HEN560 Výtvarná moderna a příroda

Fakulta sociálních studií
podzim 2004
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jindřich Nusek (přednášející)
Garance
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Dana Pantůčková
Rozvrh
Po 14:00–15:40 J.301
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • VÝTVARNÁ MODERNA A PŘÍRODA - HEN 560 (sylabus kurzu pro podzimní semestr 2002) přednášející: Mgr. Jindřich Nusek (kontakt: nusek@fss.muni.cz, konzultace: út 14:00 - 15:40 v J 309) konání kurzu: úterý 10:00 - 11:40, místnost J 32 ukončení: zkouška (test), 6 kreditů Program kurzu Kurz se svou náplní zaměřuje na otázku vazby a recepce přírody u předních představitelů výtvarné moderny 1. poloviny 20. století. Jako zásadní zdroj v této souvislosti využívá verbálních reflexí vybraných osobností světového i českého umění daného období, jejichž dílo významně formovalo výtvarné dění následujících dekád. V podobě tvůrčího modu pak podstatně determinovalo realizace poválečné scény, kontinuálně dospívající v závěru století k postmoderní fázi. Textový, v českém prostředí dosud environmentálně neinterpretovaný, materiál bude spolu se základními biografickými souvislostmi (dle možností) doplněn projekcí konkrétních výtvarných děl, často výmluvně "vizualizujících" teze citovaných autorů. POŘADÍ PŘEDNÁŠEK: (pozn.: uvedená literatura představuje pouze výběr ze snadněji dostupných titulů jinak značně obsáhlé bibliografie věnované jednotlivým umělcům) 1) 24.9. Paul Cézanne - dobrodružství harmonie -"Příroda je pořád stejná, ale nic, co z ní vnímáme očima, není stálé. Naše umění musí vyjadřovat chvění jejího trvání s prvky a projevy všech jejích proměn. ...zdá se mi, jako bych já byl subjektivním vědomím krajiny a mé plátno vědomím objektivním." (P. Cézanne) Literatura: PERRUCHOT, H.: Cézannův život. Obelisk, Praha 1972. ZEMINA, J.: Cézannův ateliér. Kovala, Praha 1995. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, Praha 1989. 2) 1.10. Tahitský únik Paula Gauguina a symbolistní prolog surrealismu (O. Redon, M. Denis) "Nepracujte tolik podle přírody. Umění je abstrahování. Vezměte si z přírody to, o čem jste před ní snili." (P. Gauguin) "Příroda nám předpisuje, abychom využili darů, které nám propůjčila. Mne přivedla do světa snu..." (O. Redon) Literatura: DANIELSSON, B.: Gauguin na Tahiti a Markézách. Vyšehrad, Praha 1983. SWEETMAN, D.: Paul Gauguin. BBart, Praha 2001. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, Praha 1989. 3) 8.10. Secesní zákony harmonie a barevný útok Henriho Matisse "Viditelná příroda obklopuje nás bohatými a harmonickými formami. Existují určité proporce, podle nichž se zdá být utvářena veškerá organická příroda." (A. Mucha) "Barvy mají vyjádřit "šok", jímž velkolepé divadlo přírody působí na naše smysly." (H. Matisse) Literatura: MUCHA, J.: Afons Mucha. Mladá fronta, Praha 1994. KADLEČÍKOVÁ, M.: Alfons Mucha. BBart, Praha 1996. SPURNÝ, J.: Fauvismus. NČSVU, Praha 1966. FIALA, V. (ed.): Henri Matisse. Odeon, Prha 1967. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, Praha 1989. 4) 15.10. Modernistický dotek přírody (P. Picasso, G. Braque) a futuristický dynamismus "Nepracuji podle přírody, ale před přírodou a s ní." (P. Picasso) "Malířství tónů, hřmotů a vůní chce:- Kontinuitu, simultaneitu výtvarného přepodstatnění říše nerostné, rostlinné, zvířecí a světa strojů" (C. Carra) Literatura: PETROVÁ, E.: Picasso v Československu. Odeon, Praha 1984. HLAVÁČEK, L.: Pablo Picasso. Horizont, Praha 1981. PADRTA, J.: Georges Braque. SNKLU, Praha 1964. KONEČNÝ, D.: Futurismus. Odeon, Praha 1974. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, Praha 1989. 