SOC597 Sociological Research:Qualitative

Faculty of Social Studies
Autumn 2016
Extent and Intensity
1/1/0. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Sidiropulu Janků, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Adam Gajdoš (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Supplier department: Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Timetable
each odd Thursday 9:45–13:00 U33
Prerequisites (in Czech)
!NOW( SOC560 Sociological Research )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 5 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/5, only registered: 0/5
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz probíhá jako dílna obtrusivních i neobtrusivních metod sběru sociologicky relevantních poznatků při konstrukci výzkumů orientovaných na porozumění v kontextu žitého světa aktérů, analýzu diskurzů a orientaci v prostředích složitých na přístup a sociální kontakt. Kurz je doporučen zvláště studujícím, kteří plánují ve své magisterské práci uplatňovat tzv. kvalitativní metody sociologického výzkumu. Kurz doporučuji absolvovat v 1., 2., nejpozději 3. semestru magisterského studia. U kvalitativního výzkumu platí více než jinde, že je třeba ho dělat, aby člověk pochopil jeho principy. Proto se svou povahou kurz v praktické části soustředí na to, aby frekventanti „udělali zkušenost“ s takovou výzkumnou činností, jejími časovými, psychologickými a prostorovými nároky. Kvalitativní zkoumání se nelze naučit čtením o něm, je potřeba zapojit intuici a cit pro vyváženost výsledku. Je potřeba poznat svou dobrodružnou stránku, míru trpělivosti či hranici, kolik bezbřehé nejasnosti ještě mentálně uneseme, abychom do pozorovaných skutečností předčasně nevnášeli intelektuálně předpřipravené struktury a významy. V průběhu kurzu se střídají samostatná praktika s přednáškami a diskusemi. Úvodní blok je věnován promýšlení pojmu „terén“ a „terénní výzkum“ a následuje uvědomování si etických rozměrů kvalitativního zkoumání. Poté se budeme zabývat třemi stěžejními kvalitativními výzkumnými postupy, pozorováním, sběrem a analýzou materiálních a textuálních projevů a rozhovorem. Na závěr se budeme věnovat prezentaci výsledků kvalitativního zkoumání skrze odborný sociologický text.
Syllabus (in Czech)
  • Týden 1. Praktika. Rovnýma nohama do kvalitativního zkoumání.
  • Týden 2. Přednáška a diskuse. Jak se vypořádat s "terénem".
  • Týden 3. Praktika. Hranice možného a chtěného.
  • Týden 4. Přednáška a diskuse. Hledání hranic etického zkoumání.
  • Týden 5. Praktika. Naučit se vidět.
  • Týden 6. Přednáška a diskuse. Pozorování.
  • Týden 7. Čtecí týden.
  • Týden 8. Přednáška a diskuse. Materiální kultura a analýza diskurzu.
  • Týden 9. Praktika. Sběr předmětů a projevů.
  • Týden 10. Přednáška a diskuse. Rozprávění.
  • Týden 11. Praktika. Povídat si.
  • Týden 12. Přednáška a diskuse. Text je až na prvním místě.
  • Týden 13. Praktika. Prodat práci textem.
Literature
    required literature
  • SCHATZMAN, Leonard and Anselm L. STRAUSS. Field research :strategies for a natural sociology. New Jersey: Prentice-Hall, 1973, x, 149 s. ISBN 0-13-314351-1. info
  • DAVIES, Martin Brett. Doing a Successful Research Project. Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan.
  • ESTERBERG, Kristin. Qualitative Methods in Social Research. Boston: McGraw-Hill.
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar.
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • YIN, Robert K. Case study research : design and methods. 4th ed. Los Angeles, Calif.: Sage Publications, 2009, xiv, 219. ISBN 9781412960991. info
  • Hammersley, Martyn and Paul Atkinson. Ethnography. Principles in Practice. Second Edition. London: Routledge.
  • Emerson, Robert M., Rachel I. Fretz and Linda L. Shaw. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press.
  • Arksey, Hilary and Peter Knight. Interviewing for Social Scientists. An Introductory Resource with Examples. London: SAGE.
  • Johnstone, Barbara. Discourse Analysis. Malden: Blackwell Publishing.
  • Miller, Daniel. Stuff. Cambridge: Polity Press.
  • Sztompka, Piotr. Vizuální sociologie. Fotografie jako výzkumná metoda. Praha: SLON.
  • Maxwell, Joseph A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks: SAGE.
Teaching methods (in Czech)
Čtení teoretických textů ze sociálně vědné metodologie a diskuse o nich, samostatné práce procvičující techniky sběru a pořizování kvalitativních dat, seminární vedení směřující ke schopnosti samostatně formulovat výzkumný problém a odhadnout množství potřebné práce pro jeho zdárnou realizaci, analytické sledování filmových ukázek.
Assessment methods (in Czech)
Pět průběžných písemných úkolů, povinná účast na seminářích, ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Studující, kteří si zapíší tento předmět si již nemohou zapsat SOC 560
The course is also listed under the following terms Spring 2014, Spring 2015.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2016/SOC597