FSS:PSY701 Uvedení do psychologie - Informace o předmětu
PSY701 Uvedení do psychologie
Fakulta sociálních studiípodzim 2007
- Rozsah
- 0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ivo Plaňava (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Václav Linkov, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lenka Škarková Stojanová (pomocník)
Mgr. Michal Tesař (pomocník) - Garance
- prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 21. 9. 10:00–11:15 Aula, Pá 26. 10. 10:00–11:15 Aula, Pá 30. 11. 10:00–11:15 Aula
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-KS)
- Psychologie (program FSS, B-KSK)
- Psychologie (program FSS, B-MS)
- Psychologie (program FSS, B-MSK)
- Psychologie (program FSS, B-PL)
- Psychologie (program FSS, B-PLK)
- Psychologie (program FSS, B-PS) (2)
- Psychologie (program FSS, B-PSK)
- Psychologie (program FSS, B-SO)
- Psychologie (program FSS, B-SOK)
- Psychologie (program FSS, B-SP)
- Psychologie (program FSS, B-SPK)
- Osnova
- 1. studium ps. : podoby, stupné, návaznosti. Odborná literatura a periodika. Práce se zadanou literaturou; styl a obsah písemných prací. Co nabízí studium, vyučující a co se očekává od studenta. Odlišeni ps.jako profese od aplikace ps. v jiných profesích. Zneužívání ps. a profesní /de/formace.
- 2. Pojetí předmětu psychologie (Nakonečný, 1995, s.223-226). Základní, aplikované, pomocné a hraniční discipliny.
- 3. Uvedeni do metodologie a metod : - Kerlinqer (str. 18-60) - heslo v knize M. Nakonečného (s. 65-74); - laická a odborná diagnostika, "haló efekt"; - šarlatánství a "zkraty" v posuzování druhých lidí
- 4. Zdroje, podoby, osobnosti ps. XX. století: - fyziologická ps., elementová ps. , akademická ps. druhé poloviny 19. stol.; - celostní psychologie; - psychoanalýza, neopsychoanalýza, dynamická psychologie, - "object relations" (S. Freud, C.G.Jung, A.Adler...); - behaviorismus a neobehaviorismus; - kognitivní přistup; - humanistické přístupy (C. Rogers, A.Maslow, V.E.Frankl aj.); - integrativní a eklektický přistup. Pasáže z : Atkinsonová (a kol.) - s.15-23 Pro zvlášť zainteresované studenty: Kratochvil - s. 19 - 99; Freud.
- 5. Co si přinášíme a co a jak získáváme: dědičnosti a prostředí. Lze člověka /z/měnit? K pojmu ontogenese, kvantitativní x kvalitativni přistupy; periodizace životní dráhy, vývoj. etapy, úkolový přístup. Pasáže z : Plaňava (s.19 - 26), Říčan (s.49-77)
- 6. Co člověk potřebuje, oč usiluje; co chce, může a co snese: (k problematice motivace, potřeb, cílů a hodnotových orientací) . (Pozn. : bude probráno na přednášce; pro zvlášť zainteresované viz V.E.Frankl.)
- 7. Kdy, kdo a co je "normální" aneb "Pohledy do psychopatologie". "0btížní lidé" (viz stud. text).
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2007/PSY701