PSY227 Praktikum raného vývoje

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
Garance
Mgr. Eva Pavlíková
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Pavlíková
Rozvrh
Po 12:00–13:30 U32
Předpoklady
PSY103 Vývojová psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Přednost při zápisu mají studentky/studenti aktivně spolupracující s Dětským koutkem na FSS
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PSY 227 "Praktikum raného vývoje" je prakticky zaměřený předmět z aplikované psychologie raného vývoje. Rozšiřuje znalosti z vývojové psychologie o bezprostředně uplatnitelné poznatky v péči a výchově dětí ve věkovém rozmezí 0 až 6 let.
Je (mimo jiné) zamýšlen jako odborná forma podpory Dětského koutku při FSS: zvyšování kvalifikace a kompetence dobrovolníků, kteří se starají o dětské klienty koutku, pomoc při zajišťování programu pro děti, pomoc při hledání odborné intervence v případě potřeby ze strany rodičů.
V širším smyslu by frekventanti měli získat základ poznatků z dětské psychologie a příbuzných disciplín a dále se mohou profesně profilovat v této oblasti.
Získané poznatky mohou studentky a studenti uplatnit:
1) bakalářští absolventi: v práci pro instituce s klientelou dětí kojeneckého, batolecího a předškolního věku a jejich rodičů, např.
- mateřská centra, kluby maminek
- střediska volného času
- azylové domy pro matky s dětmi
- cestovní kanceláře (koncepce pobytů pro rodiny s malými dětmi)
- občanská sdružení
- stacionáře, lůžková oddělení nemocnic („vývojoví a herní specialisté“ – pravděpodobně po doplnění další požadované kvalifikace)
2) magisterští absolventi:
- viz bakalářští absolventi
- specializovaní psychologičtí poradci pro toto věkové období – tzv. dětští psychologové (po doplnění další potřebné kvalifikace)
Osnova
  • Téma 1 - PRENATÁLNÍ A PERINATÁLNÍ OBDOBÍ: stručná charakteristika prenatálního vývoje, prenatální psychologie prenatální učení (BabyPlus aj.) – kritický pohled; psychologická příprava na rodičovství (změny přechodu bezdětného partnerství v rodičovství, „aktivní otcovství“…); porod (aktuální alternativy, přítomnost a „funkce“ doprovodu rodičky – partner, dula…); perinatální období (adaptace novorozence, Apgar-skóre, vytváření citové vazby mezi matkou a dítětem, adaptace rodičů, podpora kojení – Laktační liga, poradkyně).
  • Téma 2 - KOJENECKÉ OBDOBÍ: motorický vývoj (se zaměřením na praktické otázky – správná péče o správný motorický vývoj, význam lokomoce lezením, vývoj úchopu, rozšíření o neurologické poznatky – diagnostika, možnosti rehabilitace); kognitivní vývoj (přiměřená stimulace, vhodné hračky a pomůcky); výživa (aktuální poznatky a doporučení); problémy ve vývoji kojence (nadměrný – excesívní- pláč, poruchy biorytmicity); specifická témata: předčasný porod a nedonošené dítě, chronicky nemocné nebo handicapované dítě.
  • Téma 3 - BATOLECÍ OBDOBÍ: vývoj lokomoce, osobnosti, identity, řeči…; vývojový účel batolecího negativismu; stimulace hrubé i jemné motoriky, vhodné hry a hračky; nejčastější poruchy vývoje ( vývojová dysfázie, retardace jedné či více složek vývoje...); časné projevy hyperaktivity či ADHD a možné diagnostické a intervenční přístupy k ní; mírné odchylky motorického vývoje (podle dr. Kleplové).
  • Téma 4 - VÝVOJOVÉ ŠKÁLY – MOŽNOSTI PSYCHOLOGICKÉHO POSOUZENÍ VÝVOJOVÉ ÚROVNĚ: Historie:Gesell…; BSID II – ukázka.
  • Téma 5 - POHÁDKY A PŘÍBĚHY V ŽIVOTĚ DÍTĚTE: funkce výchovná – víte, co všechno je v pohádkách?; funkce relaxační a psychoterapeutická; čtení na dobrou noc; vlastní příběhy – fantazie dětí i rodičů.
