FSpS:bk4029 Didaktika - Informace o předmětu
bk4029 Didaktika
Fakulta sportovních studiípodzim 2020
- Rozsah
- 7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 23. 10. 14:40–16:15 Virtuální místnost, Pá 6. 11. 9:15–10:50 Virtuální místnost, Pá 4. 12. 13:00–15:25 Virtuální místnost
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Management sportu (program FSpS, B-TVS) (2)
- Osobní a kondiční trenér (program FSpS, B-OKT) (2)
- Regenerace a výživa ve sportu (program FSpS, B-TVS) (2)
- Rozhodčí kolektivních her (program FSpS, B-TVS) (2)
- Speciální edukace bezpečnostních složek (program FSpS, B-TVS) (2)
- Trenérství (program FSpS, B-TVS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní didaktické kategorie a teoretické poznatky z didaktiky s ohledem na věková specifika jedinců a oblasti, v nichž budou studenti pracovat. Dalším cílem je systematicky budovat pedagogické myšlení a rozvíjet pedagogické kompetence studentů.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student dokáže vysvětlit klíčové pojmy z oblasti didaktiky, analyzuje výukovou jednotku s ohledem na potřeby jedinců, volí přiměřené výukové metody, uplatňuje metody pedagogické diagnostiky podle potřeb skupiny či jedinců, přemýšlí a vědomě používá zásady pedagogické komunikace s ohledem na rozvoj skupiny či jedinců.
- Osnova
- Obecná didaktika jako základ činnosti pedagogů. Předmět a cíle obecné didaktiky
- Prvky edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky a prostředky)
- Výukové metody a jejich vhodnost pro různé věkové kategorie. Alternativní a inovativní metody. Výukové metody s ohledem na specifické vzdělávací potřeby jedinců
- Organizační formy a fáze výukové jednotky
- Výukové strategie, strategie učení
- Kurikulum. Didaktická transformace obsahu
- Vedení výuky s ohledem na specifika jedinců podle věku (preprimární, primární pedagogika, pedagogika sekundární školy, andragogika)
- Pedagogická diagnostika
- Pedagogická komunikace
- Literatura
- povinná literatura
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- doporučená literatura
- Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 176 stran. ISBN 978-80-244-5141-1.
- SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 455 s. Syntézy výzkumu 3. ISBN 978-80-210-8568-8. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
- Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- Výukové metody
- přednáška, skupinová diskuze, individuální domácí práce.
- Metody hodnocení
- aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace individuální práce, písemný test, ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2020/bk4029