np1012 Úvod do pedagogické praxe

Fakulta sportovních studií
podzim 2011
Rozsah
0/1. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np1012/s1: Čt 11:50–13:25 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np1012/s10: Čt 10:00–11:35 ZŠ Sirotkova 36
np1012/s11: Pá 8:00–9:35 ZŠ Sirotkova 36
np1012/s12: Pá 8:00–9:35 ZŠ Sirotkova 36
np1012/s2: Čt 11:50–13:25 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np1012/s3: Pá 8:00–9:35 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np1012/s4: Pá 8:00–9:35 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np1012/s5: Pá 12:45–14:20 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np1012/s6: Pá 12:45–14:20 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np1012/s7: Čt 8:00–9:35 ZŠ Sirotkova 36
np1012/s8: Čt 8:00–9:35 ZŠ Sirotkova 36
np1012/s9: Čt 10:00–11:35 ZŠ Sirotkova 36
Předpoklady
(! np021 Úvod do pedagogické praxe ) && !NOW( np021 Úvod do pedagogické praxe )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen: ;
-orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství;
-aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi ;
-vyjmenovat, popsat a pracovat se školní dokumentací ;
-analyzovat a zhodnotit vyučovací jednotku tělesné výchovy z pohledu efektivity využití času a intenzity zatížení žáků ;
-posoudit výchovně vzdělávací činnost učitele tělesné výchovy ;
-naplánovat, sestavit a prakticky vést část hodiny tělesné výchovy (mikrovýstup) ;
-analyzovat a posoudit vlastní výstup nebo výstup jiného studenta na základě videozáznamu, popsat problémová místa a navrhnout řešení
Osnova
  • 1.hospitace na ZŠ;
  • 2.sběr údajů o efektivitě a intenzitě vyučovací jednotky;
  • 3.diagnostikování činnosti učitele a žáků;
  • 4.didaktické výstupy studentů (první samostatné pokusy, mikrovyučování, modelové vyučování);
  • 5.analýza videozáznamů
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. 2007. Dostupný na www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdělávání-verze-2007
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
  • FIALA, Václav. Základní názvosloví tělesných cvičení. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1971, 213 s. URL info
Výukové metody
teoretická i praktická příprava formou seminářů a cvičení
Metody hodnocení
-100% účast;
-zpracování zadaných úkolů a šetření;
-vedení pedagogické dokumentace(hospitační záznamy, protokoly -šetření, přípravy na mikrovýstupy);
-úspěšné absolvování didaktických výstupů;
-příspěvky do diskusního fora k videozáznamům;
Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2011/np1012