PSY406 Psychoterapie

Fakulta sociálních studií
podzim 2005
Rozsah
1/1. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Rozvrh
každé sudé úterý 8:00–11:40 exP24
Předpoklady
( psy450 Psychopatologie || psy175 Psychopatologie || psy712 Základy psychopatologie ) && ( psy451 Fyziologie člověka || psy113 Fyziologie člověka || psy713 Fyziologie člověka )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Blok A
  • 1. Empatická psychoterapie
  • Rogers a vývoj nedirektivního, na klienta orientovaného přístupu. Psychoterapie rozhovorem. Tendence k sebeuskutečňování, optimistická koncepce podstaty člověka. Empatie, vřelost a opravdovost terapeuta. Sebeexplorace klienta. Výzkumy sebeakceptace, Q-třídění.
  • 2. Dynamická psychoterapie
  • Pojetí Horneyové, Sullivana, Alexandera, Mjasiščeva, Klermana a Weissmanové. Interpersonální konflikty a jejich kořeny v minulých vztazích. Pacientův podíl na retraumatizaci, sebepodrývající prožívání a chování. Interpersonální a patogenetický náhled, abreakce, emoční korektivní zkušenost a zkoušení nového chování.
  • 3. Hlubinná psychoterapie (k zopakování z literatury)
  • Freudova psychoanalýza. Pudové síly a vývoj libida. Koncepce nevědomí. Intrapsychický konflikt a jeho vytěsnění. Psychoanalytická technika, volné asociace, přenos, přenosová neuróza, analýza přenosu. Současné proudy v psychoanalytickém hnutí (Blanckovi, Kernberg, Kohut aj.). Krátká psychoterapie s psychoanalytickou orientací. Adlerova individuální psychologie, pocit méněcennosti, rodinná konstelace, životní plán, dodávání odvahy. Jungova psychoterapie, archetypy, individuace.
  • 4. Antropologická psychoterapie
  • Daseinsanalýza v pojetí Binswangera a Bosse. Potřeba životního smyslu, existenciální frustrace a Franklova logoterapie. Hodnoty a cílová orientace. Humanistická psychoterapie (Maslow, Bugental, Jourard). Gestalt terapie, nedokončené záležitosti, důraz na prožitky "zde a nyní", odpovědnost.
  • Blok B
  • 5. Racionální psychoterapie
  • Explikace, klarifikace, persuaze, reorientace a psychagogika. Výklad podstaty a příčin onemocnění, otázky životního zaměření, životosprávy a jednání s lidmi. Výklad postupu vůči symptomům (dereflexe, paradoxní intence). Racionálně-emoční terapie A.Ellise, kognitivní terapie A. Becka. Automatické myšlenky a jejich zvládání.
  • 7. Terapie učením
  • Teorie učení, klasické a instrumentální podmiňování, formy zpevňování. Vývoj behaviorální terapie, Wolpe a Eysenck. Sociální učení, nápodoba (Bandura). Kondášova discentní psychoterapie a kognitivně-behaviorální psychoterapie. Naučená bezmocnost, sebeinstrukční trénink.
  • 7. Tréninkové techniky
  • Pozitivní nácvik, averzivní terapie. Nácvik sebeprosazení. Systematická desenzibilizace a expozice, imploze, sociální učení, řešení problémů, sebeovládání. Negativní trénink, stínění, stop-technika, vnitřní posilování.
  • 8. Hypnóza a autogenní trénink
  • Podstata hypnózy. Techniky hypnotizace. Hypnabilita a její vztah k osobnostním rysům. Situační proměnné při hypnotizaci. Hypnotické jevy. Typy hypnózy. Hloubka hypnózy. Způsob formulování sugescí pro různé poruchy. Ericksonovský přístup, podvědomí. Autogenní trénink, nižší a vyší stupeň, individuální formulky. Techniky využívající imaginace (KIT).
