bp960 Žonglování

Fakulta sportovních studií
podzim 2008
Rozsah
0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
bp960/s1: Čt 11:00–11:45 malá těl. Vinařská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 21 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na rozvoj žonglérsko-pohybových dovedností. Žonglování je kreativní pohybová aktivita, která nespočívá pouze v nácviku a drilu techniky, ale umožňuje též rozvoj nových pohybových zkušeností a dovedností. Vedle duševní stránky rozvíjíme žonglérskými pohybovými aktivitami smysl pro rytmus, návyky ke správnému držení těla, nervosvalovou koordinaci, rovnováhu, obratnost a prostorovou orientaci. Dále je žonglování činností zlepšující koordinaci, soustředění, a rozvoj vztahů mezi mozkovými hemisférami. V neposlední řadě tato aktivita rozvíjí potřebu prezentovat své vlastní objevené artistické prvky publiku, a podporuje tím schopnost samostatného a sebevědomého vystupování. Přestože není v České republice žonglování zatím příliš rozšířené (jako např. v Německu, a dalších zemích západní Evropy, kde je výuka žonglérsko-pohybových dovedností součástí školních osnov), nachází své využití při práci s dětmi a rizikovou mládeží (volnočasové aktivity, zařazení do školní tělesné výchovy,..) či jako rekreační „sport“ u zástupců všech věkových skupin.
Osnova
  • - seznámení se základními žonglérskými pomůckami (míčky, kužely, šátky, talíře, diabolo, kruhy, ďábelské hůlky) - nácvik žonglérské techniky se třemi (dle individuálních schopností i s více) míčky včetně základních triků - žonglování ve dvojici, ve skupině - propojení žonglování s pohybem - práce s žonglérskou pomůckou, netradiční uchopení žonglérské pomůcky - prezentace žonglérsko-pohybových dovedností
Literatura
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Žonglování. 2008. vyd. FSpS MU Brno: Fakulta sportovních studií, 2008. ISBN 978-80-210-4587-3. info
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Výzkum vlivu žonglování a dalších psychomotorických aktivit na rozvoj osobnosti adolescentů s poruchami pozornosti, chování a hyperaktivitou. In 2. mezinárodní studentská vědecká konference, FSpS Brno. 2007. vyd. Brno, FSpS: Fakulta sportovních studií, 2007, s. 121-124. info
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar a Lucie BRŮŽKOVÁ. Žonglování a jiné psychomotorické aktivity a jejich pozitivní vliv na rozvoj schopností člověka. In Mezinárodní konference „Výchova ke zdraví a kvalita života“. České Budějovice: Jihočeská Univerzita České Budějovice, 2007, 4 s. ISBN 978-80-7040-993-0. info
Metody hodnocení
Požadavky k absolvování předmětu: Aktivní účast v seminářích. Zápočet - předvedení sekvence obsahující min. 3 žonglérské triky se třemi míčky. Možno předvést jednotlivě či ve dvojicích, případně v menších skupinách. Kromě míčků mohou být využity i další žonglérské pomůcky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012.