5) 22.10. Opuštění formy - projekt moderní abstrakce (W. Kandinsky, F. Kupka, K. Malevič) "Abstraktní malíř čerpá podněty ne z libovolného výseku přírody, ale z přírody v celku, z jejích nejrozmanitějších projevů, které se v něm soustřeďují a vedou jej k dílu." (W. Kandinsky) "Když jste poznali nemožnost zachytit malířskými prostředky charakter různých projevů přírody, když jste poznali, že stejně mylná je interpretace založená na fantazii, neocitnete se (jak byste se snad domnívali)před zejícím prázdnem." (F. Kupka) Literatura: BERNARD, E.: Moderní umění 1905 - 1945. Paseka, Praha 2000. BOOKMAAKER, H.R.: Moderní umění a smrt kultury. Návrat domů, Praha 1996. PADRTA, J.: Kazimir Malevič a suprematismus. Torst, Praha 1996. LAMAČ, M.: František Kupka. Odeon, Praha 1984. FRANTIŠEK KUPKA (katalog, text: M. Mládková, J. Sekera). Čes. muzeum výtvar. umění, Praha 1996. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, Praha 1989. 6) 29.10. Neoplasticistní mystika Pieta Mondriana "Univerzálnost každého jedinečného výseku přírody spočívá v rovnováze protikladů."(P. Mondrian) Literatura: JAFFÉ, H.L.C.:Piet Mondrian. Thames and Hudson, London 1990. 7) 5.11. Expresionistická vize přírody - E. Munch, Die Brücke, Der blaue Reiter "Dnes hledáme pod závojem zdání skryté formy přírody, které považujeme za důležitější než objevy impresionistů. Rozkládáme dnes neporušenou, stále klamající přírodu a znovu ji scelujeme podle naší vůle." (F. Marc) Literatura: MÍČKO, M.: Expresionismus. Obelisk, Praha 1969. FIALOVÁ-FÜRSTOVÁ, I.: Expresionismus. Votobia, Olomouc 2000. EXPRESIONISMUS A ČESKÉ UMĚNÍ 1905 - 27 (katalog, text: J. Boublíková, M. Bregant, D. Mikulejská, A. Pomajslová). Národní galerie Praha, Praha 1994. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, Praha 1989. 8) 12.11. Poetické metamorfózy Paula Kleea "Umělec překračuje svým zážitkem přetvořeným prací a získaným rozmanitými cestami onen stupeň, jehož dosáhl jeho dialog s přírodním předmětem. Rozvoj jeho nazírání a pozorování přírody mu umožňuje, čím více proniká k světovému názoru, dospívat k svobodnému tvoření abstraktních útvarů, které překonávají schematické a chtěné a dosahují nové přírodnosti díla." (P. Klee) Literatura: LAMAČ, M.: Paul Klee. SNKL, Praha 1965. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, Praha 1989. 9) 19.11. Krajinné souznění Václava Špály "Příroda byla mým živlem, měl jsem rád bouřky, sněhové vánice všechny roční časy a prožíval jsem vše dětskou vnímavou citovostí." (V. Špála) Literatura: KOTALÍK, J.: Václav Špála. Odeon, Praha 1972. MALÍŘ VÁCLAV ŠPÁLA (katalog, text: J. Šetlík). Alšova jihočeská galerie,Hluboká n. Vltavou 1962. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, Praha 1989. 10) 26.11. Moderna v plenéru - Václav Rabas "Ve výtvarné formě, třebaže je skutečností duchovní, trvá vždycky silný a kořenný vztah ke skutečnosti přírodní. Může tedy umělec právem spoléhat, že příroda mu bude bezpečným rádcem ve věci formy? Ano i ne. Nikoliv tehdy, když nebude mít o ní co říci." (V. Rabas) Literatura: RABAS, V.: Lidé a věci domova. SNKLHU, Praha 1954. KOTALÍK, J.: Václav Rabas. SNKLU, Praha 1961. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, Praha 1989. 11) 3.12. Výtvarná moderna a příroda - shrnutí, paběrky "Nemnoho jest těch, jichž uši otevřeny jsou k volání básníků o Velebnosti Přírody, o nezměrné nádheře a věčných tajemstvích této naší země. Člověk zná přírodu jako předmět svého užitku, jako mrtvý a nehybný zjev vůči svému inteligentnímu, nad výsost povýšenému, jak on myslí, duchu. Necítí soucit s květinou utrženou, neslyší nářky z jatek, nemyslí nad hmyzem a nekleká víc před sluncem, neuctívá hvězd, ohně, stromů; tisícovky let již tomu odvykl, vždyť Bůh mu dal vládu nad celou zemí, dovolil mu zabíjet, ničit. A když to všechno pomlátíš, řekl Hospodin, nic nevadí, na onom světě dám ti příbytek lepší." (J. Váchal) Literatura: FIALA, V.: André Derain. SNKLU, Praha 1962. JOSEF VÁCHAL: VÝBOR Z CELOŽIVOTNÍHO DÍLA 1906 - 1954 (katalog, text: M. Mrázová - Schusterová). Galerie hl. města Prahy, Praha 1966. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, Praha 1989.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2004/HEN560