bk986 Pedagogika hry

Fakulta sportovních studií
jaro 2010
Rozsah
0/8. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Přikrylová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
bk986/vol_bc_sem1: Pá 14. 5. 14:30–16:30 E34/130 - laboratoř zátěžové fyziologie, Pá 21. 5. 12:00–14:00 E34/130 - laboratoř zátěžové fyziologie, Pá 28. 5. 17:00–19:00 E34/130 - laboratoř zátěžové fyziologie, L. Přikrylová
bk986/vol_bc_sem2: Pá 28. 5. 12:00–14:00 E34/130 - laboratoř zátěžové fyziologie, Pá 4. 6. 12:00–14:00 E34/130 - laboratoř zátěžové fyziologie, Pá 18. 6. 13:30–14:50 E34/130 - laboratoř zátěžové fyziologie, L. Přikrylová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
- interpretovat fenomén hry a jeho souvislosti s vývojem dítěte či dospívajícího;
- dokázat připravit a používat hru jako diagnostický, relaxační a zároveň edukační prostředek;
- navrhnout a připravit vhodné hry pro osobnostní rozvoj dítěte v praxi;
Osnova
  • úvod do pedagogiky hry , vymezení pojmu hra
  • úloha hry ve vývoji jedince
  • hra jako prostředek relaxace a zábavy
  • iniciativní hry- seznamovací, kontaktní, na rozvoj důvěry
  • hra jako diagnostický prostředek (spolupráce, vztahy ve skupině)
  • pedagogické aspekty hry ve skupině, týmové hry
  • hra-přirozená metoda osobnostního rozvoje
  • hra jako didaktický prostředek (aplikace her v praxi)
  • hra jako nápravný prostředek (pozornosti, poruchy chování, aj.)
  • kreativně-kooperační aktivity
  • hračka jako prostředek osobnostního rozvoje
Literatura
  • Zlatý fond her. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • NĚMEC, Jiří. S hrou na cestě za tvořivostí : poznámky k rozvoji tvořivosti žáků. Brno: Paido, 2004, 135 stran. ISBN 807315014X. info
  • NEUMAN, Jan a Miloš ZAPLETAL. Hry do kapsy : sociální a ekologické, motorické a kreativní hry. Illustrated by Jan Smolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, [96] s. ISBN 8073670259. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa a Jan NEUMAN. Hry do kapsy : sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. IV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 1 sv. (nes. ISBN 80-7178-818-X. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. III. svazek, Hry na hřišti a v tělocvičně : Hry na hřišti a v tělocvičně (Variant.). Vyd. 1. Praha: Olympia, 1987, 503 s. : i. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal, 1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal, 1996]. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 2. Praha: Leprez, 1998, 573 s. ISBN 80-86061-13-2. info
  • BARTŮNĚK, Dušan. Kniha her a činností v klubovně i venku. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 80-7178-618-7. info
  • MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 229 s. ISBN 80-7178-569-5. info
Výukové metody
seminář, teoretická příprava, diskuse v hodině, tvorba prezentace
Metody hodnocení
- aktivní účast na seminářích
- prezentace na zadané téma z oblasti pedagogiky hry
- vytvoření zásobníku her
Předmět je ukončen kolokviem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012.