FSS:PSY759 Learning Organisations - Course Information
PSY759 Learning Organisations
Faculty of Social StudiesAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (lecturer)
Mgr. Ondřej Čapka (assistant)
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. - Timetable
- Fri 30. 9. 14:00–15:15 exP21, Fri 4. 11. 14:00–15:15 exP21, Fri 2. 12. 14:00–15:15 exP21
- Prerequisites
- absolvování předmětu PSY 711 metody personální práce
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, B-HS)
- Psychology (programme FSS, B-KSK)
- Psychology (programme FSS, B-MSK)
- Psychology (programme FSS, B-PLK)
- Psychology (programme FSS, B-PSK)
- Psychology (programme FSS, B-SOK)
- Psychology (programme FSS, B-SPK)
- Social Policy and Social Work (programme FSS, N-SPK)
- Course objectives
- The organizational culture of a learning organizations may well be the only sustainable competitive advantage, which may keep our organizations alive. Students of humanities may help to develop and spread this organizational culture well as professional counsellors or as employees at any positions.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod - O čem organizace je a kam směřuje? (3 strany) Existuje formulace vize, misi, strategie organizace? (uvést i když nejsou; v případě absence je možno uvést odhad/odpozorování). Uvážit i jiný, než žádoucí vývoj vnější situace (nevyjasněné názory vlastníků organizace, změny vlastníků, odhad ekonomické neudržitelnosti oboru ve zdejších podmínkách, či úpadek oboru). Jaké je umístění organizace v typologii organizací (současné i další vývoj)?. - Odborně pojmenujte existující kulturu organizace. Převažuje kultura řízení lidí nebo otevírání lidí jako zdrojů? (viz srovnávací tabulky v materiálech do personální řízení). 2. Popisná a rozborová část (5 stran) - Co pro personální situaci vyplývá z rozboru okolí (SLEPT)? - Jaké pracovníky a kulturu organizace je třeba mít pro naplnění nadřazené strategie? Identifikujte rozdíl mezi současným stavem a požadavky strategie. Bude zachována kultura řízení lidí nebo je třeba dosáhnout kultury rozvoje lidských zdrojů a znalostí? Co organizaci čeká podle vývojových křivek kultur organizací? - Je předmět činnosti organizace náročný na znalosti? Potřebuje organizace kulturu, která je rozvíjí? Stačí současná? O jaké informace a znalosti jde? Kdo je jejich nositelem, co se s nimi děje a jak je kdo využívá? - Odpovězte na otázku: Nakolik je pro naplňování definované strategie přínosné přijetí modelu učící se organizace případně ve kterých jejích prvcích? Pokud má posun směrem ke kultuře učící se organizace smysl, určite předpoklady organizace proměnit se na učící se organizaci: (jak je na tom podle pěti Sengeho charakteristik, co naučené neschopnosti učit se). Není-li účelné o tento typ kultury organizace usilovat, soustřeďte se na jednotlivé běžné metody personální práce a určete kde jsou největší současné a potenciální slabiny. - Shrňte popis a rozbor do tabulky SWOT (vnitřní silné a slabé stránky organizace které jste zjistili, příležitosti a hrozby, které organizaci přinesou vámi odhadované změny jejího vnějšího prostředí). 3. Návrhová část návrh personální strategie (5 stran) Navažte na tabulku SWOT a zkuste odstranit slabiny - Definujte cíle personální strategie, jasně podporující nadřazenou strategii (smysl, cíl organizace). Identifikujte hlavní kroky, kterými se cíle personální strategie budou realizovat (změní se tím co a jak se dělá s pracovníky organizace = personálními činnostmi, kultura organizace potřebným směrem?). Pokud je to pro dosažení strategických cílů třeba, co udělat pro rozvoje lidí jako zdrojů, pro posilování a využívání znalostního potenciálu firmy, aby byla zajištěna další úspěšná existence firmy? (Využijte průsvitek dr.Hroníka) - Určete souslednost jednotlivých kroků a jejich očekávané důsledky pro změnu organizační kultury. Doložit návaznost na analytickou část práce. - Posuďte reálnost koncepčního návrhu (za jakých okolností by byla změna možná?).
- Assessment methods (in Czech)
- Studenti budou hodnoceni za písemnou práci, ve které se pokusí zhodnotit účelnost posunu směrem k této organizační kultuře a rozpoznat předpoklady pro její rozvíjení na příkladu konkrétní organizace. Studenti budou hodnoceni za písemnou práci, ve které se pokusí zhodnotit účelnost posunu směrem k této organizační kultuře a rozpoznat předpoklady pro její rozvíjení na příkladu konkrétní organizace. Pro dobré hodnocení je dána doporučená struktura.Předpokládá se, že autor(ka) aktivně pracuje minimálně s 5 prameny odborné literatury (tj v textu odkazy na své jiné práce, průsvitky z přednášek a literaturu). Poznámka: pro hodnocení A musí práce navíc obsahovat i pokus o schematické vyjádření nějakého problému ze souhrnné tabulce SWOT) v podobě zpětnovazebných dynamických smyček. Využít Sengeho archetypy systémové dynamiky
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2005/PSY759