FSS:PSY143 Psychology of Adolescence - Course Information
PSY143 Psychology of Adolescence
Faculty of Social StudiesAutumn 2001
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Petr Macek, CSc. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 35 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/35, only registered: 0/35 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FF, M-PS)
- Psychology (programme FSS, B-HS)
- Psychology (programme FSS, B-PS)
- Syllabus (in Czech)
- 1 Co je charakteristické pro adolescenci ( adolescence jako bouře a konflikt, čas pro splnění vývojového úkolu, jako proces ueení se, poznávání a přijímání nových rolí, jako konceptualizace vlastního životního prostoru, jako aktivní utváření vlastního vývoje).
- 2. Procesy a změny v adolescenci (diferenciace období adolescence, proces socializace, adolescence jako vývojový přechod)
- 3 Vývojové změny v adolescenci - novější empirické výzkumy (pubertální změny, kognitivní změny, emocionální charakteristiky, postojové zminy a nové vztahy, sebepojetí a sebehodnocení, vztahy s druhými, problém identity, morální a hodnotový vývoj)
- 4. Co je univerzální a co je typické pro české adolescenty. Kulturně-historický, demografický a sociologický pohled (subkultura mládeže, demografické charakteristiky , historický a kulturně-politický kontext, "Rites de passages" - duležité tranzitní body při přechodu z dětství do dospělosti, trendy ve vzdělávání a výchově, některé charakteristiky rodinných vztahu, sexuální chování, partnerské vztahy, problémové a rizikové chování
- 5. Mezinárodní srovnávací výzkumy životních podmínek a psychosociálních charakteristik adolescentu (denní aktivity, budoucí cíle, denní problémy a starosti, zvládání problémů, identita a sebehodnocení, well-being, percpepce a hodnocení společenských změn)
- Literature
- Vendel, Š. (1995). Problémy adolescentov: Súčasný stav bádania. Československá psychologie, 39, 6, str. 523-533.
- Krch, F. (1994). Aktuální problematika poruch příjmu potravy v České republice. Medicarevue, 4, 1994, str. 33-35.
- Weiss, P., Kučera, Z., Svěráková, M. (1995). Sexuální chování českých adolescentů a jeho rizikovost z hlediska infekce HIV/AIDS: Výsledky národního výzkumu. Československá psychologie, 39, 5, str. 425-432.
- STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
- MACEK, Petr. Adolescence : psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 207 s. ISBN 80-7178-348-X. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-121-5. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Credit evaluation note: 2 původní kredity. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2001/PSY143