PSY759 Učící se organizace

Fakulta sociálních studií
podzim 2005
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (přednášející)
Mgr. Ondřej Čapka (pomocník)
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.
Rozvrh
Pá 30. 9. 14:00–15:15 P21, Pá 4. 11. 14:00–15:15 P21, Pá 2. 12. 14:00–15:15 P21
Předpoklady
absolvování předmětu PSY 711 metody personální práce
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kultura učících se organizací představuje významnou a snad jedině trvale udržitelnou konkureční výhodu. Absolventi humanitních oborů mohou rozvoji této kultury díky svým znalostem a osobním postojům významně napomáhat ať již jako poradenští profesinálové, či jako pracovníci na různých pozicích.
Osnova
  • 1. Úvod - O čem organizace je a kam směřuje? (3 strany) Existuje formulace vize, misi, strategie organizace? (uvést i když nejsou; v případě absence je možno uvést odhad/odpozorování). Uvážit i jiný, než žádoucí vývoj vnější situace (nevyjasněné názory vlastníků organizace, změny vlastníků, odhad ekonomické neudržitelnosti oboru ve zdejších podmínkách, či úpadek oboru). Jaké je umístění organizace v typologii organizací (současné i další vývoj)?. - Odborně pojmenujte existující kulturu organizace. Převažuje kultura řízení lidí nebo otevírání lidí jako zdrojů? (viz srovnávací tabulky v materiálech do personální řízení). 2. Popisná a rozborová část (5 stran) - Co pro personální situaci vyplývá z rozboru okolí (SLEPT)? - Jaké pracovníky a kulturu organizace je třeba mít pro naplnění nadřazené strategie? Identifikujte rozdíl mezi současným stavem a požadavky strategie. Bude zachována kultura řízení lidí nebo je třeba dosáhnout kultury rozvoje lidských zdrojů a znalostí? Co organizaci čeká podle vývojových křivek kultur organizací? - Je předmět činnosti organizace náročný na znalosti? Potřebuje organizace kulturu, která je rozvíjí? Stačí současná? O jaké informace a znalosti jde? Kdo je jejich nositelem, co se s nimi děje a jak je kdo využívá? - Odpovězte na otázku: Nakolik je pro naplňování definované strategie přínosné přijetí modelu učící se organizace případně ve kterých jejích prvcích? Pokud má posun směrem ke kultuře učící se organizace smysl, určite předpoklady organizace proměnit se na učící se organizaci: (jak je na tom podle pěti Sengeho charakteristik, co naučené neschopnosti učit se). Není-li účelné o tento typ kultury organizace usilovat, soustřeďte se na jednotlivé běžné metody personální práce a určete kde jsou největší současné a potenciální slabiny. - Shrňte popis a rozbor do tabulky SWOT (vnitřní silné a slabé stránky organizace které jste zjistili, příležitosti a hrozby, které organizaci přinesou vámi odhadované změny jejího vnějšího prostředí). 3. Návrhová část návrh personální strategie (5 stran) Navažte na tabulku SWOT a zkuste odstranit slabiny - Definujte cíle personální strategie, jasně podporující nadřazenou strategii (smysl, cíl organizace). Identifikujte hlavní kroky, kterými se cíle personální strategie budou realizovat (změní se tím co a jak se dělá s pracovníky organizace = personálními činnostmi, kultura organizace potřebným směrem?). Pokud je to pro dosažení strategických cílů třeba, co udělat pro rozvoje lidí jako zdrojů, pro posilování a využívání znalostního potenciálu firmy, aby byla zajištěna další úspěšná existence firmy? (Využijte průsvitek dr.Hroníka) - Určete souslednost jednotlivých kroků a jejich očekávané důsledky pro změnu organizační kultury. Doložit návaznost na analytickou část práce. - Posuďte reálnost koncepčního návrhu (za jakých okolností by byla změna možná?).
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni za písemnou práci, ve které se pokusí zhodnotit účelnost posunu směrem k této organizační kultuře a rozpoznat předpoklady pro její rozvíjení na příkladu konkrétní organizace. Studenti budou hodnoceni za písemnou práci, ve které se pokusí zhodnotit účelnost posunu směrem k této organizační kultuře a rozpoznat předpoklady pro její rozvíjení na příkladu konkrétní organizace. Pro dobré hodnocení je dána doporučená struktura.Předpokládá se, že autor(ka) aktivně pracuje minimálně s 5 prameny odborné literatury (tj v textu odkazy na své jiné práce, průsvitky z přednášek a literaturu). Poznámka: pro hodnocení A musí práce navíc obsahovat i pokus o schematické vyjádření nějakého problému ze souhrnné tabulce SWOT) v podobě zpětnovazebných dynamických smyček. Využít Sengeho archetypy systémové dynamiky
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Literatura Pomocné materiály na www.fss.muni.cz/~kost, učební texty, soubor textů č. 118 řízení lidských zdrojů: 1. Soubor srovnávacích tabulek týkajících se řízení lidí x řízení lidských zdrojů 2. Peter M.Senge, Pátá disciplína - umění učících se organizace 3. Gareth Morgan - Podoby organizace (překlad vybraných kapitol z knihy). 5 Steven E.Prokesch, Zvládání chaosu na hranicích vědecko-technického pokroku 6 Michael Wolff , The Empowered Individual, 7 Georg von Krogh, Kazuo Ichijo, Ijikuro Nonaka, Jak podporovat vznik nových poznatků, 8 Lester C.Thurrow, Tvorba bohatství 9 133-Systémové archetypy [Peter Senge, Ch.Robert, R.B.Ross, B.J.Smith, A.Kleiner (1994) "The Fifth Discipline Fieldbook - Strategies and Tools for Building a Learning Organization"] 10 Lubomír Kostroň, Budoucnost Masarykovy university Rozvíjející užitečná literatura: - Rowan Gibson, Nový obraz budoucnosti, Management Press, 1998 - František Hroník, Jak se nespálit při výběru zaměstnanců, Computer press, 1999 - Whiteley, R.C., Podnik řízený zákazníkem, Victoria publishing, 1991 - W.E.Stead,J.G.Stead, Management pro malou planetu, GplusG, Praha,1998 - M.Drdla, K.Rais, Řízení změn ve firmě, Computer Press, Brno, 2001 - Charles Handy, Hlad ducha postkapitalistická alternativa: hledání smyslu v současném světě, Management Press, Praha, 1999 - Robert Slater, 31 tajemství úspěchu Jacka Welche, muže, který změnil General Electric, Management Press, Praha1999 - Don Tapscott, Digitální ekonomika naděje a hrozby věku informační společnosti, Mnagement Press, Brno, 1999 - Stuart Crainer, Moderní management základní myšlenkové směry, management Press, Praha, 2000 - Andrej Kopčaj, Řízení proudu změn, Grada, 1999 - Ivo Rolný, Etika v podnikové strategii, Albert, Boskovice, 1988 - všechny přeložené knihy Petera Druckera - Ivana Tichá, Učící se organizace, PEF ČZU Praha, 2000
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, podzim 2006.