FSpS:np2035 Reflection on practice - Course Information
np2035 Reflection on practice
Faculty of Sports StudiesAutumn 2015
- Extent and Intensity
- 0/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (seminar tutor)
Alena Marečková (assistant) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Contact Person: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Supplier department: Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies - Timetable of Seminar Groups
- np2035/01: Wed 23. 9. 8:00–9:30 B11/305, Wed 7. 10. 8:00–9:30 B11/305, Wed 21. 10. 8:00–9:30 B11/305, Wed 4. 11. 8:00–9:30 B11/305, Wed 18. 11. 8:00–9:30 B11/305, Wed 2. 12. 8:00–9:30 B11/305, Wed 16. 12. 8:00–9:30 B11/305, P. Svojanovský
np2035/02: Wed 30. 9. 8:00–9:30 B11/305, Wed 14. 10. 8:00–9:30 B11/305, Wed 28. 10. 8:00–9:30 B11/305, Wed 11. 11. 8:00–9:30 B11/305, Wed 25. 11. 8:00–9:30 B11/305, Wed 9. 12. 8:00–9:30 B11/305, P. Svojanovský
np2035/03: Wed 30. 9. 9:40–11:10 B11/305, Wed 14. 10. 9:40–11:10 B11/305, Wed 28. 10. 9:40–11:10 B11/305, Wed 11. 11. 9:40–11:10 B11/305, Wed 25. 11. 9:40–11:10 B11/305, Wed 9. 12. 9:40–11:10 B11/305, P. Svojanovský - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-FY)
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-MA)
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-TV)
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-TV, specialization Training of condition) (2)
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-TV, specialization Sports Education) (2)
- Course objectives
- Reflection on practice The students are supported in the analysis of their practice; they reflect their experience with teaching in groups.
- Syllabus
- Reflection of the practice, autonomy of the teacher, teachers selfevaluation. The seminar is focused on the training of students how to reflect their practice.
- Literature
- recommended literature
- JANÍK, Tomáš and Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. (Fred A. J. Korthagen - Linking Practice and Theory: The Pedagogy of Realistic Teacher Education.). 1st ed. Brno: Paido, 2011, 294 pp. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- JANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 119 stran. ISBN 9788021048799. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. (Non-traditional role of teachers. The situations of help, crisis and counseling in school practice.). 2nd ed. Brno: Paido, 2008, 69 pp. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-169-0. info
- REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
- Efektivní učení ve škole. Edited by Dominik Dvořák. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 142 s. ISBN 8071785563. info
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- JANÍK, Tomáš and Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů (Teaching practice and students development). 2005. info
- KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
- NAVRÁTIL, Stanislav and Jan MATTIOLI. Školní konflikty : jak jim předcházet? jak je řešit? Brno: Paido, 2005, 72 s. ISBN 8073151065. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. K možnostem reflexivní práce ve vzdělávání učitelů (Towards possibilities of reflectiv work in teacher education). In Vzdělávat učitele. Příspěvky o inovativní praxi. 1st ed. Brno: Paido, 2001, p. 54-70. ISBN 80-7315-013-1. info
- NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. První pomoc při řešení výchovných problémů. Poradenské minimum pro učitele. (The first aid in education problems´solving. Counselling minimum for teachers). 1st ed. Praha: STROM, 1998, 62 pp. Škola 21. ISBN 80-86106-00-4. info
- Teaching methods
- theoretical and practical training seminars,tasks for study at home
- Assessment methods
- -an active group work
-development and the tasks assigned to the investigation
control tasks
The course ends with a colloquium. - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2015/np2035