v008 First Aid

Fakulta sportovních studií
jaro 2014
Rozsah
bloková výuka 13 h. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Zdeňka Kubíková, Ph.D., MBA (cvičící)
Mgr. Bc. Milan Mojžíš (cvičící)
Ing. Zuzana Florianová (pomocník)
Garance
Mgr. Zdeňka Kubíková, Ph.D., MBA
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
v008/01: Út 15:10–15:55 E34/203 - seminární místnost, Z. Kubíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty se základy teorie a praxe první pomoci v souladu s moderním vývojem tohoto oboru. Cíle: - pojmenovat rizika spojená s poskytováním první pomoci - vyjmenovat život zachraňující úkony - rozlišit bezvědomí se zachovalými životními funkcemi a stavem, kdy je nezbytné zahájení kardiopulmonální resuscitace - provádět resuscitaci dospělého, dítěte, kojence a stavu po tonutí - změnit scénář resuscitace, je -li na místě automatický externí defibrilátor - provést zástavu život ohrožujícího krvácení - rozpoznat z mechanizmu úrazu závažnost možného poškození organizmu a adekvátně reagovat - ošetřit typická poranění pohybového aparátu - debatovat o možnostech prevence vzniku úrazového či neúrazového stavu ve škole či běžném životě Inovace předmětu bude spočívat ve vytvoření nových powerpointových prezentací v anglickém jazyce a nových krátkých filmových sekvencí k základním typům ošetřením včetně konIverzace v anglickém jazyce s operátorem i mezi zraněným a zachráncem.
Osnova
  • 1. Assessing the Situation.Basic situation.
  • 2. External and Internal bleeding.
  • 3. Uncosciousness.CPR Guidelines 2010. Recovery position.
  • 4. Aspiration of Foreign Object.
  • 5. Cold exposure.
  • 6. Thermal Injuries.
  • 7. Intoxication.
  • 8. Musculoskeletal Injuries. Spinal injuries.
  • 9. Shock
  • 10. NonAccidental Cases.
Literatura
    doporučená literatura
  • KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Barbora ZUCHOVÁ, Martina BERNACIKOVÁ, Barbora CVEJNOVÁ, Jan ŠRŮTEK, Radek TURIN a Petr ZAORAL. Metodický materiál k výuce první pomoci. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. Elportál. ISSN 1802-128X. URL info
  • KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Radek TURIN, Martin SEBERA, Barbora ZUCHOVÁ, Petr ZAORAL a Martin NOVOTNÝ. První pomoc ve školských zařízeních. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISSN 1802-128X. URL info
  • FLEGEL, Melinda J. Sport first aid. 4th ed. Champaign: Human Kinetics, 2008, vii, 317. ISBN 9780736076012. info
Výukové metody
- theoretical and practical exercices - Budou vytvořeny nové videosekvence, které obohatí výuku první pomoci
Metody hodnocení
-practical examination of CPR by Guidelines 2010 -80% attendance at seminars
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/first-aid/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.

V čem spočívá inovace:
* Vytvoření nových interaktivních výukových materiálů
* Zpracování kapitoly 3 dle nových doporučených postupů GL 2010.

Výukový materiál (forma, název, rozsah): Sada 15 nových powerpointových prezentací Nový česko–anglický a anglicko–český slovníček 1 nové e –learningové prostředí 1 nový 30 min. film – rozdělený do 6 pětiminutových sekvencí (témat)

Kategorie e-learningu: 3

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014.