SOC148 Introduction to sociology of law

Faculty of Social Studies
Autumn 2007
Extent and Intensity
2/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
JUDr. Mgr. Ing. Hynek Baňouch, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Timetable
Mon 14:00–15:40 U53
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kursu je uvedení studujících na půdu sociologické analýzy práva - nejrozsáhlejšího a nejdůsažnějšího normativního systému moderních společností. Osnova zohledňuje tradici sociologie práva, z níž byla vybrána základní paradigmata interpretovaná soudobě. Studovaná látka byla vybrána tak, aby umožnila aplikaci konceptů i v empirickém výzkumu, ať už kvantitativním nebo kvalitativním. Sociologie a právo šly v minulosti často společnou cestou. Osoby řazené k sociologické tradici často měly právnické vzdělání (např. M. Weber a K. Marx), a mnohé sociologické poznatky byly učiněny na základě analýzy práva (kupř. E. Durkheim) a tato tradice pokračuje (např. N. Luhmann). U nás to sociologie práva nemá lehké, a nelze přesně určit, zda tomu je tak jen díky vládě právního positivismu, který při výzkumu práva programově ignoruje sociální prostředí, v němž právo působí. Přitom sociolocigal jurisprudence je dnes nejvýznamnějším proudem právní vědy. Neefektivnost práva a obecná nespokojenost s jeho fungováním přitom ukazují, že pro sociology je zde bohatá výzkumná nika. Osvojení jednotlivých paradigmat nelze chápat jako minimální cíl kurzu. Ambice je v tomto směru vyšší. Absolventi by měli být schopni tvůrčím způsobem jednotlivá paradigmata aplikovat, znát meze jejich uplatnění a rovněž umět formulovat odlišnosti mezi vývojem sociologie a vývojem sociologie práva a znát příčiny těchto rozdílů. Jen taková znalost pak umožní využití poznatků v empirické praxi.
Syllabus (in Czech)
  • 1. týden: Úvod (25. 9. 2006) Seznámení se s koncepcí kurzu, požadavky na jeho zakončení a uvedení motivačních příkladů. Účelem této hodiny je navázání vzájemné komunikace a vytvoření představy o konkrétní náplni kurzu. 2. týden: Funkce a role práva ve společnosti (2. 10.2006) literatura: PŘIBÁŇ 1996: 163-177, 25-29, VAGO 1997:16-26 (42 stran četby, stránky v angličtině jsou násobeny 2). Bližší specifikaci literatury najdete na konci tohoto textu Při četbě textu se snažte hledat odpověď na následující otázky: 1. Jaké jsou základní funkce práva ve společnosti? 2. Jaké jsou hlavní milníky právního vývoje? (Od fixace evolutivně vzniklých institutů k aprioristicky racionalistickému právu Kodexů.) 3. Jak tento vývoj souvisí s vývojem společnosti? 4. Co by mohly mít společného a v čem se lisí právního positivismus od positivismu sociologického? 3. týden: Právo jako nástroj řízení společnosti (9. 10. 2006) literatura: KELLER 2004, 78-83, 62-65; PŘIBÁŇ 1996: 24-25 KÜHN 2005: 19-34 (28 stran četby) Při četbě textu se snažte hledat odpověď na následující otázky: 1. Z čeho čerpaly sílu myšlenky o možnosti vědecky řídit společnost? 2. Se kterým jménem jsou tyto myšlenky v sociologii tradičně spojovány? 3. Proč myslíte, že bylo právo viděno jako příhodný nástroj k řízení společnosti? 4. Co odlišuje právo od ostatních normativních systémů? 5. V čem je podle vás spatřován vědecký status práva? 4. týden: Právo a integrita společnosti - E. Durkheim (16. 10. 2006) literatura: DURKHEIM 2004: 61-66,170-194,305-313, 339-342, KELLER 2004: 220 (45 stran četby) Při četbě textu se snažte hledat odpověď na následující otázky: 1. Jaký je rozdíl v tom, jak roli práva chápe Durkheim a mezi tím, jakou roli právu ve svém systému přisuzuje Comte? 2. Z čeho tyto rozdíly podle vás plynou? 3. Který přístup považujete za přiléhavější a proč? Pokuste se své stanovisko doložit konkrétními příklady, v nichž právo hrálo, či mělo hrát tu či onu roli. 5. týden: Právo jako důkaz racionalizace společnosti - M. Weber (23. 10. 2006) literatura: WEBER 1998: 166-171, KELLER 2004: 265-268, PŘIBÁŇ 1996: 69-79, KÜHN 2005: 75-104 (50 stran četby) Při četbě textu se snažte hledat odpověď na následující otázky: 1. Jakou racionalitu má podle vás Weber na mysli, hovoří-li o ní v souvislosti s právem? 2. Porovnejte pojem racionality, jak o něm hovoří Weber, s pojmem vědeckosti, který je ústředním bodem Comteova učení. 3. Pokuste se zformulovat, zda na právo klade větší nároky Weber nebo Durkheim? 6. týden: Právo jako nástroj prosazení ideologie - K. Marx (30. 10. 2006) Zadání esejů, které bude provedeno i v IS MU (od 1. 11. 2006) literatura: MARX 1978: 717-721, 523-527, 389-397 KELLER 2004: 96-99,113-114 KÜHN 2005: 35-52 (42 stran četby). Při četbě textu se snažte hledat odpověď na následující otázky: 1. Co rozumí Marx pojmem třídní podstata práva? 2. Jaké jsou indikátory třídní podstaty práva? 3. Jaký imperativ pro obsahovou náplň práva vyvodil Marx ze svého zjištění, že podstata práva je třídní? 