obsahu.Schéma všeobecné gymnastiky a směry působení.Definice a cíle.Metodika uspořádání zaměřená na rozvoj pohybových schopností.
- Předmět se skládá z částí
- nk017a Atletika; nk017d Didaktika sportovní gymnastiky; nk017f Didaktika fotbalu; nk017s Softbal; nk017v Všeobecná gymnastika.
- Osnova
- Atletika 1. hodina - seznámení se základy didaktiky nácviku a metodiky u jednotlivých atletických disciplín a zadání metodických výstupů na jednotlivé hodiny 2. hodina - didaktika nácviku techniky běhu 3. hodina - didaktika nácviku nízkého, polonízkého, polovysokého a letmého startu, běh v zatáčce 4. hodina - didaktika nácviku štafetových běhů 5. hodina - didaktika nácviku techniky překážkových běhů 6. hodina - průpravná odrazová a rytmizační cvičení zaměřená na skokanské disciplíny 7. hodina - didaktika nácviku techniky skoku dalekého skrčným a závěsným způsobem 8. hodina - didaktika nácviku techniky skoku vysokého valivým obkročným způsobem a flopem 9. základy posilování pro atletické hody a vrhy a vrhačská gymnastika 10. hodina - didaktika nácviku techniky hodu míčkem a oštěpem Fotbal Praktická část úvodní část hodiny ( různé formy rozcvičení ), herní činnosti jednotlivce a herní kombinace ( formou didaktických výstupů) Teoretická část změny v pravidlech fotbalu, sledování a rozbor fotbalového utkání. Softball: Studenti se seznamují se základními herními činnostmi: Přihrávka horním i spodním obloukem, základy chytání míče jak ze vzduchu tak i po zemi, nácvik odpalování a samotná hra. V teorii je předmět zaměřen na znalosti pravidel a soutěžního řádu. Gymnastika: - osvojení metodiky jednotlivých cvičebních tvarů s učebních osnov pro ZŠ a SŠ - poskytování záchrany a dopomoci - aplikace získaných dovedností při výuce SG Všeobecná gymnastika: Získání správných pohybových návyků. Optimální rozvoj pohybových dispozic. Pohybové dovednosti a kondice. Zdravý životní styl a hodnotná náplň volného času. Rozvoj tvořivosti a estetického cítění. Společenské uplatnění získávání prožitků. Pohybové programy vedoucí k pohybové seberealizaci. Zdroje a východiska /historické systémy,ZG,RG,sportovní odvětví/. Vztah VG k ostatním gymnastickým odvětvím.
- Literatura
- SÜSS, Vladimír. Softball a baseball : technika, herní situace, pravidla. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 113 s. ISBN 802470658X. info
- PAVLÍK, Josef a Marie BLAHUTKOVÁ. Sportovní gymnastika muži. První. Brno: Ped. fak. MU, 1999, 121 s. ISBN 80-210-2024-5. info
- KLÁROVÁ, Renata. Moderní gymnastika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 50 s. ISBN 802101945X. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta, Jiří LUŽA, Josef MICHÁLEK, Jan ONDRÁČEK a Jan VYŠKOVSKÝ. Didaktika atletických disciplín. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 76 stran. ISBN 8021017007. info
- LUŽA, Jiří. Softball ve výuce na střední škole. In Sborník Tělesná výchova a sport na školách všech stupňů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1993, s. 170-174. Sborník prací Ped. fak MU v Brně, sv. 128. ISBN 80-210-0874-1. info
- DOSTÁL, Emil a Václav VELEBIL. Didaktika školní atletiky. Vyd. 2., přeprac. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 260 s. info
- DOBRÝ, Lubomír. Didaktika sportovních her. 2. přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 191 s. info
- DOBRÝ, Lubomír. Didaktika sportovních her. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 191 s. info
- DOBRÝ, Lubomír a Bohdan SEMIGINOVSKÝ. Sportovní hry : výkon a trénink. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1988, 197 s. URL info
- KORČEK, František, Jozef KŠIŇAN a Igor MRÁZ. Futbal : encyklopédia. 2. dopl. vyd. Bratislava: Šport, 1986, 399 s. info
- KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Lední hokej : teorie a didaktika. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 186 s. info
- HAVRÁNKOVÁ, Dagmar a Bohumil BARTOŇ. Vybrané kapitoly z didaktiky tělesné výchovy. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 128 s. info
- KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Teorie a didaktika ledního hokeje. Illustrated by Dagmar Křížová. 3., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 190 s. info
- DOBRÝ, Lubomír. Didaktika sportovních her. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 195 s. URL info
- PAVLÍK, Josef, Matylda MATOUŠKOVÁ a Jitka MOUČKOVÁ. Sportovní gymnastika na 2. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1976, 229 s. info
- CHOUTKA, Miroslav, Lubomír DOBRÝ a Miroslav ROVNÝ. Sportovní hry. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972, 313 s. info
- Metody hodnocení
- Atletika: Zvládnutí didaktického výstupu studenta na zadané téma + písemná příprava Fotbal: 100% aktivní účast ve cvičeních vypracování seminární práce na dané téma a praktické provedení v hodině sledování a rozbor fotbalového utkání formou sem. práce písemný test ( teorie fotbalu, pravidla ) Lední hokiej a krasobruslení: Metodický výstup-praktické provedení spolu s odevzdáním přípravy v elektronické podobě Gymnastika: Pedagogický výstup s písemnou přípravou (rušná , průpravná , hlavní a závěrečná část) Úkoly pro samostudium: Studium doporučené literatury Příprava na ped. výstup (viz záp. požadavky) Všeobecná gymnastika: Písemný test Pedagogický výstup ,tvorba pohybového programu. Ükoly pro samostudium : Tvorba pohybového programu Cíle a charakteristika VG. Kontrola:viz požadavky zápočtu. // More informations you can find in other subjects.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Atletika (0/8), Didaktika fotbalu (0/8), Softbal (0/16), Didaktika sportovní gymnastiky (0/8), Všeobecná gymnastika (0/8).
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2007/nk017