bk4029 Didaktika

Fakulta sportovních studií
podzim 2020
Rozsah
7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 23. 10. 14:40–16:15 Virtuální místnost, Pá 6. 11. 9:15–10:50 Virtuální místnost, Pá 4. 12. 13:00–15:25 Virtuální místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bk4029/01: Pá 16. 10. 9:40–11:15 Virtuální místnost, Pá 23. 10. 13:00–14:35 Virtuální místnost, Pá 4. 12. 10:30–12:55 Virtuální místnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní didaktické kategorie a teoretické poznatky z didaktiky s ohledem na věková specifika jedinců a oblasti, v nichž budou studenti pracovat. Dalším cílem je systematicky budovat pedagogické myšlení a rozvíjet pedagogické kompetence studentů.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student dokáže vysvětlit klíčové pojmy z oblasti didaktiky, analyzuje výukovou jednotku s ohledem na potřeby jedinců, volí přiměřené výukové metody, uplatňuje metody pedagogické diagnostiky podle potřeb skupiny či jedinců, přemýšlí a vědomě používá zásady pedagogické komunikace s ohledem na rozvoj skupiny či jedinců.
Osnova
  • Obecná didaktika jako základ činnosti pedagogů. Předmět a cíle obecné didaktiky
  • Prvky edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky a prostředky)
  • Výukové metody a jejich vhodnost pro různé věkové kategorie. Alternativní a inovativní metody. Výukové metody s ohledem na specifické vzdělávací potřeby jedinců
  • Organizační formy a fáze výukové jednotky
  • Výukové strategie, strategie učení
  • Kurikulum. Didaktická transformace obsahu
  • Vedení výuky s ohledem na specifika jedinců podle věku (preprimární, primární pedagogika, pedagogika sekundární školy, andragogika)
  • Pedagogická diagnostika
  • Pedagogická komunikace
Literatura
    povinná literatura
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
    doporučená literatura
  • Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 176 stran. ISBN 978-80-244-5141-1.
  • SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 455 s. Syntézy výzkumu 3. ISBN 978-80-210-8568-8. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
Výukové metody
přednáška, skupinová diskuze, individuální domácí práce.
Metody hodnocení
aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace individuální práce, písemný test, ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.