FSpS:bk4005 Pedagogika - Informace o předmětu
bk4005 Pedagogika
Fakulta sportovních studiípodzim 2022
- Rozsah
- 7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
PhDr. Jakub Forýtek (cvičící)
Mgr. Kateřina Jakubcová (cvičící)
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 7. 10. 8:00–9:40 B11/206, Pá 21. 10. 14:15–16:45 B11/335, Pá 2. 12. 17:10–18:50 B11/335
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bk4005/T: Pá 30. 9. 16:45–19:15 B11/235, Pá 14. 10. 15:55–17:35 E34/203 - seminární místnost, Pá 4. 11. 18:00–19:40 E34/203 - seminární místnost, J. Forýtek - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
společenskovědní přehled na úrovni gymnázia. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Management sportu (program FSpS, B-TVS) (2)
- Osobní a kondiční trenér (program FSpS, B-OKT) (2)
- Regenerace a výživa ve sportu (program FSpS, B-TVS) (2)
- Rozhodčí kolektivních her (program FSpS, B-TVS) (2)
- Speciální edukace bezpečnostních složek (program FSpS, B-TVS) (2)
- Trenérství (program FSpS, B-TVS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem bude zvládnutí základních pedagogických kategorií, pojmů a teorií s důrazem na vytváření základů pedagogických kompetencí.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní pedagogické kategorie a pojmy
- popsat základní prvky edukačního procesu
- určit význam pedagogických disciplín pro vybrané profesní oblasti
- analyzovat vybranou oblast vzdělávání
- vysvětlit funkce vzdělávání v konkrétních sociálních oblastech - Osnova
- 1. Pojetí edukace (výchovy). Edukace a socializace; hodnotová orientace edukace (antika – novověk); vztah edukace, dědičnosti a prostředí.
- 2. Vybrané historické edukační modely I – demokratický – J. A. Komenský, utilitaristický – J. Locke.
- 3. Vybrané historické edukační modely II – svobodný – J. J. Rousseau, pedocentrický – J. Dewey.
- 4. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart) a její soudobé koncepce. Vztah pedagogiky k jiným oborům.
- 5. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti.
- 6. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, rysy demokratické edukace. Formální, neformální a informální vzdělávání.
- 7. Prvky edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky a prostředky).
- 8. Metody pedagogiky. Druhy, metody a význam pedagogického výzkumu. Základní charakteristika a design kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
- 9. Výchovné a vzdělávací cíle. Příprava jedince pro sociální role (výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti).
- 10. Edukace jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Výchova a vzdělávání. Obsah edukace – edukace a kultura.
- 11. Pedagog (edukátor, učitel, trenér, pedagog volného času, asistent pedagoga ad.) – jeho vzdělání, kompetence a osobnostní charakteristiky.
- 12. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, klient, sportovec ad.). Vybrané výzkumy současné mládeže.
- 13. Formy edukace (školní, mimoškolní, rodinná). Rysy a funkce volného času. Pedagogické zhodnocení volného času.
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015, 270 stran. ISBN 9788026208723. info
- JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 stran. ISBN 8085931958. info
- doporučená literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
- JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 108 s. ISBN 8085931397. info
- Výukové metody
- přednáška, skupinová diskuze, individuální domácí práce.
- Metody hodnocení
- aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2022/bk4005