  • Téma 6 - JEMNÁ MOTORIKA: Grafomotorika: vývoj kresby, charakteristika dětské kresby – názorně na konkrétních dětských kresbách; Test obkreslování; modelování a další manuální činnosti; souvislosti jemné motoriky a s rozvíjením řeči, kognitivních funkcí a tvořivosti.
  • Téma 7 - HRA V ŽIVOTĚ DÍTĚTE: nezbytné množství teorie – vývoj hry, funkce hry; společné zamyšlení nad původem funkce hraček dříve a nyní; hra dospělého s dítětem; profese herního specialisty (viz sociální pedagogika Olomouc).
  • Téma 8 - VÝVOJOVÉ ODCHYLKY V RANÉM VĚKU: Poruchy chování a emocionality: abnormální dráždivost a pláč, hypo či naopak hyperaktivita, spánek; prosté vývojové opoždění; pervazivní vývojové poruchy – vývojové dysfázie, PAS (poruchy autistického spektra); alternativní a augmentativní komunikace, „znakování s miminy“; dílčí urychlení vývoje, nadané děti.
  • Téma 9 - VÝCHOVNÉ PROBLÉMY A VÝCHOVNÉ „FÍGLE“: Co je výchova?, výchovné „cíle“?… - diskuse; výchovné „zásady“ z pohledu některých psychologických škol; „empirické“ výchovné „zásady“; snadno a obtížně vychovatelné děti; ideální rodič (vychovatel).
  • Téma 10 - „KŘESLO PRO HOSTA“: Pozvání někoho, kdo se problematikou raného vývoje zabývá profesionálně či rodiče, kteří naopak psychologickou pomoc se svým dítětem vyhledali a využívají.
  • Téma 11 a 12 - E-LEARNINGOVÉ LEKCE: Prostor pro zápočtové aktivity – hlídání dětí v DětKo, psaní seminární práce, jiné činy ve prospěch potřebných dětí či jejich rodičů…
  • Případná absence pravidelné výuky bude nahrazena materiály k samostudiu
  • Téma 13 - TEST A REFLEXE KURSU
  • Pořadí jednotlivých témat a zařazení E-learningových lekcí se bude odvíjet podle aktuální situace v semestru.
Literatura
  • DITTRICHOVÁ, Jaroslava, Mechthild PAPOUŠEK a Karel PAUL. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 188 s. ISBN 8024703998. info
  • POUTHAS, Viviane a François JOUEN. Psychologie novorozence. Translated by Alena Mrázová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 285 s. ISBN 8071699608. info
  • VERNY, Thomas R. a Pamela WEINTRAUB. Pre-parenting : nurturing your child from conception. New York: Simon and Schuster, 2002, 336 s. ISBN 0671775243. info
  • VERNY, Thomas R. The secret life of the unborn child. London: Time Warner Books, 1981, xii, 240. ISBN 0751510033. info
  • SOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Narodilo se s problémy a co bude dál? Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 107 s. ISBN 802470398X. info
  • BADEGRUBER, Bernd a Friedrich PIRKL. Příběhy pomáhají s problémy. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 109 s. ISBN 80-7178-416-8. info
  • OŠLEJŠKOVÁ, Hana. Autismus. Pediatrie po promoci. Praha: Medical Tribune CZ, 2004, roč. 1, 3-4, s. 60-66. ISSN 1214-6773. info
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet, podmínkou pro jeho získání je:
1. aktivní spolupráce s Dětským koutkem na FSS (dobrovolnické hlídání dětí, praktická a organizační pomoc při akcích Dětského koutku)
2. aktivní práce v seminářích: zajištění příslušného názorného a autentického materiálu: dětská kresba či výrobek, kazuistika dítěte…
3. odevzdání seminární práce obsahově zaměřené na zvolené věkové období a zpracování konkrétní problematiky na základě literatury s důrazem na monografie a články z renomovaných odborných časopisů
4. 80% účast na lekcích
5. úspěšný vědomostní test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Přednost při zápisu mají studentky/studenti aktivně spolupracující s Dětským koutkem na FSS.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.