FSpS:bp4032 Teorie sportovního tréninku - Informace o předmětu
bp4032 Teorie sportovního tréninku
Fakulta sportovních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PaedDr. Michal Hrubý, PhD. (přednášející)
doc. PaedDr. František Langer, CSc. (přednášející)
PaedDr. Michal Hrubý, PhD. (cvičící)
doc. PaedDr. František Langer, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D.
Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- St 7:00–7:50 B11/206, kromě St 18. 9.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp4032/02: Út 8:00–8:50 E34/207 – seminární místnost, kromě Út 17. 9., M. Hrubý
bp4032/03: St 12:00–12:50 E34/207 – seminární místnost, kromě St 18. 9., M. Hrubý
bp4032/04: Út 9:00–9:50 E34/207 – seminární místnost, kromě Út 17. 9., M. Hrubý
bp4032/05: Út 15:00–15:50 B11/235, kromě Út 17. 9., M. Hrubý
bp4032/06: Út 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, kromě Út 17. 9., M. Hrubý
bp4032/07: St 13:00–13:50 E34/203 - seminární místnost, kromě St 18. 9., M. Hrubý - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzioterapie (program FSpS, B-F) (2)
- Management sportu (program FSpS, B-TVS) (2)
- Osobní a kondiční trenér (program FSpS, B-OKT) (2)
- Regenerace a výživa ve sportu (program FSpS, B-TVS) (2)
- Rozhodčí kolektivních her (program FSpS, B-TVS) (2)
- Speciální edukace bezpečnostních složek (program FSpS, B-TVS) (2)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TVS) (2)
- Trenérství (program FSpS, B-TVS) (2)
- Cíle předmětu
- Ve výuce předmětu se syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů anatomie, fyziologie, antropomotoriky, biomechaniky, předmětů společenskovědních a rozvíjejí v teoretických i praktických tématech aplikovaných v problematice adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů respektive pohybového zatížení.
Cílem výuky je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji výkonnosti a trénovanosti prostřednictvím jednotlivých složek sportovního tréninku, charakteristik stimulace a rozvoje pohybových schopností, pohybově sportovních dovedností, technologie a řízení sportovního procesu, efektů ST a jejich diagnostiky.
Součástí výuky jsou prezentace studentů k zadaným tématům. - Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu bude student schopen:
- charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku
- definovat cíle a úkoly sportovního tréninku
- definovat, vysvětlit a užívat základní pojmy TST: sportovní trénink, sportovní výkon, výkonnost, sportovní forma, klasifikaci sportovního výkonu
- definovat cíle, úkoly a specifikovat výsledky ST
- vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty
- dokázat řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty (specifickými, nespecifickými)
- aplikovat obecné znaky stavby ST na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín
- analyzovat efekty sportovního tréninku
- vysvětlit stavbu tréninkové jednotky
- popsat a použít vhodnou organizační formu tréninkového procesu - Osnova
- 01. CÍL, ÚKOLY, VÝSLEDEK SPORTOVNÍHO TRÉNINKU (SPT)
- 02. POHYBOVÉ SCHOPNOSTI: kondiční-koordinační-hybridní pohybové dovednosti, teorie MU, činitelé MU: vnitřní – vnější – výsledkové náročnost úkolů (složitost, obtížnost), zpětná vazba režim MU, transfer – interference, individuální a věkové zvláštnosti, vysvětlení pojmu vědomost, dovednost (kongitivní, intelektová, asertivní, percepční, sociální, motorická), postoj, motorika (cílená-opěrná, hrubá-jemná, grafomotorika)
- ČLENĚNÍ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ: jednoduchý pohyb, pohybový akt, pohybová operace, pohybová činnost (sportovní, pracovní apod.), dovednosti jemné a komplexní (podle zapojení svalových skupin), otevřené-uzavřené, kontinuitní-diskontinuitní, diskrétní-kontinuální-seriální, pohybový návyk
- 03. TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA: základní a hlavní organizační forma SpT, část TJ: úvodní-hlavní-závěrečná, nácvičná, zdokonalovací, kondiční, smíšená, regenerační
- 04. SLOŽKY SPT: příprava: kondiční, technická, taktická, psychologická, teoretická
- 05. DRUHY SPT: nácvik, herní, kondiční, TeTa, regenerační
- 06. ZATÍŽENÍ: fyzické-psychické ADAPTACE: maladaptace, desadaptace
- 07. EFEKT ST: trénovanost, sportovní forma, přepětí-přetrénování-syndrom vyhoření (příznaky, prevence, léčba)
- 08. SPORTOVNÍ VÝKON – HERNÍ VÝKON IHV, THV (faktory, determinanty)
- 09. PLÁNOVÁNÍ – CYKLY: plán perspektivní-roční-operativní-týdenní-denní, evidence obecných a specifických ukazatelů
- 10. ZÁKLADNÍ SMĚRY SPORTU S PRIORITNÍM CÍLEM: sport pro zdraví (fitness sport), výkonnostní sport, vrcholový sport (elite, top sport), lust sport, rizikový a dobrodružný sport (outdoorové a survivalové aktivity), kosmetický sport
- 11. MOTORICKÉ TESTY a jejich využití (diagnostika, kontrola, plánování, prognostika)
- 12. DIDAKTICKÉ FORMY METODICKO-ORGANIZAČNÍ: drobné pohybové hry (DPH) a průpravné pohybové hry (PPH), průpravná cvičení (PCv), herní cvičení (HCv), průpravné hry (PH)
- 13. ETAPY SpT: sportovní předpříprava, základní – specializovaný – vrcholový ST
- Literatura
- povinná literatura
- KORVAS, Pavel a Ladislav BEDŘICH. Struktura sportovního výkonu. Učební texty pro studenty FSpS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 143 s. ISBN 978-80-210-6695-3. info
- BEDŘICH, Ladislav, Jiří NYKODÝM a Tomáš PĚTIVLAS. Teorie sportovního tréninku I. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 58 s. ISBN 978-80-210-7461-3. URL info
- BEDŘICH, Ladislav a Josef DOVALIL. Sylabus teorie a didaktika sportu I. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
- Výkon a trénink ve sportu. Edited by Josef Dovalil. 2. vyd. Praha: Olympia, 2005, 331 s. ISBN 8070339284. info
- doporučená literatura
- • BOMPA, Tudor O. a Michael C. CARRERA. Periodization training for sports. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2005. ix, 259. ISBN 0736055592.
- LEHNERT, Michal. Trénink kondice ve sportu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 143 s. ISBN 9788024426143. info
- PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2008, 192 s. ISBN 9788024726434. info
- MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
- Výukové metody
- semináře, přednášky, samostudium.
- Metody hodnocení
- -aktivní účast na seminářích
- osobní prezentace na seminářích k danému tématu (ppt), písmenná příprava
- ústní zkouška - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/teorie-sportovniho-treninku-1/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2024/bp4032