PSY749 Personality (self)assessment

Faculty of Social Studies
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (lecturer)
Mgr. Petr Cagaš (assistant)
Bc. Marie Traxlerová (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.
Timetable
Fri 21. 9. 15:00–16:15 exP24, Fri 26. 10. 15:00–16:15 exP24, Fri 30. 11. 15:00–16:15 exP24
Prerequisites (in Czech)
PSY702 Základy psychologie osobnosti & PSY706 Obecná psychologie - Prožívání, jednání
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Na základě teoretických poznatků získaných v předmětech, které uvádějí do studia psychologie, se pokusíme vymezit, poznat a zamyslet se nad některými klíčovými pojmy, konstrukty, dimenzemi a metodami, které nabízí psychologie osobnosti. Seznámení se s nimi přitom nebude (primárně) teoretické, nebudeme pátrat po jejich genezi a vymezení k sousedním pojmům či typologiím, ani provádět hlubší analýzu jejich významu, což bez důkladné znalostí psychologie osobnosti, tedy kurzů, z nichž některé na naše posluchače teprve čekají, není možné. To, o co se budeme snažit, bude pohled na uvedené dimenze, metody a způsoby popisu k osobnosti člověka na základě konkrétní zkušenosti s osobností, která je nám nejblíže - vlastní osobou. Tuto podrobíme experimentům, tuto budeme zkoumat. Na základě metod, se kterými kurz bude seznamovat a z nichž některé si studenti vyzkouší, se bude moci každý sám zamyslet nad tím, jakou funkci ve vlastní osobnosti hraje poznaný konkrétní rys, dimenze, charakteristika, vlastnost. Jaké jsou způsoby poznání a jaké meze poznání a postulování těchto pojmů? Jaký konkrétní přínos mohou mít prezentované metody v praktickém životě, nebo profesním životě psychologa nejrůznějších oblastí? To budou další témata, v rámci nichž budou účastníci kurzu klást otázky a hledat odpovědi. Didakticky lze cíle kurzu charakterizovat takto: (a) Osvojit si vědomosti o poznání a sebepoznání osobnosti a z toho plynoucího umění jednat s lidmi. V této souvislosti bude často odkazováno na významnější psychoterapeutické školy. (b) Vytvořit dovednosti rozumět sobě a rozumět lidem, umět s nimi kooperativně jednat a být s to podpořit jejich potřebu změny a cesty změny. (c) Poskytnout prožitek a přímou zkušenost vzniku, rozvoje a působnosti osobnostních charakteristik, a to pomocí sympatie, empatie, recipatie, reflexe a sebereflexe.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Struktura a dynamika osobnosti 2. Vnitřní obraz osobnosti 3. Vnější obraz osobnosti 4. Tělesná konstituce a temperament 5. Životní zaměřenost 6. Adaptace a zvládání situací a úkolů 7. Schopnosti, nadání, tvořivost 8. Jáství a charakter 9. Typy lidí 10.Utváření, vývoj a změna osobnosti. Metody: Studenti podle možností v rámci praxí získají osobní zkušenost se sebepoznáním pomocí některé z následujících metod: MBTI, Dotazník stavů Já, REP-test G. Kellyho, TEZADO, příp. IHAVEZ, Klinický test (MMPI/100 apod.), Sacksův projektivní test, Lüscherův barvový test, Kresebný test, Armstrongův dotazník Multiple Intelligence, Holland: Osobnostní zájmové charakteristiky, Dotazník sebehodnocení (Q-sort), Procesy na hranici kontaktu, Dotazník pocitů prožívaných v kontaktu s lidmi, Trénink vědomí - identifikace já, emoce, myšlenky, těla, přítomnosti... a další
Literature
  • ADLER, Alfred. Porozumění životu :úvod do individuální psychologie. Vyd. 1. Praha: Aurora, 1999, 158 s. ISBN 80-85974-76-2. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-51-1. info
  • BERNE, Eric. Co řeknete až pozdravíte :transakční analýza životních scénářů. Praha: Lidové noviny, 1997, 450 s. ISBN 80-7106-231-6. info
  • CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. O štěstí a smyslu života :můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu? Praha: Lidové noviny, 1996, 399 s. ISBN 80-7106-139-5. info
  • ELLIS, Albert. Člověče, neboj se :jak ovládnout úzkost dřív, než ovládne nás. Praha: Lidové noviny, 2001, 182 s. ISBN 80-7106-438-6. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Lékařská péče o duši : základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta, 1996, 237 s. ISBN 8085319500. info
  • HARRIS, Thomas A. Já jsem OK, ty jsi OK : [transakční analýza, která mění vědomí a chování lidí, kteří nikdy nepoznali pocit, že jsou OK]. Translated by Dana Burianová. V Praze: Pragma, 1997, 311 s. ISBN 8072055089. info
  • Blízké a vzdálené :etické teorie a principy práce s lidmi. Edited by Jan-Olav Henriksen - Arne Johan Vetlesen - Miluše Juříčková. 1. vyd. Boskovice: ALBERT, 2000, 210 s. ISBN 80-85834-85-5. info
  • HORNEY, Karen. Neuróza a lidský růst : zápas o seberealizaci. Vyd. 1. Praha: Triton, 2000, 343 s. ISBN 8072057154. info
  • Matoušek, Oldřich. Potřebujete psychoterapii? Praha: Portál, 1998.
  • Miller, A. F., Mattson, R. T. Kdo jsem? Praha: Návrat domů, 1998.
  • O'CONNOR, J. D. and John SEYMOUR. Úvod do neurolingvistického programování : jak lépe porozumět sobě i jiným a dosáhnout svých cílů. Translated by Dana Brhelová - Katarina Švecová. Vyd. 1. Praha: Institut pro neuro-lingvistické programování, 1998, xiv, 225. ISBN 8023826042. info
  • PESESCHKIAN, Nossrat. Psychoterapie v každodenním životě : jak se účinně vypořádat s konflikty : Psychotherapie des Alltagslebens (Orig.). Brno: Cesta, 2000, 268 s. ISBN 80-7295-010-X. info
  • PREKOP, Jirina. Empatie : vcítění v každodenním životě. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 131 s. ISBN 8024706725. info
  • RAINWATER, Janette. Vezměte život do vlastních rukou. Translated by Alena Hnídková. V Praze: Grada, 1993, 223 s. ISBN 8071690260. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • Rohr, R., Ebert, A. Eneagram Devět tváří duše. Praha: Synergie, 1997.
  • SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-312-9. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti :člověk v zrcadle vědomí a jednání. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, 517 s. ISBN 80-85947-80-3. info
Assessment methods (in Czech)
Výuka se sestává ze samostatného studia a tří konzultací v plánovaném období. Požadavky k ukončení kurzu: (1) Aktivní účast ve výuce, která je realizována převážně jako problémový výklad s cvičeními. Podle možností pak i jako sdílení a výměna zkušeností studentů. Prostudování doporučené literatury, prověření bud konspektem nebo referováním o přečteném. (2) Prokázání způsobilosti reflektovat vlastní a sdílené zkušenosti. Administrace několika sebezkušenostních testů. (3) Mimo aktivní účast při vlastním sebezkoumání, vypracování jedné seminární práce.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2007/PSY749