4. Doložte na příkladech konkrétních sociálních aktérů (či jejich skupin) klady a zápory Marxova pojetí práva. 7. týden: Týden pro samostudium (6. 11. 2006) V tomto týdnu probíhá výuka na katedře sociologie ve formě samostudia. Studující mají za úkol znovu projít dosavadní četbu, dostudovat případnou zameškanou četbu, vypracovat zadaný úkol: krátký esej. Odevzdání průběžného úkolu (eseje): poslední termín je sobota, 11. listopadu 2006, 24:00! Za později odevzdané eseje nebudou do konečného hodnocení započítány žádné body. Oznámení výsledků hodnocení průběžného eseje: sobota, 25. listopadu 2006, do 24:00, prostřednictvím IS MU. 8. týden: Zakladatelské teorie a představy o funkci a roli práva ve společnosti - dílčí shrnutí. Právo jako nástroj sociální koordinace a sociální kontroly. (13. 11. 2006) literatura: MERTON 2000: 132-177, TAMANAHA 2001: 34-36, 216-217. (56 stran četby) Při četbě textu se snažte hledat odpověď na následující otázky:y 1. Jakou roli má podle vás právo ve strukturně funkcionalistickém chápání společnosti? 2. Ke kterému z dříve probraných konceptů má strukturní funkcionalismus nejblíže? 3. Poznatky kterých (z dříve probraných) konceptů strukturní funkcionalismus implicitně pomíjí? 4. Na základě nějakého konkrétního příkladu se pokuste doložit, v čem jsou předpoklady strukturního funkcionalismu příliš optimistické, a v čem naopak podceňují sociální aktéry? 9. týden: Právo jako samostatný, na společnosti téměř nezávislý systém autopoiesis (20. 11. 2006) literatura: PŘIBÁŇ 1996: 131-145, PŘIBÁŇ 2001b: 163-178 (31 stran četby) Při četbě textu se snažte hledat odpověď na následující otázky: 1. Pokuste se dvěma, třemi větami stručně vyložit pojem autopoiesis práva. 2. Jak souvisí autopoietická povaha práva s odcizením práva? 3. Má autopoietický rys práva nějaké shodné vlastnosti s vlastnostmi, které vykazuje byrokratický typ jednání? 4. Jaké důsledky plynou z poznání autopoietické povahy práva pro legitimitu práva? 10. týden: Předpoklady fungování práva a sociálně budovaná realita. Hodnotová podmíněnost práva, etnocentrismus, socializace a ideologie (27. 11. 2006) literatura: BERGER, P., LUCKMAN, T. 1999: 181-185, 205-214, POUND 2002: 125-128, KÜHN 2005: 3-18, KÜHN 2002: 348-363 (55 stran četby) Při četbě textu se snažte hledat odpověď na následující otázky: 1. Jaká nová témata do úvah o právu vnáší sociální konstrukcionismus? 2. Jakým atakům jsou vystavována dříve probraná paradigmata při přestupu práva na rovinu každodenní zkušenosti? 3. Jaké místo mají hodnoty ve strukturním funkcionalismu? 4. Pokuste se formulovat problémy o nichž pojednává Z. Kühn sociologicky. 11. týden: Vnitřní kontradikce práva, odraz hypertrofovaného práva v individuálním vědomí (4. 12. 2006) literatura: EVAN 1990: 66-74, PŘIBÁŇ 1997: 54-58, PŘIBÁŇ 2001a:. 78-87, 101-105, PŘIBÁŇ 2001b: 130-145 (52 stran četby), Při četbě textu se snažte hledat odpověď na následující otázky: 1. Který rozpor považujete za nejvážnější a proč? 2. Jde o problém sociologický? 3. Jak zde může pomoci sociologie? 4. Jsou otázky pokládané J. Přibáněm úzce vázány na soudobý český kontext, nebo jde o obecné problémy moderní společnosti? 5. Vyložte pojem právní vědomí. 12. týden: Výzvy právu: postmoderní situace a globalizovaný svět - nové výzvy stojící před právem (11. 12. 2006) literatura: PŘIBÁŇ 2001b, str. 45-50, TAMANAHA 2001:. 131-132,238-242 TAMANAHA 2001: 1-10 (38 stran četby) Při četbě textu se snažte hledat odpověď na následující otázky: 1. Jsou z pohledu vaší dosavadní zkušenosti problémy o nichž píše J. Přibáň skutečně vážnými problémy? 2. Jsou z pohledu vaší dosavadní zkušenosti problémy o nichž píše B. Tamanaha skutečně vážnými problémy? 3. Pokuste se srovnat oba pohledy. 13. týden: Rezerva (18. 12. 2006) Právo a sociální kontrola (rekapitulace a upozornění na problémová místa)
Assessment methods (in Czech)
Výuka se rovnoměrně dělí na přednášku a seminář. Podmínky pro získání kreditů: Minimální počet bodů pro získání kreditů je 60 ze 100. (a) Samostatný krátký esej na základě probrané četby a podle podrobného zadání: max. 40 bodů. Esej se odevzdává v průběhu semestru a body za něj získané se započítávají do bodů řádného termínu zkoušky, nezapočítávají se však do bodů termínu opravného. (b) Písemná zkouška ve formě kombinace otevřených a uzavřených otázek [max. 60 bodů, v případě opravného termínu max. 100 bodů: součástí opravné zkoušky je navíc samostatná úvaha na zadané téma]. Termíny zkoušek a odevzdání eseje budou zveřejněny v IS MU. Závěrečné hodnocení podle získaných bodů: 100 80 A 79 72 B 71 64 C 63 57 D 56 50 E 49 - F
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2015, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2007/SOC148