GEN107 Gender v terénu: metody kvalitativního výzkumu

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Mária Jakabová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
Po 14:00–15:40 U35
Předpoklady
KREDITY_MIN(50)
GEN 104
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování kurzu budou studneti schopni sestavit návrh konkrétního terénního výzkumu. Studenti budou umět vysvětlit logiku terénního výzkumu a zapisování polních poznámek. Studenti se v kurzu naučí interpetovat terénní materiál různého druhu. Během kurzu se studenti naučí identifikovat rozdíl mezi kvalitativní a kvantitativní výzkumnou metodologií. V průběhu kurzu bude studujícím představen kvalitativní výzkum jako žitá participace na životním světě aktérek/rů, jako sdílené porozumění mechanismům sociální konstrukce každodennosti. V průběhu semestru budou diskutovány různé dimenze utvářející feministický výzkum. Studující se budou prostřednictvím vybrané četby, seznamovat zejména s procesem zaznamenávání, třídění, systematizování, kódování a interpretace terénních poznámek, a získají tak přehled o konkrétních technikách používaných v kvalitativním sociologickém výzkumu. Cílem kurzu je tříbit u studujících kritickou reflexi a schopnost diskutovat probírané texty.
Osnova
  • 1. Feministický výzkum
  • 2. Feministický terénní výzkum
  • 3. Etická dimenze výzkumu v sociálních vědách
Literatura
  • EMERSON, Robert M., Rachel I. FRETZ a Linda L. SHAW. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995, xviii, 254. ISBN 0226206815. URL info
  • REINHARZ, Shulamit a Lynn DAVIDMAN. Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press, 1992, viii, 413. ISBN 9780195073867. info
Výukové metody
přednáška a seminář
Metody hodnocení
3 průběžné písemné práce využívající techniku psaní terénních poznámek návrh výzkumného projektu výzkumná stať
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.