  • Blok C
  • 9. Další směry a přístupy
  • Transakční analýza: stavy ega, transakce, scénáře a hry. Komunikační přístup, škola z Palo Alto: metakomunikace, dvojná vazba, přeznačkování, paradoxy. Transpersonální psychoterapie, holotropní dýchání. Procesorientovaná terapie, satiterapie, bioenergetika, pozitivní psychoterapie.
  • 10. Skupinová psychoterapie
  • Analytický směr a škola Morenova. Využití skupinové dynamiky. Skupiny setkání. Způsob vedení terapeutické skupiny, role terapeuta. Techniky psychodramatu, pantomimy, muziko a arteterapie. Knoblochovi, Junová, Bach, Yalom. Aplikace u psychóz. Terapeutická komunita.
  • 11. Rodinná terapie, systémové a systemické pojetí
  • Rodinná homeostáza, rodinné subsystémy. Minuchin, Bowen, Haley, Satirová. Rodinné sousoší. Od systémového přístupu k systemickému. Radikální konstruktivismus a sociální konstrukcionismus, narativní terapie. Milánská škola. Externalizace, cirkulární dotazování, zhodnocení pozitiv, reflektující tým.
  • 12. Komplexní přístup v psychoterapii
  • Eklekticismus, syntéza a integrace. Společné faktory v různých směrech, alternativní účinné faktory, diferencovaná účinnost. Komplexní užití metod. Příklady eklektických a integrativních pojetí (Lazarus, Knobloch, Frank, Garfield, Beutler, Prochaska, Norcross, Grawe).
  • Blok D
  • 13. Metodologie výzkumu v psychoterapii
  • Proměnné v psychoterapii: terapeut a terapeutická metoda, osobnost a onemocnění pacienta, reakce na terapii a její posouzení, subjektivní i objektivní. Klasické a faktoriální projekty. Metody měření dat.
  • 14. Výzkum výsledků psychoterapie
  • Procenta úspěšnosti. Spor o účinnost terapie (Eysenck, Bergin). Spontánní remise a vliv faktorů mimo terapii. Výzkumné projekty s kontrolními skupinami. Metaanalýza. Příklady srovnávacích výzkumů (Lang, Sloane aj., Elkinová). Negativní účinky psychoterapie.
  • 15. Výzkum procesu psychoterapie
  • Systémy obsahové analýzty. Výzkum procesu ve skupinové psychoterapii, příklady (např. vliv vlastností terapeuta na kohezi a tenzi ve skupinovém sezení, vliv úvodních technik na aktivitu aj.) Modelový výzkum, příklad (Quay).
  • 16. Vývoj a současný stav psychoterapie v ČR, výcvik psychoterapeutů
  • Srovnání hlavních trendů. Zahraniční vlivy. Přehled pracovišť, významných osobností a důležitých publikací u nás. Výcvik ve skupinách a komunitách, bálintovské skupiny. Sebepoznání psychoterapeuta jako důležitá podmínka v náhledové terapii. Získání technických dovedností, supervize.
Literatura
  • Teorie a praxe skupinové psychoterapie (Variant.) : Teorie & praxe skupinové psychoterapie. info
  • MOŽNÝ, Petr a Ján PRAŠKO. Kognitivně-behaviorální terapie : úvod do teorie a praxe. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1999, 304 s. ISBN 8072540386. info
  • PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
  • VYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1997, 295 s. ISBN 80-86123-02-2. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 1995, 329 s. ISBN 8085824205. info
  • KNOBLOCH, Ferdinand a Jiřina KNOBLOCHOVÁ. Integrovaná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Grada, Avicenum, 1993, 376 s. ISBN 8071690279. info
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1989, 293 s. info
  • KONDÁŠ, Ondrej. Psychoterapia a reedukácia : učebnica pre filozofické fakulty. Vyd. 1. Martin: Osveta, 1985, 291 s. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Psychoterapie. Vydání druhé. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967, 137 stran. info
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.