FSpS:bp986 Pedagogy of Games - Course Information
bp986 Pedagogy of Games
Faculty of Sports StudiesSpring 2012
- Extent and Intensity
- 0/1. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Přikrylová (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Lenka Přikrylová
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Supplier department: Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies - Timetable of Seminar Groups
- bp986/s1: Mon 8:10–9:40 E34/225 - seminární místnost, L. Přikrylová
bp986/s2: Tue 14:00–15:30 B11/311, L. Přikrylová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Animator of Sport Activities (programme FSpS, B-FY)
- Animator of Sport Activities (programme FSpS, B-MA)
- Animator of Sport Activities (programme FSpS, B-TV)
- Physiotherapy (programme FSpS, B-SZ)
- Management in Sport (programme FSpS, B-TV)
- Management in Sport (programme FSpS, B-TV, specialization Management of Tourist Trade)
- Management in Sport (programme FSpS, B-TV, specialization Management in Sport)
- Regeneration and Nutrition in Sport (programme FSpS, B-TV)
- Special Education of Security Sections (programme FSpS, B-TV)
- Physical Education and Sport (programme FSpS, B-TV)
- Physical Education and Sport (programme FSpS, B-TV, specialization Management of Tourist Trade)
- Physical Education and Sport (programme FSpS, B-TV, specialization Regeneration and Nutrition in Sport)
- Physical Education and Sport (programme FSpS, B-TV, specialization Referee)
- Physical Education and Sport (programme FSpS, B-TV, specialization Football referee)
- Physical Education and Sport (programme FSpS, B-TV, specialization Ice hockey referee)
- Physical Education and Sport (programme FSpS, B-TV, specialization Coaching)
- Course objectives
- After successful completion of the course the student is able to:
- interpret the phenomenon of play and its relation to the development of the child or adolescent;
- can prepare and use the game as a diagnostic, while relaxing and educational means;
- design and prepare the appropriate game for child's personality development in practice; - Syllabus
- introduction to education games definition of game
- role play in the development of individual
- game as a means of relaxation and fun
- initiative games-familiarization, contact, development of trust
- game as a diagnostic means (cooperation relations in the group)
- pedagogical aspects of the game in the group, team games
- game-natural method of development
- game as a teaching resource (application plays in practice)
- game as a remedy (attention, behavior disorders, etc.)
- creative-cooperative activities
- toy as a means of development
- Literature
- required literature
- VOPEL, Klaus W. Skupinové hry pro život 1 : zařazení do skupiny, kontakt, smyslové vnímání, přátelství, sebevědomí : pro děti od 6 do 12 let. Translated by Dana Lisá - Alena Veselá. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 138 s. ISBN 9788073672867. info
- PORTMANN, Rosemarie. Hry pro posílení psychické odolnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 103 s. ISBN 80-7178-331-5. info
- ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem : základy psychomotoriky. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2000, 68 s. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 175 s. ISBN 80-7178-689-6. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa and Jan NEUMAN. Hry do kapsy : sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. IV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 1 sv. (nes. ISBN 80-7178-818-X. info
- SIGMUND, Erik. Pohybová aktivita dětí a jejich integrace prostřednictvím 60 pohybových her. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2007, 109 s. ISBN 9788085783742. info
- recommended literature
- Zlatý fond her. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
- Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
- NĚMEC, Jiří. S hrou na cestě za tvořivostí : poznámky k rozvoji tvořivosti žáků. Brno: Paido, 2004, 135 stran. ISBN 807315014X. info
- NEUMAN, Jan and Miloš ZAPLETAL. Hry do kapsy : sociální a ekologické, motorické a kreativní hry. Illustrated by Jan Smolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, [96] s. ISBN 8073670259. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. III. svazek, Hry na hřišti a v tělocvičně : Hry na hřišti a v tělocvičně (Variant.). Vyd. 1. Praha: Olympia, 1987, 503 s. : i. info
- ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal, 1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal, 1996]. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 2. Praha: Leprez, 1998, 573 s. ISBN 80-86061-13-2. info
- BARTŮNĚK, Dušan. Kniha her a činností v klubovně i venku. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 80-7178-618-7. info
- MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0. info
- PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 229 s. ISBN 80-7178-569-5. info
- Teaching methods
- seminar, theoretical preparation, discussion in an hour, creating presentations,tasks for study at home
- Assessment methods
- - active participation in seminars
- presentation on a selected topic in the field of education game
- a stack of games
-control tasks
The course ends with a colloquium. - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2012/bp986