FSpS:np2035 Reflection on practice - Course Information
np2035 Reflection on practice
Faculty of Sports StudiesSpring 2019
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Bc. Lucie Grajciarová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Contact Person: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Supplier department: Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies - Timetable of Seminar Groups
- np2035/01: Wed 11:00–11:50 E34/203 - seminární místnost, L. Grajciarová
np2035/02: Wed 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, M. Janíková - Prerequisites
- np2012 Introduction to Pedagogical Practices
This course is available only for students who parallel study the course School practice. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-FY)
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-MA)
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-TV)
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-TV, specialization Training of condition) (2)
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-TV, specialization Sports Education) (2)
- Course objectives
- The aim of the course is to introduce theoretical background for reflective and self-reflective methods and techniques that can be used for developing students' thinking and skills required for effective reflection on practice.
- Learning outcomes
- After finishing the course, the student is able to define basic reflective and self-reflective methods and techniques, to understand their importance for pedagogical practice, to select appropriate techniques in specific situations, to present arguments for his/her option and to apply these methods in practice.
- Syllabus
- Reflection on practice, feedback. Theory for reflection on practice: J. Dewey, K. Lewin, D. A. Kolb, D. Schön. Reflection on instruction and quality development. Self-reflection - a tool for personal and professional development of teachers. Basic reflective and self-reflective methods and techniques. Case study - student. Case study - teacher. Reflection on selected instructional situation.
- Literature
- recommended literature
- JANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 119 stran. ISBN 9788021048799. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. (Non-traditional role of teachers. The situations of help, crisis and counseling in school practice.). 2nd ed. Brno: Paido, 2008, 69 pp. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-169-0. info
- REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
- Efektivní učení ve škole. Edited by Dominik Dvořák. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 142 s. ISBN 8071785563. info
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- JANÍK, Tomáš and Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů (Teaching practice and students development). 2005. info
- KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
- NAVRÁTIL, Stanislav and Jan MATTIOLI. Školní konflikty : jak jim předcházet? jak je řešit? Brno: Paido, 2005, 72 s. ISBN 8073151065. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. K možnostem reflexivní práce ve vzdělávání učitelů (Towards possibilities of reflectiv work in teacher education). In Vzdělávat učitele. Příspěvky o inovativní praxi. 1st ed. Brno: Paido, 2001, p. 54-70. ISBN 80-7315-013-1. info
- NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. První pomoc při řešení výchovných problémů. Poradenské minimum pro učitele. (The first aid in education problems´solving. Counselling minimum for teachers). 1st ed. Praha: STROM, 1998, 62 pp. Škola 21. ISBN 80-86106-00-4. info
- Teaching methods
- Individual work, group work, discussion, reflection on selected situation
- Assessment methods
- -an active group work
-development and the tasks assigned to the investigation
control tasks - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2019/np2035