FSpS:bp1176 Patofyziologie tělesné zátěže - Informace o předmětu
bp1176 Patofyziologie tělesné zátěže
Fakulta sportovních studiípodzim 2013
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc. (přednášející)
Olga Korvasová (pomocník)
Mgr. Bc. Milan Mojžíš (pomocník) - Garance
- doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Út 12:45–14:15 B11/206
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzioterapie (program FSpS, B-SZ) (2)
- Management sportu (program FSpS, B-TV)
- Regenerace a výživa ve sportu (program FSpS, B-TV)
- Speciální edukace bezpečnostních složek, (program FSpS, B-TV)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Trenérství)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje základní poznatky o vlivu sedavého životního stylu na vznik a výskyt nejzávažnějších chronických neinfekčních onemocnění (aterosklerotická onemocnění, hypertenze, diabetes mellitus 2. typu, obezita, některá nádorová onemocnění, atd.), která v celosvětovém měřítku jsou z hlediska mortality a morbidity dominantní a mají obrovské sociální a ekonomické konsekvence. Optimalizace pohybového režimu je jediným primárním a sekundárním preventivním prostředkem, pomocí kterého lze významně redukovat prevalenci těchto onemocnění. Studenti dostanou základní informace o principech preskripce efektivních intervenčních programů týkajících se zejména pohybové aktivity a výživy. V této souvislosti jsou zmíněny i nejčastější patologické stavy související s pohybovou aktivitou a sportem. Samostatná kapitola je věnována základním principům pohybové aktivity seniorů.
- Osnova
- 1. Mechanismy působení pohybové aktivity na jednotlivé systémy. 2. Důsledky nedostatečné pohybové aktivity, sedavý životní styl. 3. Nedostatek pohybu jako jedna z příčin vzniku většiny hromadných neinfekčních onemocnění. Sociální a ekonomické důsledky dominantního výskytu těchto nemocí. 4. Metabolický syndrom. 5. Základy preskripce efektivního programu pohybové aktivity. 6. Vliv optimální pohybové aktivity na metabolická onemocnění. 7. Vliv optimální pohybové aktivity na kardiovaskulární onemocnění. 8. Vliv optimální pohybové aktivity na chronická plicní onemocnění. 9. Vliv optimální pohybové aktivity na imunitu. 10. Vliv optimální pohybové aktivity na některá nádorová onemocnění. 11. Vliv optimální pohybové aktivity na pohybový systém. 12. Pohybová aktivita ve vyšším věku. 13. Některé patologické stavy vznikající při pohybové aktivitě a sportovní činnosti. 14. Výživa a pohybová aktivita.
- Literatura
- NOVOTNÝ, Jan. Kapitoly sportovní medicíny. Brno: Paido, 2003, 1 CD-ROM. ISBN 8073150646. info
- KUČERA, Miroslav a Ivan DYLEVSKÝ. Sportovní medicína. 1. vyd. Praha: Grada, 1999, 279 s. ISBN 8071697257. info
- PLACHETA, Zdeněk. Funkční diagnostika a léčebná rehabilitace v tělovýchovném lékařství. In Souhrny: Nové trendy ve funkční diagnostice a rehabilitaci. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1998, s. 8. info
- Výukové metody
- teoretická přednáška
- Metody hodnocení
- zkouška
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/patofyziologie-telesne-zateze/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.V čem spočívá inovace: Inovace předmětu spočívá ve vytvoření studijních materiálů v elektronické podobě vhodných pro samostudium. p > Výukový materiál (forma, název, rozsah): Elektronická skripta s fotodokumentací. p > Kategorie e-learningu: 2
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2013/bp1176