FSS:SOC597 Sociological Research:Qualita - Course Information
SOC597 Sociological Research:Qualitative
Faculty of Social StudiesAutumn 2016
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Kateřina Sidiropulu Janků, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Adam Gajdoš (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Supplier department: Department of Sociology – Faculty of Social Studies - Timetable
- each odd Thursday 9:45–13:00 U33
- Prerequisites (in Czech)
- !NOW( SOC560 Sociological Research )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 5 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/5, only registered: 0/5 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Sociology (programme FSS, N-SO)
- Course objectives (in Czech)
- Kurz probíhá jako dílna obtrusivních i neobtrusivních metod sběru sociologicky relevantních poznatků při konstrukci výzkumů orientovaných na porozumění v kontextu žitého světa aktérů, analýzu diskurzů a orientaci v prostředích složitých na přístup a sociální kontakt. Kurz je doporučen zvláště studujícím, kteří plánují ve své magisterské práci uplatňovat tzv. kvalitativní metody sociologického výzkumu. Kurz doporučuji absolvovat v 1., 2., nejpozději 3. semestru magisterského studia. U kvalitativního výzkumu platí více než jinde, že je třeba ho dělat, aby člověk pochopil jeho principy. Proto se svou povahou kurz v praktické části soustředí na to, aby frekventanti „udělali zkušenost“ s takovou výzkumnou činností, jejími časovými, psychologickými a prostorovými nároky. Kvalitativní zkoumání se nelze naučit čtením o něm, je potřeba zapojit intuici a cit pro vyváženost výsledku. Je potřeba poznat svou dobrodružnou stránku, míru trpělivosti či hranici, kolik bezbřehé nejasnosti ještě mentálně uneseme, abychom do pozorovaných skutečností předčasně nevnášeli intelektuálně předpřipravené struktury a významy. V průběhu kurzu se střídají samostatná praktika s přednáškami a diskusemi. Úvodní blok je věnován promýšlení pojmu „terén“ a „terénní výzkum“ a následuje uvědomování si etických rozměrů kvalitativního zkoumání. Poté se budeme zabývat třemi stěžejními kvalitativními výzkumnými postupy, pozorováním, sběrem a analýzou materiálních a textuálních projevů a rozhovorem. Na závěr se budeme věnovat prezentaci výsledků kvalitativního zkoumání skrze odborný sociologický text.
- Syllabus (in Czech)
- Týden 1. Praktika. Rovnýma nohama do kvalitativního zkoumání.
- Týden 2. Přednáška a diskuse. Jak se vypořádat s "terénem".
- Týden 3. Praktika. Hranice možného a chtěného.
- Týden 4. Přednáška a diskuse. Hledání hranic etického zkoumání.
- Týden 5. Praktika. Naučit se vidět.
- Týden 6. Přednáška a diskuse. Pozorování.
- Týden 7. Čtecí týden.
- Týden 8. Přednáška a diskuse. Materiální kultura a analýza diskurzu.
- Týden 9. Praktika. Sběr předmětů a projevů.
- Týden 10. Přednáška a diskuse. Rozprávění.
- Týden 11. Praktika. Povídat si.
- Týden 12. Přednáška a diskuse. Text je až na prvním místě.
- Týden 13. Praktika. Prodat práci textem.
- Literature
- required literature
- SCHATZMAN, Leonard and Anselm L. STRAUSS. Field research :strategies for a natural sociology. New Jersey: Prentice-Hall, 1973, x, 149 s. ISBN 0-13-314351-1. info
- DAVIES, Martin Brett. Doing a Successful Research Project. Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan.
- ESTERBERG, Kristin. Qualitative Methods in Social Research. Boston: McGraw-Hill.
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar.
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- YIN, Robert K. Case study research : design and methods. 4th ed. Los Angeles, Calif.: Sage Publications, 2009, xiv, 219. ISBN 9781412960991. info
- Hammersley, Martyn and Paul Atkinson. Ethnography. Principles in Practice. Second Edition. London: Routledge.
- Emerson, Robert M., Rachel I. Fretz and Linda L. Shaw. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press.
- Arksey, Hilary and Peter Knight. Interviewing for Social Scientists. An Introductory Resource with Examples. London: SAGE.
- Johnstone, Barbara. Discourse Analysis. Malden: Blackwell Publishing.
- Miller, Daniel. Stuff. Cambridge: Polity Press.
- Sztompka, Piotr. Vizuální sociologie. Fotografie jako výzkumná metoda. Praha: SLON.
- Maxwell, Joseph A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks: SAGE.
- Teaching methods (in Czech)
- Čtení teoretických textů ze sociálně vědné metodologie a diskuse o nich, samostatné práce procvičující techniky sběru a pořizování kvalitativních dat, seminární vedení směřující ke schopnosti samostatně formulovat výzkumný problém a odhadnout množství potřebné práce pro jeho zdárnou realizaci, analytické sledování filmových ukázek.
- Assessment methods (in Czech)
- Pět průběžných písemných úkolů, povinná účast na seminářích, ústní zkouška.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Studující, kteří si zapíší tento předmět si již nemohou zapsat SOC 560
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2016/SOC597