bp1123 Vybrané kapitoly ze sportovního tréninku

Fakulta sportovních studií
jaro 2014
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc. (přednášející)
Mgr. Michaela Hírešová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 19. 2. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, St 26. 2. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, St 5. 3. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, St 12. 3. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, St 19. 3. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, St 26. 3. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, St 2. 4. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, St 9. 4. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, St 16. 4. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, St 23. 4. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp1123/01: St 19. 2. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, St 26. 2. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, St 5. 3. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, St 12. 3. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, St 19. 3. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, St 26. 3. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, St 2. 4. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, St 9. 4. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, St 16. 4. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, St 23. 4. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, L. Bedřich
Předpoklady
bp1101 Teorie sportovního tréninku || bp208 Vybrané kapitoly z teorie sportovního tréninku
Základní předpoklady pro absolvování předmětu je úspěšné ukončení předmětu bp1101
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ve výuce Vybrané kapitoly ze sportovního tréninku se rozšiřují poznatky z předmětu bp1101. syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů anatomie, fyziologie, biomechanika, antropomotoriky, biomechaniky, pedagogických věd a rozvíjí v teoretických a praktických tématech adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů. Cílem výuky předmětu je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji trénovanosti, výkonnosti a dosahování maximálních výkonů ve sportu. Mezi úkoly výuky patří charakteristika rozvoje pohybových schopností, obsah jednotlivých složek sportovního tréninku, technologie a řízení sportovního procesu, efekty sportovního tréninku a jejich diagnostika. Důležitou součásti je osvětlení sportovního tréninku jako pedagogického procesu se svou specifickou didaktikou sportu. Součástí výuky jsou seminární výstupy studentů k určené problematice. Po ukončení předmětu by měl být student schopen:
- samostatně plánovat a vést tréninkový proces u sportovců vyšší výkonnosti
- samostatně se rozhodovat o dalším tréninkovém zatížení na základě výsledků biochemického vyšetření
- dokáže koučovat sportovce při sportovním výkonu
- dokáže připravit sportovce po psychické stránce
- charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku;
- definovat cíle a úkoly sportovního tréninku;
- vysvětlit a pojmenovat základné pojmy, sportovní výkon, výkonnost, klasifikaci sportovního výkonu;
- vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty;
- dokáže řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty;
- aplikovat obecné znaky stavby sportovního tréninku na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín;
- analyzovat efekty sportovního tréninku;
- připravit plán tréninkového procesu, řídit tento proces;
- identifikovat talent pro sportovní odvětví;
Osnova
  • 1. Modelování tréninkového zatížení u různých druhů sportů.
  • 2. Trénovanost, výkonnost, zdraví.
  • 3. Zvláštnosti tréninkového procesu.
  • 4. Trénink ve vysokohorském prostředí.
  • 5. Aklimatizace.
  • 6. Sportovní příprava dětí.
  • 7. Řízení sportovního tréninku.
  • 8. Pohybové aktivita a trénink ve vyšším věku.
  • 9. Biorytmy v tréninkovém procesu
  • 10. Analýza biologických proměnných v průběhu RTC
  • 11. Koučování ve sportu
  • 12. Psychická příprava na sportovní výkon
  • 13. Plánování jednotlivých cyklů, samostatná činnost studenta
  • 14. Týmová práce – příprava ročního tréninkového cyklu
  • 15. Složky sportovního tréninku, jejich rozvoj u různých sportů
Literatura
  • MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
  • PERIČ, Tomáš. Výběr sportovních talentů. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 100 s. ISBN 8024718278. info
  • PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 198 s. ISBN 8024706830. info
  • DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. Vyd. 1. Praha: Olympia, 2002, 331 s. ISBN 8070337605. info
Výukové metody
Teoretický seminář
Metody hodnocení
Zkouška - písemný test Účast na seminářích Prezentace seminární práce
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/vybrane-kapitoly-ze-sportovniho-treninku/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.

V čem spočívá inovace: Po ukončení předmětu by měl student být schopen: - samostatně plánovat a vést tréninkový proces u sportovců vyšší výkonnosti - samostatně se rozhodovat o dalším tréninkovém zatížení na základě výsledků biochemického vyšetření - dokáže koučovat sportovce při sportovním výkonu - dokáže připravit sportovce po psychické stránce Osnova: 1. Biorytmy v tréninkovém procesu 2. Analýza biologických proměnných v průběhu RTC 3. Koučování ve sportu 4. Psychická příprava na sportovní výkon 5. Plánování jednotlivých cyklů, samostatná činnost studenta 6. Týmová práce – příprava ročního tréninkového cyklu 7. Složky sportovního tréninku, jejich rozvoj u různých sportů Rozšíření objemu výuky ze stavu: Přenáška 0, seminář 8, zakončení zkouška, kredity 2 na Přednáška 8, seminář 8, zakončení zkouška, kredity 4
Výukový materiál (forma, název, rozsah): E-learningový kurz
Kategorie e-learningu: 2

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2017.