FSS:PSY143 Psychology of Adolescence - Course Information
PSY143 Psychology of Adolescence
Faculty of Social StudiesAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (lecturer)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Martina Hanžlová (assistant) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Petr Macek, CSc. - Timetable
- each even Thursday 14:00–15:40 U23, each even Thursday 16:00–17:40 U34
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 35 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/35, only registered: 0/35 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
- Syllabus (in Czech)
- 1 Co je charakteristické pro adolescenci ( adolescence jako bouře a konflikt, čas pro splnění vývojového úkolu, jako proces ueení se, poznávání a přijímání nových rolí, jako konceptualizace vlastního životního prostoru, jako aktivní utváření vlastního vývoje).
- 2. Procesy a změny v adolescenci (diferenciace období adolescence, proces socializace, adolescence jako vývojový přechod)
- 3 Vývojové změny v adolescenci - novější empirické výzkumy (pubertální změny, kognitivní změny, emocionální charakteristiky, postojové zminy a nové vztahy, sebepojetí a sebehodnocení, vztahy s druhými, problém identity, morální a hodnotový vývoj)
- 4. Co je univerzální a co je typické pro české adolescenty. Kulturně-historický, demografický a sociologický pohled (subkultura mládeže, demografické charakteristiky , historický a kulturně-politický kontext, "Rites de passages" - duležité tranzitní body při přechodu z dětství do dospělosti, trendy ve vzdělávání a výchově, některé charakteristiky rodinných vztahu, sexuální chování, partnerské vztahy, problémové a rizikové chování
- 5. Mezinárodní srovnávací výzkumy životních podmínek a psychosociálních charakteristik adolescentu (denní aktivity, budoucí cíle, denní problémy a starosti, zvládání problémů, identita a sebehodnocení, well-being, percpepce a hodnocení společenských změn)
- Literature
- MACEK, Petr. Adolescence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 143 pp. ISBN 80-7178-747-7. info
- Vendel, Š. (1995). Problémy adolescentov: Súčasný stav bádania. Československá psychologie, 39, 6, str. 523-533.
- Krch, F. (1994). Aktuální problematika poruch příjmu potravy v České republice. Medicarevue, 4, 1994, str. 33-35.
- Weiss, P., Kučera, Z., Svěráková, M. (1995). Sexuální chování českých adolescentů a jeho rizikovost z hlediska infekce HIV/AIDS: Výsledky národního výzkumu. Československá psychologie, 39, 5, str. 425-432.
- STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
- MACEK, Petr. Adolescence : psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 207 s. ISBN 80-7178-348-X. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-121-5. info
- Assessment methods (in Czech)
- Kurs je založen na znalosti četby a na přímém kontaktním vyučování. Proto je povinná účast na 10 z 12 setkání. Teoretická výuka (přednáška, diskuse) bude kombinovaná se zážitkovými metodami, ve kterých se budou studenti vžívat do životních situací a pocitů dnešních adolescentů. Požadavky na ukončení: zpracování seminární práce (eseje) podle pokynů (základem je vlastní názor opřený o znalost relevantní literatury). Tématicky se bude týkat psychologie současných adolescentů (jejich osobbosti, vztahů, chování, představ a perspektiv, problémů, patologie). 80% účast.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2006/PSY143