np1012 Introduction to Pedagogical Practices

Faculty of Sports Studies
Autumn 2011
Extent and Intensity
0/1. 3 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Contact Person: PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
np1012/s1: Thu 11:50–13:25 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np1012/s10: Thu 10:00–11:35 ZŠ Sirotkova 36
np1012/s11: Fri 8:00–9:35 ZŠ Sirotkova 36
np1012/s12: Fri 8:00–9:35 ZŠ Sirotkova 36
np1012/s2: Thu 11:50–13:25 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np1012/s3: Fri 8:00–9:35 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np1012/s4: Fri 8:00–9:35 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np1012/s5: Fri 12:45–14:20 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np1012/s6: Fri 12:45–14:20 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np1012/s7: Thu 8:00–9:35 ZŠ Sirotkova 36
np1012/s8: Thu 8:00–9:35 ZŠ Sirotkova 36
np1012/s9: Thu 10:00–11:35 ZŠ Sirotkova 36
Prerequisites (in Czech)
(! np021 Introduction to Pedagogical Practice ) && !NOW( np021 Introduction to Pedagogical Practice )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
After successful completion of the course the student is able to: ;
-orientation in practical and theoretical basic education; ;
-application of pedagogical and didactic knowledge into practice   ;
-to name, describe and work with school documentation ;
-analyze and evaluate the teaching unit of physical education from the perspective of efficiency   use of time and effort burden on students ;
-assess the educational activities of physical education teachers ;
-plan, prepare and conduct of practical lessons of physical education ;
-analyze and evaluate their own output or the output of another student on the video, describe problem areas and propose solutions
Syllabus
  • 1.Inspection of classes at basic school;
  • 2.collection of data about efficiency and intensity of lesson;
  • 3.contrast work of teachers and pupils;
  • 4.didactics practice of students – microteaching;
  • 5.video analysis
Literature
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. 2007. Dostupný na www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdělávání-verze-2007
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula and Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • SKOPOVÁ, Marie and Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004th ed. Praha: ISV, 2004. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy (Didactics of thephysical education). 1st ed. Brno: Paido, 2002, 103 pp. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • ŠKOP, Václav and Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín and Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila and Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
  • FIALA, Václav. Základní názvosloví tělesných cvičení. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1971, 213 s. URL info
Teaching methods
theoretical and practical training seminars and exercises
Assessment methods
-100% participation;
-development and the tasks assigned to the investigation;
-management of information resources (records inspection of classes , investigation reports, preparations for the microclasses);
-successful completion of educational outcomes;
-contributions to the discussion forum to photo;
The course is completed classified credit.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2009, Autumn 2010.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2011/np1012